Siirry sisältöön
Blogi 15.10.2024

Valoa tunnelin päässä – oivaltavatko suomalaiset yritykset viimein datan tärkeyden?

Datan hyödyntämisellä on merkittävää etua yritysten liiketoiminnassa. Business Finlandin Data Economy -ohjelman ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n toteuttaman toisen vuoden tutkimuksen perusteella voidaan jo havaita positiivisia kehitysaskelia vuoteen 2023 verrattuna. Suomalaiset yritykset ovat ymmärtäneet datan hyödyntämisen ja jakamisen mahdollisuudet esimerkiksi ohjauskeinojen avulla. Data Economy ja VTT jatkavat tiiviisti työtään datan hyödyntämisen ja jakamisen mahdollisuuksien esille tuomisessa.
Kirjoittaja
Greta Neffling

Ohjelmakoordinaattori
Business Finland
greta.neffling (at) businessfinland.fi

Jokainen suomalainen yritys tuottaa dataa, jonka oikeanlainen hyödyntäminen ja jakaminen luo laaja-alaisia liiketoimintamahdollisuuksia yritystoiminnalle myös kansainvälisillä markkinoilla. Vaikka suomalaiset yritykset ovat jo oivaltaneet datan monipuoliset mahdollisuudet, haasteena laajemmalle käytölle ovat edelleen esimerkiksi ymmärryksen puute datan arvosta, rajalliset resurssit ja kyky tuotteistaa dataa sekä datakulttuurin kypsyys ja riskien välttäminen. Tilannetta voidaan parantaa yhteistyömahdollisuuksien tarjoamisella ja innovaatiorahoituksella.

Business Finlandin Data Economy -ohjelma on toteuttanut yhdessä VTT:n kanssa keväällä 2024 toisen kyselyn datan hyödyntämisestä ja jakamisesta suomalaisissa yrityksissä. Kyselyssä haluttiin ymmärtää paremmin yritysten datahenkilöstöresursseja, datastrategiaa, datanohjauskeinoja, datan sisäisen ja ulkoisen jakamisen tilaa sekä sen liiketoimintamahdollisuuksia.

Kyselyyn vastasi yli 80 yritystä useilta eri toimialoilta ja kokoluokista. Vaikka datan käyttö näyttää vastausten valossa olevan pääasiassa samankaltaista riippumatta yrityskoosta, suuret yritykset ovat suhteellisesti kehityksessä pidemmällä, kun taas keskisuurten yritysten datatoiminnot kehittyvät muita hitaammin.

Valon pilkahduksia suomalaisessa datataloudessa

Liiketoiminnan ohjausta datan avulla näyttää tapahtuvan viimevuotiseen nähden enemmän, ja dataa hyödynnetään laajemmin sekä liiketoiminnan seurannassa että ennakoinnissa. Myös niiden yritysten määrä on prosentuaalisesti pienentynyt, jotka eivät hyödynnä minkäänlaisia datanohjauskeinoja.

Positiivista kehitystä näemme myös datastrategian suunnittelun osalta. Verrattuna vuoden 2023 kyselyyn, sen osuus on kasvanut hieman ja on nyt lähes 30 prosentissa. Tämän lisäksi yli kolmasosa vastanneista on jo kehittänyt oman datastrategiansa.

Eroja viime vuoden kyselyyn näkyy myös datan jakamisessa ja hyödyntämisessä.

Valtaosa yrityksistä hyödyntää yrityksen ulkopuolista dataa liiketoiminnassaan, ja tämän prosentuaalinen osuus on entisestäänkin kasvanut vuoteen 2023 verrattuna.

Yritysten näkemys datan jakamisesta oman yrityksen ulkopuolelle näyttää myös osittain muuttuneen: prosentuaalisesti ei-jakavien määrä on vähentynyt ja toisaalta datan jakamista suunnittelevien määrä on kasvanut samassa suhteessa.

Erot oman datan jakamisen ja ulkopuolisen datan hyödyntämisen välillä ovat kuitenkin edelleen suuret. Tämä voi johtua siitä, että kyvykkyyksiä ei ole käytetty sellaisten liiketoimintamallien kehittämiseen, joissa tehdään yhdessä liiketoimintaa jakamalla ja hyödyntämällä omaa ja toisten dataa paremman lopputuloksen saamiseksi. Tuleva datalainsäädäntö tulee muuttamaan tilannetta, mutta se vaatii yrityksiltä paljon työtä datastrategian ja kyvykkyyksien kehittämisessä.

Datan käytön hyödyt liiketoiminnassa ymmärretään yrityksissä melko hyvin, sillä yli neljäsosa vastaajista näkee niiden voivan kasvattaa yrityksen liikevaihtoa yli 10 prosentilla. Lisäksi valtaosa yrityksistä on löytänyt uusia liiketoimintaa kasvattavia mahdollisuuksia datan avulla. Toisaalta dataan erikoistuvan henkilöstön määrät ovat pysyneet tänäkin vuonna alhaisina, mikä voisi viitata siihen, että monet yritykset ovat suunnittelevat uusia toimia, eikä vielä konkreettisia työkaluja vielä ole.

Kehitystä pienin askelin – Data Economy ja VTT tukevat suomalaisia yrityksiä

Viime ja tämän vuoden kyselyitä vertailemalla voidaan jo nähdä positiivisia kehitysaskelia yritysten ajattelutavassa datan hyödyntämisen ja jakamisen mahdollisuuksista. Tulokset kuitenkin kertovat myös sen, että monet suomalaiset yritykset tarvitsevat edelleen tukea ja ymmärrystä datan mahdollisuuksista ja riskeistä.

Datatalouden mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii usein organisaatiossa uusia rooleja, data- ja informaatiovarantojen tuotteistaminen taas uutta tietoa ja rohkeutta. Resurssikysymys voi tulla useammin eteen pienemmissä yrityksissä kuin suuremmissa. Toisaalta suurten yritysten muutostoiminta ei ole välttämättä tarpeeksi joustavaa, kun taas pienissä yrityksissä voidaan reagoida uusiin muutoksiin nopeastikin. Lisäksi luottamuksellisen datan jakamisen haasteet näkyvät erityisesti tietyillä aloilla.

Tulosten kautta Data Economy -ohjelma jatkaa yhteistyömahdollisuuksien luomista sekä datatalouden ja datan ymmärryksen kasvattamista erikokoisissa ja datan hyödyntämisen eri vaiheissa olevissa yrityksissä.

Ohjelma ylläpitää datatalouden kehityksen seurantaa muun muassa kyselyiden sekä rahoitettavien projektien avulla. Data Economy tukee yritysten matkaa kohti kansainvälistä kasvuliiketoimintaa osana Business Finlandin Diginatiivi Suomi -missiota. Mission tavoitteena on tuoda suomalaisille yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia, jotka perustuvat globaaleihin muutoksiin ja merkittäviin haasteisiin.

Tutustu Data Economy -ohjelmaan ja ota yhteyttä uusissa hankeideoissa

Lisätietoja

Kari Klossner
Data Economy -ohjelmajohtaja
Business Finland
kari.klossner (at) businessfinland.fi

Riina Luoma
RTL, Data Intensive Economy
VTT
riina.luoma (at) vtt.fi

VTT:llä on laajat kansainväliset verkostot sekä monipuolinen kokemus eri toimialojen digitalisaatiosta, datan hyödyntämisestä sekä dataliiketoiminnasta. VTT:n asiantuntijat auttavat yrityksiä mm. datan jakamisen, liiketoimintamallien, datan tuotteistamisen sekä datamarkkinoiden kanssa.

Tutustu myös vuoden 2023 datan hyödyntämisen ja jakamisen kyselyn vastauksiin: Datatalouden hyötyjä ei tunneta yrityksissä riittävästi