Jylhät vuoret kohoavat ympärillämme mahtavina. Olemme juuri saapuneet Lenzerheideniin, Sveitsin maastopyöräilyn valtakuntaan, kuten kohde itsensäkin asemoi, Bike Kingdomiin. On syyskuun loppu ja kesäkauden viimeinen viikko menossa. Kohde näyttää jo hiljenemisen merkkejä, mutta edelleen tasaiseen tahtiin pyöräilijöitä viilettää alas rinteitä ja nousee jälleen hissillä ylös vuorelle. Tunnelma on rento ja iloinen, terasseillakin riittää väkeä. Viikon aikana liitymme itsekin pyöräilijöiden joukkoon eri puolilla Alppeja ja upeiden pyöräilyelämysten ohessa tapaamme toinen toistaan mielenkiintoisempia pyörämatkailun ammattilaisia.
Vielä reilu kymmenisen vuotta sitten niin Lenzerheide kuin koko Graubündenin kantoni oli tunnettu pääasiassa talviurheilustaan. Kuuluuhan alueeseen kuuluisat keskukset, kuten St. Moritz ja Davos. Graubündenin kesämatkailua on kehitetty alueella systemaattisesti vuodesta 2009 lähtien, jolloin "GraubündenBike" -projekti käynnistettiin. Vaikka alueen kohteet ja toimijat ovat hyvin erilaisia, on Graubünden onnistunut luomaan yhteiset standardit ja yhteisen identiteetin. Tämän seurauksena Graubünden on Sveitsin maastopyöräilyn ykkösmatkailukohde ja sijoittuu Alppien kärkeen.
Graubündenia voisi verrata Lappiin tai toisinpäin. Se meillä ainakin tulee matkalla mieleen. Iso maakunta, jossa on useita (etenkin talvella) vilkkaita matkailukeskuksia. Vaikka jokaisella kohteella on omanlaisensa identiteetti ja kohderyhmä, on iso tahtotila luoda mielikuva koko alueesta monipuolisena luonnossa liikkumisen keitaana. Siihen tarvitaan tiivistä maakuntatason hallinnon sekä yksittäisten matkailualueiden ja yritysten yhteistyötä ja tietysti rahoitusta.
Alpeillakin kesämatkailu on edelleen pieni osa matkailusta verrattuna talveen, mutta myös kustannukset ovat pienemmät. Matkan aikana tapaamiltamme asiantuntijoilta opimme, että maastopyöräilystä saa pienemmillä kustannuksilla paremmat tuotot verrattuna talvilajeihin.
Pyörämatkailu selkeästi elävöittää muuten kesällä hiljaisia matkailukeskuksia. Patikoijat lähtevät aamulla vuorille ja palaavat illaksi hotelliin, mutta pyöräilijät menevät edestakaisin rinteitä ja reittejä käyttäen samalla kylän palveluita aktiivisesti.
Kuten Suomessakin, on Graubündenissa jouduttu opettelemaan reittien yhteiskäyttöä. Ennen pääasiassa vaeltajien käytössä olleilla reiteillä on nyt kesäisin pyöräilijöitä, juoksijoita ja tietysti vuohia sekä lehmiä! Kaikilla on sama tavoite: olla ulkona ja nauttia luonnosta. Reittien yhteiskäytön eteen on tehty paljon töitä ja vuodesta 2019 on ollut käynnissä Fair trail -kampanja. Positiivisen sanoman myötä luodaan jo ennakkoon asenne, että reitillä voivat kulkea kaikki sulassa sovussa.
Aluesuunnittelulla on tärkeä merkitys, ja Graübundenissa se on tehty huolella. Yhdessä on päätetty, mitkä alueet ovat toiminnallisia, mitkä on rauhoitettu hiljaisuudelle ja luonnon rauhasta nauttimisille kävellen, sekä missä on tilaa infran kehittämiselle.
Kuva: Marc Woodtlin esitys, Graubünden
Kun SwitzerlandMobility esiteltiin meille, huokasimme kaikki, että wau! Kyseessä on ilmainen alusta aktiivisen vapaa-ajan ohjelman suunnitteluun. Ympäri Sveitsin on rakennettu eri aktiviteeteille yhtenäisesti viitoitettujen reittien verkostot, jotka ovat täydellisesti yhteensopivia julkisen liikenteen kanssa. Reittejä löytyy valtakunnan tasolla, alueellisesti ja paikallisesti. Päätavoitteena on ihmisten hyvinvoinnin ja liikunnan lisääminen eli taustalla vaikuttavat kansanterveydelliset tavoitteet. Palvelu on julkisen hallinnon ylläpitämä ja kustantama. Vähän vastaavia toimijoita kuin meillä ovat Väylävirasto, Traficom ja kunnat.
Kuva: Marc Woodtlin esitys, Graubünden
Matkamme vei myös Itävallan puolelle, upeaan Söldeniin, jossa kesämatkailu on vuoteen 2014 asti ollut hyvin marginaalista. Sen kehittämiseen ei paikallisilla yrittäjilläkään ollut kovin suurta intoa. Talvikaudesta saatu tulo oli riittävä ja pitkän sesongin jälkeen palveluiden tarjoajat olivat itse loman tarpeessa. Söldenin matkailujohtaja, Dominik Linser, oli kuitenkin toista mieltä ja lähti systemaattisesti kehittämään pyöräilyä kesän vetonaulaksi. Se on toiminut ja nyt paikalliset ovat ottaneet matkailijoiden ohella lajin omakseen, lapsiperheitä myöten.
Pyöräilytoiminta ei olekaan ihan vaatimattomalla pohjalla Söldenissä, vaan kohde on julistautunut pyöräilyn tasavallaksi ja on nimeltään Bike Republic, jonne saapuessaan saa jopa oman passin. Tämä on keino sitouttaa niin matkailijat kuin paikalliset ja toivottaa tervetulleeksi kaiken tasoiset ja tyyliset pyöräilijät. Tästä pidin itsekin, sillä pyöräilyn vauhdikkuuden sijaan, minua kiehtovat maisemat ja tasaiset reitit. Niitä körötellessäni, ei kukaan ohi suhaava maastopyöräilijä ihmetellyt verkkaista menoani. Söldenissä kaiken keskiössä on kehittää pyörämatkailua kestävästi ja luoda pyöräilyn yhteisö. Nerokas idea, kannattaa tutustua tarkemmin aiheeseen!
Yhteisön voiman todistaa Thusisissa, Sveitsissä sijaitseva Viamala Sportwerkstatt, joka on onnistunut luomaan uudenlaista toimintaa pyöräilyn ympärille. Päällepäin yritys näyttää pyöräkaupalta ja korjaamolta, mutta he järjestävät tapahtumia, toimivat kohtaamispaikkana, tarjoavat pyöränvuokrausta, opastoimintaa ja paljon muuta. Heidän toimintansa seurauksena paikalliset ja kauempaakin tulevat ihmiset synnyttävät positiivista pyöräilykulttuuria alueelle. Kenties saamme seurata vastaavanlaista menestystarinaa vielä Suomessakin, ainakin mikäli eräät ryhmässä mukana olleet jäsenet pääsevät unelmiaan toteuttamaan.
Vaikka ryhmämme puhkui intoa kokemansa ja näkemänsä jälkeen, niin kaikkea ei voi sellaisenaan siirtää Suomeen. Esimerkiksi vakaa rahoitus oli monessa paikassa mahdollista turistiveron ansiosta, mikä ei meillä ole realismia, ainakaan tässä vaiheessa. Kehitys menee silti eteenpäin ja varmasti Suomessa löydetään omat hyvät tavat toimia. Oleellisinta on kuitenkin hyvä suunnittelu ja yhdessä tekeminen sekä niin yksityisen kuin julkisen sektorin sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin.
Osallistujien mielestä matkan suurin anti oli
Mitä seuraavaksi? Visit Finland järjestää yhdessä Allegran ja Kluen kanssa Trail Show -kiertueen Lapissa marras-joulukuun (2021) taitteessa. Tavoitteena on viedä benchmark -matkan antia syvemmälle alueiden päättäjille sekä oleellisille sidosryhmille. Ennen kaikkea suunnataan katseet Lappiin ja sen huikeaan potentiaaliin kansainvälisen tason pyörämatkailukohteena. Kuten tiedämme, Lappi ei ole yksin, vaan ympäri Suomea pyörämatkailua kehitetään vauhdilla. Tulevaisuudessa kenties meidät tunnetaankin nimellä BikeLand!
Mukana matkalla olivat Mikko Saarinen Klue Oy, Janne-Juhani Haarma Lomarengas, Veli-Matti Hettula ja Pasi Ikonen Tunturi-Lapin Kehitys, Heidi Jokela ja Aapo Lappalainen Lapin Luontoelämys, Tero Kylä-Kaila Ylläksen matkailuyhdistys, Tuija Laitakari Inarin kunta / Saariselkä kv. matkailukohteeksi -hanke, Mats Lindfors Ruka-Kuusamo Matkailu, Johannes Perkkiö ja Heikki Stöckell Roll Outdoors, Johannes Sipponen Ellare, Satu Pesonen Visit Levi, Tuomas Tähtinen ja Tuomas Uusi-illikainen Oy Levi Ski Resort Ltd sekä Virpi Aittokoski Visit Finland.
Matkan järjestelyistä Sveitsissä ja Itävallassa vastasi Claude Balsiger, Allegra.
Lue: Pyörämatkailun Benchmark -raportti
Katso: Raportin esittelywebinaari keväällä 2021
Tutustu: Matkailun ympärivuotisuutta etsimässä