Siirry sisältöön
Case 12.11.2021

Konecranes: Kestävyyden on oltava todellisia tekoja, koska maapalloja on vain yksi

Kestävä liiketoiminta ja hiilijalanjäljen pienentäminen edellyttävät suuria tekoja. Business Finlandin valmistavan teollisuuden uudistamiseen tähtäävässä ohjelmassa tavoitteena on, että Suomesta tulee yksi johtavista kestävän valmistuksen maista. Konecranesilla on ymmärretty kestävän liiketoiminnan merkitys.
Konecranes
  • Suomalainen Konecranes on maailman johtavia nostolaitevalmistajia.
  • Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit.
  • Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja sekä huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille.
  • Vuonna 2020 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 500 työntekijää 50 maassa.
  • Konecranesin vastuullisuussivut

Tutustu Sustainable Manufacturing Finland -ohjelmaan

Suomalainen pörssiyhtiö Konecranes on maailman johtavia nostolaitevalmistajia. Vastuullisena toimijana se tähtää kestävyyteen kaikessa tekemisessään.

– Kestävä liiketoiminta on ainoa vaihtoehto nyt ja tulevaisuudessa, koska meillä ei ole toista planeettaa. Konecranes on sitoutunut siihen, että vastuullisuus on toimintamme keskiössä, Konecranesin vastuullisuusjohtaja Anniina Virta-Toikka sanoo.

Toni Mattila, Business FinlandBusiness Finland tukee kestävää valmistusta

Teollisuus ja energiantuotanto aiheuttavat suuren osan kasvihuonekaasupäästöistä. Business Finland tukee valmistavan teollisuuden uudistamista ja kilpailukyvyn lisäämistä niin, että Suomesta tulisi yksi johtavista kestävän valmistuksen maista. Työtä on paljon, mutta keinot ovat selvillä.

– Se onnistuu kehittämällä teknologiaa ja toimintatapoja. Kun kehitämme niitä ensimmäisenä, pystymme myös hyödyntämään niitä ensimmäisenä, Sustainable Manufacturing Finland -ohjelman johtaja Toni Mattila kertoo ja listaa keinot yrityksille:

  • päästöjen vähentäminen: tässä riittää tekemistä monella teknologia-alalla, kuten teräksen ja betonin valmistuksessa,
  • energian käyttö: vihreän energian tuotannon yhdistäminen teollisuuden vaatimaan jatkuvaan energiatarpeeseen,
  • energiatehokkuus: samalla määrällä enemmän,
  • kierrätys: kierrätettyjä raaka-aineita ja sivuvirroista materiaalia uusiokäyttöön.

Mattilan mukaan uuden teknologian ja osaamisen investoinnit on nähtävä liiketoimintamahdollisuuksina.

– Puhutaan hiilikädenjäljestä, joka tarkoittaa yrityksen auttavaa kättä toiselle yritykselle ympäristöllisten tavoitteiden saavuttamisessa eli hiilijalanjäljen pienentämisessä. Tämä voi olla esimerkiksi teräs- ja betoniteollisuuden prosessien kehittämistä vähäpäästöisemmiksi, Mattila kertoo.

"Meidän täytyy puolittaa päästömme alle 10 vuodessa"

Konecranes on Business Finlandin yhteistyökumppani kestävän kehityksen teemassa. Konecranesissa vastuullisuus leikkaa läpi koko yrityksen liiketoiminnan. Yrityksen vastuullisuusstrategiassa ovat:

  1. eko-optimoitu tarjooma ja kiertotalous,
  2. ilmastotoimet ja resurssitehokkuus,
  3. työturvallisuus ja turvalliset tuotteet,
  4. monimuotoinen, osallistava ja sitouttava työympäristö sekä
  5. vastuulliset liiketoimintakäytännöt.

– Ilmastotavoitteemme ovat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa. Tavoite tukee aikomusta pysäyttää ilmastonmuutos 1,5 asteeseen, eli meidän täytyy puolittaa päästömme alle kymmenessä vuodessa. Tämä ei tapahdu ilman resursseja, mutta uskomme, että satsaaminen kannattaa, Konecranesin vastuullisuusjohtaja Virta-Toikka sanoo.

Vastuullisuus nähdään tärkeänä niin yrityksen asiakkaiden, työntekijöiden kuin sijoittajienkin kannalta.

– Meidän tulee auttaa asiakkaitamme pääsemään omiin tavoitteisiinsa, kuten ympäristötavoitteisiin. Työntekijöille yrityksen arvoilla on nykyään väliä, ja vain toimimalla vastuullisesti saamme parhaat tekijät joukkoomme. Sijoittajat puolestaan vaativat jatkuvasti korkeampaa vastuullisuutta, Virta-Toikka sanoo.

Miten Konecranes aikoo toteuttaa hiilikädenjälkeä ja miksi yritysten tulee viimeistään nyt panostaa vastuullisuuteen ja kestävään liiketoimintaan