Siirry sisältöön
Case 21.11.2023

Acon ja Discmania: Vahva ponnistus ja heittämällä USA:n markkinoille Business Finlandin avulla

Aconin ja Discmanian syntytarinat ovat samankaltaiset: suomalaisyritykset on perustettu rakkaudesta lajiin ja rakennettu brändiä hellästi hoivaten. Aluevaltauksessaan yritykset ovat saaneet apua Business Finlandin asiantuntijoilta niin kontaktien kartoittamiseen kuin kansainvälistymisstrategian terävöittämiseen.
Avaimet USA:n viennin avaamiseen:

Discmania
1) Sponsorisopimukset frisbeegolfin tähtien kanssa
2) Asiakaskeskeisyys ja panostus asiakaspalveluun
3) Brändäys ja vahva panostus mainosvideoihin ja -kuviin


Acon
1) Yhteinen brändi – One Acon
2) Premium-tuote ja minimalistinen design funktio edellä
3) Amazon myyntikanavana ja ponnahduslautana

 

Tutustu Business Finlandin ohjelmapalveluihin

Aconin perustaja Tarmo Sallinen tutustui trampoliineihin vaihto-oppilaana 1990-luvulla, ja Spin 18:n Jussi Meresmaa pelasi frisbeegolfia ammatikseen. Nämä taustat ovat auttaneet luomaan tunnesidettä asiakaskuntaan ja avanneet ovia myös vientimarkkinoilla. Sekä Acon että Discmania ovat saaneet Business Finlandin ohjelmista apua kansainvälistymiseen. 

Suurimmat markkinat ovat Yhdysvalloissa

Discmanian pienellä toimialalla oma niche oli löydettävä globaaleilta markkinoilta. USA kiinnosti: relevanttien yritysten oli oltava läsnä päämarkkina-alueella, kertoo yhtiön perustaja Meresmaa. Aconin kansainvälistymistä edelsi kasvu Suomessa, mutta suurimmat markkinat olivat USA:ssa.

– Käytimme Amazonia ponnahduslautana ja myyntikanavana. Samalla rakensimme omaa verkkokauppaa, joka tuo nyt lähes 100 % USA:n myynnistä, kertoo Aconin myynti- ja markkinointijohtaja Marko Manninen.

Yritysten kasvu USA:ssa on ollut huimaa ja koronapandemia on siivittänyt sitä – näitä lajeja harrastetaan yleensä yksin tai pienissä porukoissa ulkona.

Discmanian brändistä ja jakelusta vastaavan emoyhtiön, Spin18:n liikevaihto oli viime vuonna 14 M€, ja ennuste tälle vuodelle 22 M€. Noin puolet tulee USA:sta, missä markkinaosuus on noin 5 %. Acon on puolestaan kymmenkertaistanut liikevaihtonsa muutamassa vuodessa 20 miljoonaan euroon, ja myös tästä 50 % tulee USA:sta.

– Tavoitteemme on olla maailman ykkönen trampoliineissa lähivuosina, Manninen sanoo.

Ytimessä brändi, tuote ja asiakaskokemus

Harkittu brändi on ohjannut yritysten valintoja.

– Olemme alusta alkaen rakentaneet koko yhtiön yhteistä kuluttajabrändiä ja katsoneet kaiken Aconin linssin läpi, Manninen toteaa. Discmanialla brändityön merkitystä lisää se, että tuotteita ei valmisteta itse. Meillä keskeistä on pelkistetty design – olemme skandinaavinen, tyylikäs frisbeegolfmerkki, Meresmaa sanoo.

Myös Acon uskoo skandinaaviseen minimalismiin. Tuotteissa on merkintä ”From Nordics”, ja yhtiö on saanut ”Design from Finland” -leiman. Lisäksi omaan tuotekehitykseen panostetaan vahvasti.

– Tuotteen pitää palvella hyvin ydinkäyttötarkoituksessaan, joka on hyvän tuntuinen hyppy. Tästä olemme tehneet tiedettä. Kansainvälinen kuluttajabusiness vaatii myös ketteryyttä. Kun trampoliinit lensivät USA:ssa 20 metriä hurrikaanin takia, syntyi tarve lujemmalle ankkuroinnille, Manninen mainitsee.

Hyvä tuote ja vahva brändi kaipaavat rinnalleen tyytyväisiä asiakkaita.

Kun tuote vastaa odotuksia, sana leviää suusta suuhun. Yhtä merkittävää on asiakaskeskeisyys ja -palvelu. Kun esimerkiksi reklamaatioista huolehditaan hyvin, asiakas on tyytyväinen palvelutilanteen jälkeen.

Trampoliinilla taivaalle ja supertähtien matkassa

Verkossa toimiessa suhdetta asiakkaisiin luodaan sisältöjen avulla. ”Aconin kansainvälistyminen on tehty asiakkaat ja brändi edellä. Olemme panostaneet laadukkaisiin, inspiroiviin sisältöihin ja luoneet brändikuvaa vaikuttavilla tempauksilla, esimerkiksi viemällä trampoliinin kuumailmapallolla taivaalle tai upottamalla sen merenpohjaan. Maailman ensimmäinen trampoliinisauna valmistuu Suomeen näillä hetkillä”, Manninen listaa.

Discmania sponsoroi puolestaan lajin supertähtiä USA:ssa. Kaksi maailman top 5 -frisbeegolfaajaa tuo yhtiön tuotteita laajan fanikunnan näkyville.

– Olemme saaneet kohtuullisella panostuksella riittävästi näkyvyyttä USA:ssa, vaikka kilpailijoihin on 30 vuoden takamatka, Meresmaa iloitsee.

Yritys: Business Finland auttaa kansainvälistymisen vaiheissa

Acon ja Discmania ovat saaneet Business Finlandin digitaalisen kaupan ohjelmista apua kansainvälistymiseen. e-Com Growth- ja Experience Commerce Finland -ohjelmien koulutuksissa on painotettu esimerkiksi digitaalisen brändin ja globaalin liiketoimintamallin kehittämistä.

Meresmaan mukaan ohjelmat ovat auttaneet strategian terävöittämisessä sekä vahvistaneet uskoa siihen, että ollaan oikealla tiellä. Erityisen hedelmällistä on ollut yritysten törmäyttäminen ja kollegoilta saadut käytännön vinkit eri tilanteisiin, sanovat yrittäjät.

– Paikallisyksiköiden kautta on myös löytynyt hyviä ovenavauksia ja kontakteja, Manninen kertoo.

Business Finlandin Piilaakson toimiston asiantuntija Jennifer Tarkiainen muistuttaa, että yritykseltä odotetaan joustavuutta ja kykyä kehittää tuotemerkkiään ja seuraavan asiakkaiden ostokokemusta nopeasti muuttuvassa ympäristössä.

– Pohjois-Amerikan Business Finland toimii yhdessä muiden pohjoismaisten organisaatioiden, kuten Business Swedenin ja Innovation Norwayn kanssa: käytämme paikallisten asiantuntijoidemme osaamista, pysymme ajan tasalla viimeisimmistä trendeistä, säännöksistä ja sijoitusstrategioista, ja jaamme yrityksille tietoa amerikkalaisesta kulutuskäyttäytymisestä. Yhdysvaltain markkinoita ei kannata pelätä, Tarkiainen rohkaisee.

Experience Commerce Finland -ohjelman johtaja Aija Kalanderin mukaan Acon ja Discmania ovat vieneet ohjelman oppeja esimerkillisesti käytäntöön:

–Yhtiöissä toteutuu ohjelmamme fokus: hyvän tuotteen lisäksi on panostettava asiakaskokemukseen, yhteisön luomiseen ja dialogiin asiakkaan kanssa. Kun syntyy tunneside, ei olla vain tuotteen varassa.

Lisätietoa

Acon

Discmania

Kuvat:

Frisbeegolffaaja / Spin18 Oy

Trampoliini meren pohjassa / Acon Finland Oy