– Suomen ratkaistut tekstiiliteollisuuden vihreään siirtymään perustuvat kiertotalouteen ja biotalouteen. On tyypillistä, että uudet innovaatiot syntyvät teollisuuden ulkopuolelta, kertoo Ecosystem Lead Marika Ollaranta Business Finlandista. Hän veti RRF-rahoituksella (EU:n elvytys- ja palautumistukiväline) toteutettua Vähähiilinen teollisuus -vientikampanjaa, jossa suomalaisyrityksiä autettiin pääsemään uusille markkinoille.
– Vähähiilinen teollisuus -kampanjaan osallistuneet yritykset valitsivat Turkin yhdeksi kohdemaaksi, koska siellä tuotetaan merkittäviä brändejä Euroopan markkinoille (mm. H&M, Nike, Puma, Boss). Pystyimme tarjoamaan hyvät suorat kontaktit paikallisiin yrityksiin, ja olemme tehneet myös vaikutustyötä sekä tekstiilibrändeihin että tuotantolaitoksiin, vientikampanjaa vetänyt Ollaranta kertoo.
Pystyimme tarjoamaan hyvät suorat kontaktit paikallisiin yrityksiin, ja olemme tehneet myös vaikutustyötä sekä tekstiilibrändeihin että tuotantolaitoksiin.
Turkkilaiskumppanit ottivat Ollarannan mukaan suomalaiset innovaatiot innolla vastaan. Business Finland järjesti vientikampanjan jatkoksi rahoitushaun tutkimus- ja kehityshankkeille, jotta yhteistyötä voidaan vielä syventää.
Rahoitushaussa etsittiin rahoitettaviksi suomalaisten ja turkkilaisten yritysten yhteisiä tutkimus- ja kehitysprojekteja kestävän tekstiili- ja autoteollisuuden aloilla. Rahoituksen sai yhteensä kuusi yhteishanketta, joissa kumppaneina ovat suomalaiset ja turkkilaiset osapuolet. Business Finland rahoittaa suomalaisosapuolia ja turkkilainen rahoittaja TÜBITAK turkkilaisia.
Suomalainen Nordic Bioproducts Group onnistui saamaan tästä rahoitushausta rahoituksen kahdelle tutkimus- ja kehityshankkeelleen. Tavoitteena on tutkia mahdollisuutta hyödyntää ei-puuperäistä jätettä maatalouden sivutuotteissa tekstiiliteollisuuden käyttöön regeneroituna kuituna.
Myönteisiin rahoituspäätöksiin vaikutti se, että yrityksellä on vahvaan tutkimustaustaan perustuva innovatiivinen uutuusarvoinen ratkaisu ja rohkeutta neuvotella itseään suurempien tekstiiliyritysten kanssa.
Myönteisiin rahoituspäätöksiin vaikutti se, että yrityksellä on vahvaan tutkimustaustaan perustuva innovatiivinen uutuusarvoinen ratkaisu, joka on edennyt t&k- ja pilotointivaiheen kautta ensimmäiseen kaupalliseen tuotantolaitokseen Lappeenrannassa. Yrityksellä oli myös rohkeutta ja valmius neuvotella uskottavasti itseään suurempien tekstiiliyritysten kanssa Euroopan kestävän kehityksen tekstiilimarkkinoiden valloituksesta.
– Yrityksemme visiona on tulla maailman johtavaksi biopohjaisten materiaali-innovaatioiden ja teknologiaratkaisujen tuottajaksi. Yhdistämällä poikkeuksellinen selluloosan tuotekehitysosaamisemme maailman johtavien tekstiilialan yritysten kanssa nopeutamme uusien tekstiilikuituinnovaatioiden lanseeraamista markkinoille, toimitusjohtaja ja perustaja Olli Kähkönen Nordic Bioproducts Groupista kertoo yrityksen tavoitteista.
Lisärahoitus ja kumppaniyhteistyö nopeuttavat teknologian kehitystä ja skaalaamista. Lisäksi projektin myötä yrityksemme pystyy ottamaan tuoteportfolioon uuden raaka-aineen.
– Lisärahoitus ja kumppaniyhteistyö nopeuttavat teknologian kehitystä ja skaalaamista. Lisäksi projektin myötä yrityksemme pystyy ottamaan tuoteportfolioon uuden raaka-aineen. Yhteishankkeen kumppaneistamme Kipas on Turkin ja Euroopan suurin lankojen ja tekstiilien valmistaja. Toisen hankkeen kumppani Kara Holding valmistaa Lyocell-kuituja tekstiili- ja hygieniateollisuuden käyttöön Turkissa, kertoo Kähkönen.
Hän myös suosittelee muillekin pienille yrityksille katseen kääntämistä Suomen rajojen ulkopuolelle:
– Kannustamme muitakin yrityksiä rohkeasti hakemaan rahoitusta innovaatioille ja hakeutumaan kansainvälisiin kumppanuusprojekteihin, koska pienten yritysten resurssit ovat aina rajalliset. Lisäksi eri yritysten osaamisen yhdistäminen tehostaa uusien innovaatioiden kehittymästä ja nopeampaa lanseeraamista markkinoille.
Tutustu kansainvälistymisen rahoitukseen
Kuvat: Nordic Bioproducts Group