Siirry sisältöön
Case 27.11.2024

AMPlify siivittää terveysteknologiaa USA:n markkinoille

Business Finland on luonut merkittävän yhteistyömallin maailman johtavan terveysalan toimijan yhdysvaltalaisen Mayo Clinicin kanssa. Yhteistyön kautta suomalaiset lupaavimmat terveysteknologian ratkaisut pääsevät virtaviivaisesti dialogiin USA:n arvostetuimpien sairaalatoimijoiden kanssa. Yhteistyössä toteutettu AMPlify-platform ja -ekosysteemi on suunniteltu vastaamaan suomalaisten terveysalan yritysten tarpeisiin ja yhdistämään suomalaiset ratkaisut Yhdysvaltain markkinoiden tarpeisiin.

AMPlify käynnistettiin 29.9.2024 Business Finlandin tiloissa Helsingissä.

Kasvu ja Gazelli -ohjelmista kehittyneen AMPlifyn on suunnitellut Val Kratzman. Tavoitteena on yhdistää suomalaiset terveydenhuollon ratkaisut Yhdysvaltain markkinoiden tarpeisiin.

Räätälöity tuki suomalaisille Health Tech -yrityksille 

AMPlify nopeuttaa suomalaisten terveysalan yritysten pääsyä Yhdysvaltojen valtaville markkinoille. AMPlifyn ensimmäiseen kohorttiin valittiin 12 suomalaisyritystä. Syksyn aikana Business Finland järjesti yrityksille kahden viikon välein virtuaalisia työpajoja, joissa alan arvostetut substanssiosaajat kouluttivat yrityksiä USA:n markkinoiden regulaatioprosesseista, markkinalle menostrategioista sekä paikallisesta toimintatavasta.

Mayo Cliniciltä tietoa ja kontakteja 

Marraskuussa AMPlify huipentui suomalaisten yritysten vierailuun Minnesotaan Mayo Clinicin päämajaan. Vierailun aikana yritykset tapasivat asiantuntijoita, Mayo Clinicin johtoa sekä keskustelivat yhteistyömahdollisuuksista. Lisäksi yritykset saivat kutsun arvostettuun kutsuvierasseminaariin, johon globaalisti valitaan vain 60 terveysalan yritystä vuodessa.   

Tämä yhteistyö Yhdysvaltojen, jopa koko maailman, johtavimman sairaalasysteemin kanssa avaa yrityksille erinomaisia mahdollisuuksia markkinoille tuloon.  

Terveysalan Senior Advisor Titta Houni Business Finlandin New Yorkin toimistosta arvioi, että Business Finlandin yhteistyö Yhdysvaltojen, jopa koko maailman, johtavimman sairaalasysteemin kanssa avaa yrityksille erinomaisia mahdollisuuksia markkinoille tuloon.  

– Mayo Clinicin tavoite on tuottaa maailman parasta terveydenhoitoa ja innovatiivisia terveyspalveluita, joissa potilas on aina keskiössä. Yrityksille yhteiskehittäminen on avain yhteistyöhön, ja Mayo Clinicilla on siihen tahtotila myös Yhdysvaltojen ulkopuolella. Tämä ei ole itsestäänselvyys, sillä amerikkalaiset sairaalat suosivat usein yhteistyötä Yhdysvaltojen sisällä. AMPlifyn aikana yritykset saivat arvokkaita suoria kontakteja, co-innovaatio-hankkeita sekä markkina- ja liiketoimintanäkemystä, kertoo Houni.

Adamant Health tähtää vahvasti USA:n markkinoille  

Yksi AMPlifyhin  mukaan valittu yritys on Adamant Health. Yrityksen missiona on mullistaa Parkinsonin taudin hoito tuottamalla tarkkaa ja objektiivista tieto potilaiden oireista kotioloissa.  

– Vaikka Yhdysvalloissa on vain kymmenesosa maailman Parkinson-potilaista, niin potilaiden hoitoon siellä käytetään lähes puolet maailman Parkinson-potilaiden hoitokuluista. Näin ollen meille on itsestään selvää, että Adamant Healthin täytyy päästä Yhdysvaltain markkinoille. AMPlify tarjosi hyvän lähtökohdan tämän polun aloittamiseen, kertoo Adamant Healthin toimitusjohtaja Paulus Carpelan. 

Kaikissa tilaisuuksissa oli mukana valikoituja, kokeneita asiantuntijoita. He jakoivat meille arvokkaita omakohtaisia kokemuksiaan.

– AMPlifyssa osallistuimme useisiin koulutus- ja workshoptapahtumiin, pääasiassa verkon kautta. Niissä käsiteltiin monipuolisesti terveysteknologian viemistä Yhdysvaltain markkinoille eri näkökulmista. Aiheet vaihtelivat arvolupauksen laatimisesta ja tuotteen tai palvelun sopeuttamisesta Yhdysvaltain markkinoihin lääkintälaitteiden sääntelyyn, korvattavuuskäytäntöihin sekä kliinisten kokeiden toteuttamiseen Mayo Clinicin kanssa. Kaikissa tilaisuuksissa oli mukana valikoituja, kokeneita asiantuntijoita. He jakoivat meille arvokkaita omakohtaisia kokemuksiaan, Carpelan jatkaa. 

Business Finlandin palvelut auttaneet Adamant Healthia 

 – Business Finland on ollut Adamant Healthille keskeinen kumppani, kun olemme rakentaneet yritystä ja vieneet sitä eteenpäin askel kerrallaan. Business Finlandin tuki ja asiantuntemus sekä verkostot ovat auttaneet niin rahoituksen kanssa kuin myös relevanttien kontaktien luomisessa sekä kansainvälisessä verkostoitumisessa. Tuki ja apu ovat olleet konkreettisia ja käytännönläheisiä, ja avoin keskustelu on auttanut löytämään yrityksen kannalta oikea-aikaisia ja eteenpäin vieviä ratkaisuja, Carpelan kiittelee. 

AMPlify jatkuu vuonna 2025. 

Lisätietoja 

Titta Houni 
Senior Advisor, Health & Wellbeing
Business Finland New York
titta.houni (at) businessfinland.fi