Maailma on välitilassa. Hiilellä ja öljyllä rakennetusta menneisyydestä irtaudutaan vähitellen, mutta aivan vielä kaikki ei käy sähköllä, eikä latausinfra ulotu joka kolkkaan.
– Teollisuus ja raskas liikenne tarvitsee keinot, jotka auttavat siirtymään aikakaudesta toiseen. On mentävä kohti päästötavoitteita, mutta kustannustehokkaasti ja usein osin nykyistä kalustoa hyödyntäen, sanoo Tommi Kankaanranta yrityksestä, joka on tarjonnut maailmalle näitä keinoja.
– Tämä yritys tunnettiin aikaisemmin Visedona, nykyisin Danfoss Editronina. Se tähtäsi aluksi tuotantokoneiden sähköistämiseen, mutta on sittemmin kasvattanut ratkaisujen valikoimaansa. Nyt se sähköistää lähes kaikkea raskasta kalustoa, joka on ennen käynyt polttomoottorilla.
Yhtiön tuotteista ja teknologiasta vastaava Kankaanranta on ollut mukana matkassa aina startup-ajoista Danfoss-yrityskauppaan ja nykypäivään asti.
2010-luvun taitteessa Visedolla työskenteli vain kourallinen ihmisiä, mutta yrityksellä oli selkeä visio. Sitä kohti tiimiä luotsasi yrityksen perustaja ja silloinen toimitusjohtaja Kimmo Rauma, joka työskenteli yrityksessä aina kesään 2024 saakka.
– Silloin visiomme oli helppo kiteyttää Kimmon sanoin: me haluamme sähköistää työkoneet, Kankaanranta sanoo.
Kankaanranta on työskennellyt yrityksessä alkuvuosista asti. Tuolloin Visedo valmisti Lappeenrannassa sähköisiä voimansiirtojärjestelmiä, joilla dieselkäyttöisistä liikkuvia tuotantokoneita, kuten nostimia ja metsäkoneita, voitiin muokata hybrideiksi. Myyntivalttina oli polttoaineen säästäminen sekä päästöjen vähentäminen, sillä näköpiirissä siinsivät jo Euro 5 (2011) ja Euro 6 (2015) -päästönormit.
– Emme nuorena yrityksenä osanneet ennakoida tapaa, jolla yritykset normeihin reagoivat: pääkohderyhmä alkoi varastoida Euro 4 -päästönormien mukaisia voimanlähteitä siirtymäkauden ajalle. Oli muokattava ennusteita ja myyntistrategiaa.
Myyntipitchien kärjeksi nostettiin uusi valtti: Visedon avulla yritys saattoi hankkia koneeseen pienemmän moottorin, mutta sai sähköavustuksen ansiosta saman suorituskyvyn.
Ensimmäiset viisi vuotta olivat silti aika haastavia, kun olimme uusi ja pieni toimija.
Business Finlandilla yrityksen matkaa seurannut Tero Ijäs sanoo, että yrityksessä oltiin sähköistämisen suhteen ”alkupään viisaita”.
– Heillä oli selkeä visio jo ennen kuin pyrkimys pois fossiilisista polttoaineista oli vielä edes kunnolla tulossa työkoneisiin ja raskaaseen liikenteeseen.
Visedo on jo vuodesta 2010 alkaen hyödyntänyt monipuolisesti Business Finlandin tukea ja palveluita, kuten T&K-rahoitusta sekä alle 5-vuotiaiden startupien kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen tarkoitettua Nuoret Innovatiiviset Yritykset -rahoitusta (NIY).
– Pohja nykyteknologiallemme on luotu tällaisissa NIY-projekteissa, Kankaanranta kertoo.
Tuen avulla teknologiaa kehitettiin kohti täyssähköisiä ratkaisuja. Virstanpylväitä olivat tehokasta propulsioteknologiaa hyödyntävän sähkömoottorin toimittaminen ensin Turun kaupunkilautta Föriin, sitten Tanskan salmilla liikennöivään maailman ensimmäiseen sähkölauttaan, E-Ferry Elleniin.
Samoihin aikoihin Visedo sai noin 20 miljoonan euron eurooppalaisen seed-rahoituksen.
– Se viimeistään lisäsi uskottavuuttamme isompien toimijoiden sarjassa. En usko, että olisimme päässeet rahoituskierrokselle ilman sitä edeltäneiden vuosien Business Finland -tukea ja palveluita, Kankaanranta sanoo.
Samoihin aikoihin, kun Visedolla tapahtui paljon, yrityksestä kiinnostui myös tanskalainen teknologia-alan suurkonserni Danfoss. Marraskuussa 2017 tehtiin yrityskaupat, ja Visedosta tuli Danfossin tytäryhtiö Danfoss Editron.
Uusi omistaja avasi mahdollisuuden entistä suurempiin resursseihin ja asiakkaisiin. Sähköisen voimansiirron ratkaisuja alettiin kehittää uusille toimialoille, ja työkoneista ja meriliikenteestä onkin sittemmin laajennettu esimerkiksi sähköistyvään rekkaliikenteeseen.
– Vastikään toimitimme on-board-latureita eräälle isolle pohjoismaiselle toimijalle, joka lanseerasi ensimmäiset täyssähköiset rekkansa. Ratkaisumme avulla rekkaa voidaan ladata yön yli tavallisesta kolmivaihepistokkeesta. Yön yli lataus ottaa toki aikansa, mutta on monessa tapauksessa toimiva ratkaisu – ja rekka voi toimia pikalatausaseman saatavuudesta riippumatta, Kankaanranta kertoo.
Yrityskauppa on hyödyttänyt myös suomalaista osaamista ja työpaikkoja, sillä tuotekehitys ja sitä tukeva pilottituotanto päätettiin pitää Lappeenrannassa. Onko kaikki siis kuin ennenkin?
– Päätöksentekoon on tullut enemmän kerroksia, ja riskejä tutkitaan huolellisemmin. Globaalin konsernin kautta kuitenkin avautuu myös täysin uudenlainen tuotekehityksen taso sekä globaalit myyntikanavat suuriin kansainvälisiin asiakkaisiin. Kyllä tämä on ollut meille erittäin iso ja käänteentekevä asia, Kankaanranta sanoo.
Nyt yritys, joka näki sähköistämisen vision jo 15 vuotta sitten, johdattaa kokonaista TKI-ekosysteemiä sitä kohti. Danfoss Editronin ja Vaasassa toimivan Danfoss Drives Oy:n yhteinen 'Fossil Free Future' (Fossiilivapaa tulevaisuus) -ohjelma sai 10 miljoonan euron rahoituksen Business Finlandin veturiyritysten haastajakilpailussa vuonna 2023.
Hankkeen tavoitteena on yhdessä laaja-alaisen ekosysteemin kanssa edistää liiketoiminnallisesti kannattavaa vihreää siirtymää. Tutkimusalueita ovat muun muassa huippuälykäs ja korkealla tehosuhteella toimiva elektroniikka, työkoneiden sähköistäminen, energianvarastointi- ja latausinfraratkaisut sekä vihreän vedyn tuotannon kehittäminen.
Tero Ijäs toimii Business Finlandilla hankkeen Ecosystem Managerina. Hänestä Danfoss Editron on kasvanut hämmästyttävän nopeasti ideasta veturiksi.
– Tässä on lähdetty pienestä starttiyrityksestä tarkalla visiolla ja noustu alan johtavaan kärkeen. On eri asia skaalata tällaisella vauhdilla yritystä, jonka ratkaisu perustuu rautaan eikä softaan. Riskit ovat jo ihan eri luokkaa, ja Business Finlandin tehtävänä on tietysti olla jakamassa niitä, Ijäs sanoo.
Kankaanrannan mukaan Business Finlandin tuki on ollut yhtiölle tärkeää paitsi rahoituksen, myös verkostoitumisen ja ovien avaamisen kannalta. Entä ne riskit, miten niitä uskallettiin ottaa?
– Startup-yrityksellähän on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: kuihtua pois tai ottaa se riski – ja katsoa, mihin tie vie.