Siirry sisältöön
Case 30.10.2024

KONEen nelivuotinen veturihanke osallisti 200 ekosysteemikumppania

Vuonna 2021 KONE ryhtyi vastaamaan nopean kaupungistumisen suureen haasteeseen ja kaupungistumisen aiheuttamiin merkittäviin kestävyysongelmiin. Näin mittavaa ongelmaa ei ollut mahdollista ratkaista yksin, joten syntyi KONEen johtama The Flow of Urban Life -veturi, joka on nyt päättymässä.
KONE Oyj

KONE toimittaa hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoaa ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. 
 
KONE liikuttaa päivittäin kahta miljardia ihmistä.  

  • Perustamisvuosi: 1910
  • Liikevaihto: 11 miljardia euroa
  • Henkilöstö: yli 60 000, Suomessa: 2 582

KONE-veturin, The Flow of Urban Life (2021–2024), tehtävä oli kehittää sujuvia ja kestäviä palveluja ja ratkaisuja seuraavalle miljardille kaupunkeihin muuttavalle ihmiselle vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena oli auttaa lievittämään kaupungistumisen ja ilmastonmuutoksen aiheuttamia suuria haasteita.  
  
Veturin avulla halutaan luoda ekosysteemin kumppaneille ja KONEelle uutta liiketoimintaa yhteensä miljardin euron arvosta tulevina vuosina.

Vuonna 2020 KONEelle myönnettiin 20 miljoonan euron veturirahoitus. KONEen veturiprojektiin osallistui lopulta noin 200 yritystä ja yhteistyökumppania, joiden t&k-projekteista on syntymässä reilusti yli sata patenttihakemusta.

– Veturin myötä KONE löysi huipputeknologiakumppaneita yhteistyöhön sekä fyysiseen että digitaaliseen maailmaan. Business Finland ja muut veturiyritykset, kuten Nokia, Wärtsilä ja Meyer Turku ovat olleet tärkeitä pelaajia. Yhteistyötä on tehty myös huippuyliopistojen ja tutkijoiden kanssa, jotka ovat asiantuntijoita älykkäiden ja kestävien kaupunkien tutkimuksessa, kertoo KONEen teknologiajohtaja Tomio Pihkala

– Veturiyritykset asettavat itselleen ja johtamalleen ekosysteemille mission ratkoa merkittäviä tulevaisuuden haasteita. Veturin määrittelemä ja ylläpitämä tiekartta kuvaa sen ja muiden osapuolten vastuut tiekartan toteutuksessa. Missioiden on oltava motivoivia mukaan tarvittaville yrityksille ja tutkimusorganisaatioille, luoden niille innostavan päämäärän. Koska ekosysteemiin kuuluvat kumppanit osallistuvat itse merkittävällä rahoitusosuudella veturihankkeisiin, on veturikokonaisuuteen osallistumisen oltava myös liiketoiminnallisesti ja tutkimuksellisesti perusteltua. Veturiyrityksen oman t&k-toiminnan tuloksellisuuden rinnalla vähintään yhtä tärkeää on onnistua ekosysteemin rakentamisessa ja johtamisessa, kertoo Business Finlandin rahoituspalvelujohtaja Kari Komulainen.

KONE investoinut merkittävästi t&k-toimintaan Suomessa 

KONEen veturi-ohjelma on luonut uutta tietoa ja innovaatioita useilla keskeisillä teknologia-aloilla, edistäen suomalaisen osaamisen ja yritysten kehitystä älykkäitä ja kestäviä kaupunkeja varten. Veturi-ohjelman aikana KONEen t&k-investoinnit Suomessa ovat lisääntyneet keskimäärin 7 % vuositasolla. Yritys on houkutellut osaajaverkostoihinsa huippuosaajia erityisesti data-analytiikan ja tekoälyn sekä digitaalisten kaksosten ja simulaatioteknologioiden aloilta.

KONEen veturin neljä kehitysaluetta ovat olleet kestävän kehityksen innovaatiot, älykäs rakentaminen, älykkäät rakennukset ja kaupungit sekä vastuulliset kenttäpalvelut.

Veturihanke on mahdollistanut KONEelle aikaisempaa suurempaa riskinottoa ja innovointia täysin uudessa markkinassa. Yhteiskehityksentuloksena on syntynyt rakennusalaa nopeuttava tuoteportfolio, jonka keihäänkärkenä on palveluinnovaatiosovellus KONE SiteFlow. Sovellus hallitsee rakennushissien käyttöaikaa ja seuraa logistiikkasuorituskykyä reaaliajassa. KONE SiteFlow on kehitetty ja testattu yhdessä rakennusalan asiakasprojekteissa sekä Veturin ekosysteemiprojekteissa ja se palkittiin 2024 korkean rakentamisen innovaatiokategoriassa (Awards of Excellence, Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH)).

Veturissa on kehitetty myös uraauurtava digitaalisen kaksosen innovaatiokonsepti, joka luo paremman käyttäjäkokemuksen sekä auttaa hallitsemaan ihmisvirtoja simuloimalla ihmisten liikkumista kaupunkikeskuksissa. Dataa hyödyntäen ratkaisu lupaa sujuvampia ja tehokkaampia työmatkakokemuksia kaupunkiliikennöintiin. Helsingin, Oulun ja Lapin yliopiston sekä yrityskumppaneiden kanssa toteutetussa projektissa luotu asiantuntemus vaikuttaa merkittävästi tulevaisuuden kaupunkien kehittämiseen.

– Veturi on tarjonnut niin apua kuin pilotointi- ja testausalustan potentiaalisille pk-yrityksille ja startupeille, jotta ne voivat kasvattaa liiketoimintaansa globaalisti. Esimerkiksi GIM- ja Avertas-monitoimirobotteja on testattu veturi-ekosysteemi-hankkeissa, kertoo KONEen innovaatiojohtaja Amy Chen

Innovaatiotoiminta jatkuu veturin jälkeen  

KONEen innovaatiotoiminta ja ekosysteemiyhteistyö jatkuvat aktiivisena myös veturirahoituksen jälkeen. Uusien projektien aloittaminen yliopistojen kanssa koettiin yrityksessä hyvin hyödylliseksi.

– Tutkimusyhteistyö tarjosi meille näkymää tulevaisuuteen, mihin maailma on menossa, esimerkiksi tulevaisuuden älyrakentamisen ja kestävien kaupunkiympäristöjen luomiseksi. Ymmärrämme nyt paremmin uusia asiakastarpeita ja sitä, millaisia uusia teknologioita on tulossa. Saimme paljon apua ulkoisilta kumppaneilta, jotka auttavat meitä kehittämään tulevaisuuden tuotteissamme käytettäviä teknologioita, korostaa Janne Öfversten, joka vastaa KONEella digitaalisista innovaatioista.

KONEen veturihanke voitti Aalto-yliopiston Tuotekehityksen tiennäyttäjät -kilpailun pääpalkinnon marraskuussa. Palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa, ja pääpalkinto on arvoltaan 16 000 euroa.

Lisätietoa Tuotekehityksen tiennäyttäjät -palkinnosta


Tutustu veturiyritysten ja -ekosysteemien rahoitukseen

KONE-veturin päätöstapahtuma

KONE.comin uutinen veturista