Suomessa on useita yrityksiä, jotka hyödyntävät avaruusteknologiaa kestävässä kehityksessä ja ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. CollectiveCrunch analysoi maailman metsiä avaruusdatan avulla niin yritysten kestävän metsänhoidon kuin hiilinielujen näkökulmasta. Business Finland tukee avaruusteknologiayritysten kasvua ja kansainvälistymistä.
– Asiakkaamme pystyvät hoitamaan metsiään paremmin ja kestävämmin, kun heillä on apunaan Linda Forest -järjestelmämme tekemät mallit jopa kymmenien miljoonien hehtaarien metsäalueista. Malleista nähdään, mitä puulajeja ja kuinka paljon puuta metsissä on, miten metsä voi ja onko sitä esimerkiksi hakattu laittomasti. Satelliittikuvista dataa saadaan helpommin ja kestävämmin kuin esimerkiksi kävely- tai lentokartoituksin. Toinen sovelluksemme analysoi metsiä hiilinielun näkökulmasta. Missiomme on muuttaa maailman ymmärrys metsistä, yksi CollectiveCrunchin perustajista Jarkko Lipponen kertoo.
Business Finlandin New Space Economy -ohjelma vahvistaa suomalaisten avaruusteknologiayritysten asemaa muun muassa innovaatiorahoituksen ja kansainvälisten verkostojen avulla.
– Avaruusteknologia liittyy ilmakehän ulkopuolella tapahtuvaan toimintaan. Avaruusteknologian avulla tuotetaan esimerkiksi paikannuspalveluita, säätietoja ja tietoliikennepalveluja, eli se on osa digitalisaatiota ja normaaleja nykyaikaisen yhteiskunnan toimintoja, New Space Economy -ohjelman vetäjä Markus Ranne kertoo.
Avaruusteknologialla on ratkaiseva rooli myös maapallon kestävän kehityksen tukemisessa, koska avaruudesta nähdään koko maapallo. Moni avaruusteknologiaa hyödyntävä suomalaisyritys onkin keskittynyt ratkomaan ilmastonmuutoksen kaltaisia suuria globaaleja haasteita:
CollectiveCrunch on saanut rahoitusta New Space Economy -ohjelmasta, ja lisäksi sille on myönnetty Business Finlandin Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitusta kansainvälisen liiketoiminnan kokonaisvaltaiseen kehittämiseen ja kasvun kiihdyttämiseen.
– Tuki on ollut ratkaisevaa tekijä, jotta olemme päässeet kasvattamaan yritystä ja henkilöstöä sekä kansainvälistymään. Tuki on ollut myös merkittävä signaali sijoittajille, sillä sijoittajapiireissä arvostetaan Business Finlandin yrityskartoitusta. Lisäksi olemme saaneet näkyvyyttä muun muassa verkossa ja messuilla sekä verkostoituneet muiden avaruusteknologiayritysten kanssa, CollectiveCrunchin Lipponen sanoo.
CollectiveCrunch pyrkii kestävyyteen myös omassa toiminnassaan konkreettisin teoin. Yrityksen työntekijöille on tarjolla polkupyöräetu ja liput joukkoliikenteeseen, ja lisäksi yrityksen tuleva uusi toimisto rakennetaan kestävin ratkaisuin. Yrityksen kumppanit ovat sitoutuneet datakeskusten pyörittämiseen uusiutuvalla energialla vuoteen 2025 mennessä.
Millaisia päätöksiä CollectiveCrunchin asiakkaat tekevät mallien avulla metsiensä suhteen ja miksi kestävyyttä sekä liiketoiminnan vastuullisuutta vaaditaan nykyään kaikilta yrityksiltä? Haastattelussa Business Finlandin Markus Ranne ja CollectiveCrunchin Jarkko Lipponen.