Siirry sisältöön
Case 16.05.2022

Wipak Oy: Pakkausalan yrityksessä kestävä kehitys ulottuu tehtaalta tuotteisiin ja uusien materiaalien jatkuvaan innovointiin

Kansainvälinen pakkauskonserni Wipak ottaa huomioon kestävän kehityksen 11 tehtaassaan, materiaalitehokkaissa ja kierrätettävissä tuotteissaan sekä uusien pakkausmateriaalien jatkuvassa innovoinnissa.
Wipak
  • Kansainvälinen Wipak-konserni valmistaa pakkausmateriaaleja elintarvike- ja sairaalatarviketeollisuudelle sekä terveydenhuoltoon.
  • Wipakin pakkauksissa säilytetään muun muassa lihaa, kalaa ja juustoa, joiden tulee säilyä tuoreina parasta ennen -päiväykseen asti. Terveysalalla Wipakin pakkauksiin pakataan muun muassa instrumentteja, joiden tulee säilyä steriileinä potilasturvallisuuden vuoksi.
  • Wihurin pakkausdivisioonan (Wipak Euroopassa ja Aasiassa, sekä sisaryhtiö Winpak Pohjois-Amerikassa) liikevaihto on 1220 miljoonaa euroa.
  • Työntekijöitä yrityksellä on 1 800, joista 600 Suomessa.
  • Business Finlandin Bio and Circular Economy -ohjelma pyrkii edistämään pakkausalan yritysten kansainvälistymistä

    Tutustu Bio and Circular Finland -ohjelmaan

Monelle tuotteelle pakkaus on välttämätön elementti, sillä se suojaa tuotetta tarpeen mukaan muun muassa valolta, ilmalta ja vaurioitumiselta. Esimerkiksi elintarvikealalla pakkaukset tukevat kestävää kehitystä säilömällä ruokia eli vähentämällä ruokahävikkiä, mutta itse pakkauksiin liittyy myös useita vastuullisuuselementtejä.

Kansainvälinen pakkauskonserni Wipak valmistaa innovatiivisia pakkausmateriaaleja elintarvike- ja terveysalalle. Kestävä kehitys on tärkeä osa konsernin toimintaa.

– Vastuullisuus ja kestävä kehitys näkyvät ensisijaisesti tuotteissamme, mutta yhtä lailla myös tehtaidemme toiminnassa: olemme sitoutuneet energiatehokkuuden jatkuvaan parantamiseen, ja jo nyt Wipak Oy:ssä käytetään hiilivapaata sähköä ja lämmitystä. Olemme myös aloittaneet lämmöntalteenottoprojektin. Hävikkiä pyritään vähentämään kaikissa vaiheissa, Wipakin toimitusjohtaja Tuija Suur-Hamari kertoo.

Pakkausten osalta on tärkeää, että

  1. pakkaukset ovat materiaalitehokkaita, eli niihin käytetään resursseja mahdollisimman vähän,
  2. pakkauksiin tuodaan uusia raaka-aineita, kuten biopohjaisia materiaaleja ja uusiutuvia muoveja,
  3. tuotteiden pakkaamisessa vältetään turhaa pakkaamista sekä
  4. pakkausratkaisut ovat kierrätettäviä ja muovi saadaan käytön jälkeen kiertämään.

Wipakin visiona on olla maailman vastuullisin muovipakkausmateriaaleja valmistava yritys, ja se lupaa pienentää hiilijalanjälkensä nollaan vuoteen 2025 mennessä.



Wipak valmistaa innovatiivisia pakkausmateriaaleja elintarvike- ja terveysalalle.
Kuva:Wipak 

Business Finland mukana radikaali-innovaatioissa

Wipak on saanut matkansa varrella apua Business Finlandilta sekä sen edeltäjiltä Finprolta ja Tekesiltä muun muassa kansainvälistymisen. Viime vuosina Business Finland on rahoittanut Wipakia, kun yritys on kehittänyt liiketoimintaansa ja hakenut uudenlaisia tuotekehityksen suuntia.

Wipakin Suur-Hamari näkee valtavan merkityksen Business Finlandin avulla verkostoida samalla alalla toimivia yrityksiä.

– Business Finland on ollut mukana radikaali-innovaatioiden rahoittamisessa, kun riskit ovat olleet suuria. Viimeisimpänä Wipak sai Business Finlandin kautta EU:n elpymisvälineestä 2 250000 euroa kiertotalouden investointiavustusta. Olemme saaneet nopeita ratkaisuja, kun olemme laittaneet voimamme yhteen muiden klusterin toimijoiden kanssa. Valmistelemme merkittävää kiertotalousinvestointia, ja avustuksella on hankkeelle suuri merkitys., Suur-Hamari sanoo.

Ulf-Erik WiddPakkausalan yritysten menestys tuo työpaikkoja Suomeen

Suomalaiset pakkausmateriaaliyritykset ovat ratkaisujen kehittämisessä edelläkävijöitä myös kansainvälisesti. Teollisuushaara on tärkeä vientiala Suomelle, ja Business Finland on mukana suomalaisten pakkausalan yritysten tulevaisuuden ratkaisujen kehittämisessä.

– Kun nämä suomalaisyritykset kehittävät huipputeknologioita ja muodostavat kansainvälisiä liiketoimintaekosysteemejä, Suomeen syntyy työpaikkoja. Tässä näkyy se, miten luomme Suomeen vaurautta ja hyvinvointia kiihdyttämällä yritysten kestävää kasvua, sanoo Business Finlandin asiakasvastaava Ulf-Erik Widd.

Wipakin visiona on olla maailman vastuullisin muovipakkausmateriaaleja valmistava yritys, ja se lupaa pienentää hiilijalanjälkensä nollaan vuoteen 2025 mennessä. Miten tämä tapahtuu?