Siirry sisältöön
Blogi 16.05.2022

B2B-alustojen edut brändeille

Konsepti on tuttu: tuoda ostajat ja myyjät yhteen, sovittaa yhteen kysyntä ja tarjonta sekä tehdä ostokokemuksesta saumaton ja vaivaton. B2B-markkinapaikat ja -alustat alkoivat kukoistaa vasta, kun pandemia esti fyysiset tapaamiset, liikematkat ja messut.
Kirjoittaja
Vilma Rissanen

Vilma Rissanen toimii Senior Advisorina Business Finlandin toimistossa Tukholmassa. Hän on myös kuluttajabrändien Global Opportunity Leader.

X:
@vilma_rissanen

Nykyään verkossa riittää valinnanvaraa välityspalveluista ja kauppapaikoista, jotka yhdistävät brändejä ja jälleenmyyjiä tai auttavat brändejä löytämään potentiaalisia asiakkaita. Jotkin niistä ovat olleet olemassa vuosikymmeniä, toiset vain vuoden tai pari. Yhteistä niillä on pyrkimys tuoda yrityksiä yhteen, yksinkertaistaa liiketoimintaa ja auttaa yrityksiä menestymään.

Business Finland järjesti tänä keväänä webinaarisarjan, jossa esiteltiin kolme erilaista B2B-alustaa. Nämä alustat auttavat B2C-yrityksiä rakentamaan brändiään, solmimaan kontakteja ja asioimaan potentiaalisten asiakkaiden kanssa eri puolilla Eurooppaa. Webinaarisarjassa esitellyt alustat olivat Ankorstore, joka on eri tuotekategorioiden nopeasti kasvava B2B-tukkukauppa; Architonic, ajoka on arkkitehtuurin ja designalan tunnettu johtava alusta ja yhteisö; ja ECRM, maailmanlaajuinen kategoriapohjaisia ohjelmia järjestävä alusta, joka tuo yhteen nopeasti liikkuvien kulutustavaroiden (FMCG) kauppiaita ja asiakkaita. Lisäksi esiteltiin ECRM:n tuotteiden löytämiseen tarkoitettu sisaralusta RangeMe.

Miksi brändien pitäisi harkita liittymistä B2B-alustalle? Edistävätkö B2B-alustat brändien kansainvälistymissuunnitelmia? Tässä kolme avainasiaa webinaarisarjasta.

Kontaktien tavoittaminen

Oikeiden kontaktien tunnistaminen ja tavoittaminen on tärkeimpiä vaiheita uusille markkinoille pyrittäessä. Se on myös yksi haastavimmista vaiheista. Useimmat yritykset tietävät, miten vaikeaa on löytää ja tavoittaa keskeisiä jälleenmyyjiä tai soitella ja lähettää sähköpostia ostajille saamatta koskaan yhteydenottoa takaisin, kun ottaa ensimmäisiä askeliaan ulkomaan markkinoilla. Yleensä yritysten pitää turvautua edustajiin ja jakelijoihin sekä käydä messuilla ja erilaisissa alan tapahtumissa. B2B-alustat haluavat kuitenkin osoittaa, että on olemassa myös tehokkaampi ja kustannustehokkaampi tapa harjoittaa liiketoimintaa.

Suurin osa B2B-alustoista tarjoaa brändeille mahdollisuuden tavoittaa alan keskeiset päättäjät itsenäisistä jälleenmyyjistä ja ostajista liikekumppaneihin. Kun toistaiseksi tuntemattomat brändit ovat mukana alustalla, niiden näkyvyys kasvaa ja potentiaaliset asiakkaat voivat löytää ne. Esimerkiksi Ankorstore avaa suoran yhteyden yli 200 000 riippumattomaan jälleenmyyjään eri puolilla Eurooppaa, ja Architonicin päivittäinen käyttäjämäärä vastaa kansainvälisten designmessujen kävijämäärää. Architonic myös valitsee huolellisesti esittelemänsä tuotemerkit, mikä toimii alalla epävirallisena laatumerkintänä. Jos brändi ei ole mukana alustalla, voidaanko sanoa sen edes olevan olemassa designmarkkinoilla? ECRM-ohjelmia ja RangeMe-alustaa taas käyttävät myös suuret ja johtavat jälleenmyyjät, jotka ovat yleensä pienempien brändien ulottumattomissa.

Täydellinen match

Ostajilla on tarkkoja ja vaihtelevia liiketoimintavaatimuksia tiettynä ajankohtana etsimilleen tuotteille. Brändi- ja tuotetietojen ilmoitusjärjestelmät ovat hajanaisia ja joskus vanhentuneita. Yrityksiltä menee paljon aikaa tarpeettomiin hallinnollisiin tehtäviin, kun ne joutuvat antamaan samoja tietoja eri jälleenmyyjien alustoille. Brändien näkökulmasta on järkevää tavoittaa useita ostajia ja jälleenmyyjiä kerralla B2B-alustoilla. Toisaalta ostajat pääsevät käyttämään suurempaa tietokantaa, josta etsiä kriteerejä vastaavia tuotteita. Esimerkiksi ECRM-ohjelmissa brändejä ehdotetaan ostajille näiden ilmoittamien kriteerien perusteella, mikä tekee henkilökohtaisista tapaamisista tehokkaita ja tuloksellisia.

Myös ajoitus on ratkaisevan tärkeää. Joillakin ammattilaisilla, kuten arkkitehdeilla, on vain rajatusti aikaa etsiä, vertailla ja valikoida etukäteen ratkaisuja. Kun mielessä on tietyt kriteerit tietyn brändin tai tuotteen sijaan, Architonicin kaltaisen alustan käyttäminen tietolähteenä helpottaa tehtävää. Brändienkään tarvitse huolehtia siitä, että ne olisivat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Vastaavasti RangeMe-alusta tarjoaa ostajille kohdennetumman keinon löytää brändejä ja tehdä hankintoja.

Vauhtia kasvuun

Edellä mainittujen etujen lisäksi B2B-alustoilla on monia muitakin lisäarvoa tuovia työkaluja. Osa, kuten Ankorstore, tarjoaa CRM- ja prospektointityökalujen kaltaisia käyttöjärjestelmiä, varastojärjestelmän sekä markkinointi- ja logistiikkatukea. Toiset, kuten Architonic, tarjoavat markkinointitukea eli esimerkiksi toimituksellista sisältöä, jolla ne auttavat brändejä kertomaan tarinansa. Useimmat alustat tuottavat myös raportteja ja tietoja, joiden avulla voi seurata liidejä ja nähdä, mitkä tuotteet synnyttävät eniten liikennettä.

Olemalla mukana omalle brändille sopivalla B2B-alustalla oikeaan aikaa ja hyödyntäen alustaa oikein tarjoaa hyvän ja kustannustehokkaan ratkaisun joihinkin haasteisiin, joita brändit kohtaavat pyrkiessään uusille markkinoille.

Brändien tulee tutustua saatavilla oleviin vaihtoehtoihin, valita sopivimmat ja miettiä, miten ne sopivat heidän markkinoille menoa ja kansainvälistymistä koskeviin suunnitelmiinsa.

Kuuntele webinaaritallenteet, joilla Ankorstore, Architonic ja ECRM sekä RangeMe kertovat alustoistaan ja brändit jakavat kokemuksiaan. Löydät Experience Commerce ‑verkkosivuston materiaalit vierittämällä sivua alaspäin.

Experience Commerce Finland.

Jos tarvitset webinaareista EU:n esteettömyysdirektiivin mukaisen tekstiversion, ota yhteyttä Business Finlandiin. Lue lisää saavutettavuudesta: Saavutettavuus – Business Finland.