Siirry sisältöön
Case 06.11.2023

Business Finland & Wirepasin ensimmäinen kauppa

Verkkojen teknologiatoimittaja verkostoitui Business Finlandin avulla. Jotta jättiyritys maailmalta tarttui suomalaisen startupin teknologiaan, tarvittiin ohituskaista oikeisiin kontakteihin – ja tilaisuus näyttää, mitä osataan, paikan päällä.
  • Suomalainen IoT-yritys
  • Business Finlandin palveluilla ollut tärkeä rooli Wirepasin kansainvälistymisen vauhdittamisessa
  • Hyödyntänyt laajasti Business Finlandin kansainvälistyspalveluita muun muassa: delegaatiomatkat sekä kumppaniverkostot

Näin vauhditamme yrityksesi kansainvälisteen laajentumiseen

Siinä kohtaa, kun ensimmäinen puoli miljoonaa napsahti tilille, kaivettiin kakkulautaset esiin – ja jossain saattoi samppanjapullokin poksahtaa, muistelee Wirepasin Chief Executive Officer Teppo Hemiä.

Vuonna 2010 Tampereen yliopistossa perustetun Wirepasin Intia-valloituksen polku on ollut pitkä, mutta yllättävän nopea verrattuna kilpailijoihin.

 – 2017 Intiassa oli alkamassa sähköverkkojen modernisointi, jossa sähkömittarit oltiin päivittämässä etäluettaviksi älymittareiksi. Vaikka olimme jo silloin maailmanlaajuisesti toimiva yritys, teknologian edelläkävijä ja markkinajohtaja Pohjoismaissa, 250 miljoonaa mittaria kuulosti jättiläismäiseltä, Hemiä kertoo.

Verkostojen avulla laajennetaan liiketoimintaa

Yritys aloitti osallistumalla Business Finlandin järjestämälle Team Finland -vierailulle 1,3 miljardin asukkaan suurvaltaan. Vierailulle osallistui rinta rinnan pienempiä ja suurempia suomalaisyrityksiä. Kokemus avasi silmiä – ja ovia.

– Pääsimme vierailemaan energia-alan jättiyrityksessä Tata Powerissa. Sähköyhtiössä käytössä oli meitä huomattavasti kalliimpi kilpailijan ratkaisu, jota oli mahdoton skaalata laajemmin Intiaan. Se teknologia ei myöskään kehittänyt ollenkaan paikallista osaamista. Tajusimme, että tässä on mahdollisuus!

Samalla reissulla Hemiä ja wirepasilaiset tutustuivat Business Finlandin Intian maajohtajaan Jukka Holappaan.

– Intialla oli siihen aikaan kaksi tavoitetta: modernisoida yhteiskuntaa ja edistää ‘Made in Indiaa’. Wirepasilla oli tarjota lisensoitavaksi viimeisintä teknologiaa: kustannustehokas, suuren mittakaavan ratkaisu, jonka käyttöönottoon voitiin ottaa mukaan paikalliset yritykset, Holappa muistelee.

Seuraavaksi tarvittiin Holapan sanoin ”reipasta jalkatyötä”. Wirepas teki lyhyen markkinatutkimuksen yhdessä Business Finlandin asiantuntijoiden kanssa ja hyödynsi myös rahoituspalveluita. Yritys palkkasi maajohtajan Intiaan heti seuraavana vuonna. – Se, että on mies maassa, on avainasemassa kontaktien solmimisessa, Hemiä neuvoo.

Vaikka taloutta Intiassa hallitsevat isot yksityiset yritykset, valtiollisillakin yhteyksillä on Intiassa merkitystä. Business Finlandin avulla pystyttiin järjestämään elinkeinoministeri Mika Lintilän visiitti, joka auttoi luomaan kontakteja ja uskottavuutta.

– Emme halunneet jättää mielikuvaa, että olemme jokin autotalli Tampereelta, vaan vakavasti otettava kumppani, jonka teknologia määrittelee globaaleja standardeja.

Eka kauppa ei jäänyt viimeiseksi

Wirepasin innovaatiot lisensoitiin ensin testikäyttöön mumbailaisessa tytäryhtiössä. Hyvien kokemuksien jälkeen intialaiset vetivät nopeasti johtopäätökset: tämä pitää viedä muuallekin. Lopputuloksena oli kolmen miljoonan mittarin diili Adani-ryhmän kanssa. Se voi vielä moninkertaistua kun Adani tarjoaa ratkaisua myös muille Intiassa.

Se, että Intian tällä hetkellä suurin yritys ostaa paljon pienemmän pohjoismaisen startupin teknologiaa kertoo, mikä arvo oli Business Finlandin kontakteilla. Itse työ pitää tehdä itse, mutta Business Finland oli mahdollistaja: saatiin tilaisuus näyttää, mitä osataan”, Hemiä selittää.

Business Finlandin Global Growth -verkoston rooli kontaktien luomisessa oli myös merkittävä, Holappa täydentää.

– Intia on täynnä supliikkimiehiä, jotka kertovat tuntevansa serkkunsa tai setänsä kautta pääministerin. Suomalaisen on vaikea tietää, mitä ja ketä uskoa! Siinä ovat hyvät neuvot tarpeen!

Ensimmäinen kauppa ei jäänyt viimeiseksi. Nyt tähtäimessä on jo puolet koko Intian sähkömittarimarkkinoista. – Eikö me laiteta suoraan kuuskyt prosenttia?, Holappa kysyy ja nauraa. 

Se tarkoittaisi lähes 150 miljoonaa mittaripistettä.

Näin vauhditamme yrityksesi kansainväliseen laajentumiseen

Eka kauppa
  • Kohdemaa: Intia
  • Yritys: Wirepas
  • Wirepasin asiakas: Intian suurimpia sähköyhtiötä: Adani Electricity
  • Tuote: Langaton viestintäteknologia älykkäisiin sähkömittareihin
  • Kertojat: Teppo Hemiä, CEO, Wirepas & Jukka Holappa, maajohtaja/Intia, Business Finland