Siirry sisältöön
Blogi 05.05.2021

Näin vauhditat yrityksesi kansainvälistymistä

Kaipaatko apua yrityksesi kansainvälistymiseen ja kasvumarkkinoille siirtymiseen? Kansainvälistymisneuvontapalveluiden johtaja Marko Salonen kertoo, miten pääset alkuun ja liikkeelle.
Kirjoittaja
Marko Salonen

Senior Director, Advice Services
Business Finland

Mistä etupihan kunnostus pitäisi aloittaa? Kaikkea ei voi kerralla tehdä, joten silloin tulee priorisoida. Aloita yrityksesi kasvumarkkinoille siirtyminen näiden vinkkien avulla. Lue lisää Business Finlandin kansainvälistymispalveluista.

1. Mieti, mitkä ovat yrityksesi kohdemarkkinat?

Mieti mitkä ovat tärkeimmät markkinat, joilla yrityksesi nousisi seuraavaan kokoluokkaan. Mistä löytyy tuotteillesi todennettu tarve, suuri kasvupotentiaali ja selkeä kilpailuetu? Kohdenna sinne yrityksesi täydet panostukset. Jos tärkeimpien kasvumarkkinoiden tunnistaminen ja priorisointi aiheuttaa haasteita, älä jää asian kanssa yksin. Hae lisänäkemystä, priorisointityökaluja ja lisää tietoa päätöksenteon tueksi.

2. Mieti, mitkä ovat yritykseni myyntikanavat?

Nyt on myös aika keskittyä myyntikanavien kunnostamiseen. Joskus paras malli voi olla oma myyntitiimi kohdemarkkinalla. Joskus taas tarvitaan paikallista jakelijaa tai agenttia, jolla on tarvittava osaaminen ja resurssit. Palveluvienti on muuttanut liiketoimintamalleja, mutta vähemmän olen kuullut, että isoilla markkinoilla olisi saatu merkittävää jalansijaa ja menestystä ilman paikallista myyntikanavaa ja partnereita. 

3. Laajenna kumppaniverkostoa

Etsi sellaisia kumppaneita, joilla on samat kohdeasiakkaat kuin yritykselläsi. Etsi ne, joilla on jo valmiiksi hyvä maine ja asiakassuhde kohdeasiakkaisiisi, riittävät resurssit, osaamiset ja motivaatio panostaa yrityksesi ratkaisujen myyntiin. Business Finlandin kautta on mahdollista löytää myyntikanavakumppanien etsimiseen ja analysointiin hyviä työkaluja, konsultteja ja rahoitusta. Neuvomme prosessissa, autamme löytämään sopivat konsultit ja rahoitamme markkinalla tehtäviä selvityksiä.

Jos myyntikanavat eivät tuota toivottua tulosta, mistä kiikastaa? Tämä voi olla hyvin tavallinen kysymys jopa kokeneiden vientijohtajien keskuudessa.  Mitä haastavampi markkina, sitä vaikeampaa on havaita myynnin takkuamisen syitä. Yllättävän usein toimiva nyrkkisääntö on palata myyntikanavan rakentamisen perusteisiin ja arvioida tuliko valittua oikea kumppani. Vai voisiko syinä olla puutteet myyntikanavan johtamisessa tai kulttuurisissa eroissa? Jos et löydä selkeitä syitä, kannattaa kysyä sparrausapua.

4. Ota digiloikka – pystytä verkkokauppa

Koronarajoitusten aikaan ne yritykset ottivat torjuntavoiton, joilla verkkokauppa oli jo osa vientistrategiaa. Nyt viimeistään on aika laittaa sekin kuntoon. Tutustu Experience Commerce Finland -ohjelman tarjontaan: siellä on hyödyllistä materiaalia verkkokaupan kehittämisestä sekä tuore opas b2b-ratkaisumyyntiin. Ohjelmasta löydät myös virtuaaliseminaareja ja tietoa uudesta palvelusta, jolla voit testata nopeasti tuotteesi kilpailukykyä globaalisti verkossa.

Tutustu Business Finlandin viennin ja kansainvälistymisen palveluihimme

 

Kuuntele myös