Siirry sisältöön
Case 16.12.2024

Näin Kempower uudistuu kerta toisensa jälkeen: ”Jos kaikki aina onnistuu, riskitaso on väärä”

Mitä yhteistä on hitsauslaitteella, hiukkaskiihdyttimellä ja sähköauton pikalaturilla? Sama DC-virtalähde, joka on ollut sekä Kempin että siitä ponnistaneen latauslaiteyhtiö Kempowerin innovaatioiden sydän. Nyt Kempower uudistuu uudelleen ja tähtää seuraavalle markkinalle – ja Business Finland on tuttuun tapaan mukana matkassa.
Kempower Oyj
  • Perustettu vuonna 2017
  • Valmistaa ja tarjoaa sähköajoneuvojen pikalatauslaitteita ja -ratkaisuja. Tuotteet ovat tunnettuja modulaarisuudestaan, skaalautuvuudestaan ja käyttäjäystävällisyydestään.
  • Työllistää yhteensä yli 800 ihmistä Suomessa ja tytäryhtiöissä ulkomailla (Q3/2024).
  • Vuoden 2023 liikevaihto oli 267,6 miljoonaa euroa.
  • Kasvutavoitteena on 750 miljoonan euron liikevaihto keskipitkällä aikavälillä (vuodet 2026–2028).
  • Avainmarkkinat ja henkilöstö: pääkonttori Lahti, toimipisteitä myös muualla Suomessa ja Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa.

Kuva Kempowerin mediapankista

Kaikki virtapiirit vievät Lahteen, ainakin liikenteen sähköistämisen saralla. Kun sähköautojen pikalaturien markkina lähti vuosina 2016–17 jyrkkään nousuun, lahtelainen Kempower nousi kasvun kyytiin.
 
Sijoittajat ja kilpailijat seuraavat Kempoweria jälleen, eikä suotta. Lahdessa nimittäin eletään jo uuden uudistumisen aikaa: hitsausjärjestelmiin erikoistuneesta Kempistä lähtöisin oleva yhtiö otti ensiksi haltuun sähköautojen pikalatauksen, laajentaa seuraavaksi sähkörekkoihin ja tähyää jo niidenkin yli uuden markkinan horisonttiin.
 
Miten tällainen uudistumisen hattutemppu tehdään? Ja miten Business Finland on ollut mukana tukemassa yhtiötä? Kempowerin tutkimus- ja innovaatiojohtaja Mikko Veikkolainen ja Business Finlandilla Kempowerin asiakasvastaavana toimiva Tuukka Vainio kertovat.  

Näin syntyi Kempower: kiihdytyskaista kilpailuedulle EVE-ohjelmasta

Mikko Veikkolainen on nähnyt Kempowerin koko kehityskaaren. Hän teki jo Kempillä pitkän uran tuotteiden ja uusien liiketoimintojen kehityksen parissa. Yksi Veikkolaisen työpöydällä olleista projekteista oli sähköautojen lataus ja sen markkinan tutkiminen.
 
Potentiaalia oli: Kempin virtalähde oli hitsausalan luotettava lippulaiva, jota käytettiin myös muissa vaativissa kohteissa, kuten CERNin hiukkaskiihdyttimessä. Sen dynaaminen ohjaus mahdollisti virtalähteiden lisäämisen ja poistamisen ilman häiriöitä.
 
Veikkolaisen tiimi halusi soveltaa samaa kilpailuetua sähköautojen pikalataukseen. Vuonna 2012 idealle avautui mahdollisuus Tekesin (nyk. Business Finland) sähköisiin ajoneuvojärjestelmiin keskittyneessä EVE-ohjelmassa, jonka tavoitteena oli luoda pohjaa sähköisen liikenteen infrastruktuurin kehittymiselle Suomessa.
 
– EVEssä pääsimme kumppanoitumaan sekä satsaamaan kunnolla markkina-analyysiin ja teknologian kehittämiseen. Ensimmäiset sähköautojen pikalatauslaitteemme on kehitetty Tekesin tuella, Veikkolainen kertoo.
 
Jakelua ja myyntiä suunniteltiin yhdessä toisen ohjelmaan osallistuneen yrityksen kanssa, kunnes kumppani päätti yllättäen vetäytyä projektista. Samaan aikaan sähköautojen pikalatausmarkkina oli lähdössä nopeaan kasvuun. Kempissä päätettiin jatkaa omin voimin, ja painaa kaasua.
 
– Olimme jo hieman myöhässä, mikä oli lopulta hyvä asia: pystyimme testaamaan ensimmäisenä markkinoille ehtineiden toimijoiden teknologiaa ja parantamaan omaamme sen perusteella, Veikkolainen muistelee.
 
Vuonna 2017 liiketoimintasuunnitelma oli valmis ja Kempower näki päivänvalon omana yrityksenään.

Latureita Lahdesta joka mantereelle

Ensimmäiset vuodet Kempower keskittyi Pohjoismaihin ja etenkin sähköautojen latauksen kypsimpään markkinaan, Norjaan – sillä kun on läsnä edistyksellisimmällä markkinalla, näkee, mitkä ongelmat muualla ovat edessä muutaman vuoden päästä, Veikkolainen toteaa.
 
Kempower erottui nopeasti edukseen: sen kilpailuvaltti oli latauskentällä sivummalle sijoitettava virtalähde, joka jakaa tehoa latauspisteille ajoneuvojen tarpeiden mukaan.
 
– Muilla latauslaitevalmistajilla tällaista ei ollut, jos Teslaa ei sellaiseksi lasketa. Kilpailijoilla virtalähteet olivat latauspisteissä, eikä tehoa voinut jakaa muihin kuin kyseiseen latauspisteeseen liitettyyn ajoneuvoon, Veikkolainen sanoo.
 
Vienti alkoi vetää nopeasti muuallakin maailmassa. Ensin laajennettiin Eurooppaan, tänä vuonna päästiin vauhtiin Pohjois-Amerikassa. Etelämannerta lukuun ottamatta yhtiö on toimittanut latureita maailman joka kolkkaan. Tytäryhtiöitä on 14 ja henkilöstöäkin yli 800 ihmistä eri maissa.  
 
– Vahva vientiosaamisemme juontaa juurensa Kemppiin, ja meille oli selvää, että lähdemme heti kansainvälisille markkinoille. Business Finlandin tarjoama uusien markkinoiden apu ja neuvonta on kuitenkin ollut arvokasta tytäryhtiöidemme kanssa – paikallisen toiminnan starttaamisessa sekä kontaktien ja tilojen löytämisessä, Veikkolainen kertoo.

Seuraavana sähkörekat: ”Ammattiliikenne ei jonota laturille”

Business Finlandin Tuukka Vainio on kulkenut Kempowerin matkassa asiakasvastaavana vuodesta 2022 jolloin yhtiö oli jo kovassa nosteessa. Hän näkee yrityksen menestystarinassa monta onnistumista.
 
– On onnistuttu tunnistamaan oma teknologinen kilpailuetu ja nouseva megatrendi, johon yrityksellä on annettavaa. Lisäksi kasvavalle markkinalle on lähdetty juuri oikeaan aikaan. Ja kaiken keskiössä on uskallus uudistua – nythän Kempower uudistuu jo uudelleen, Vainio hymyilee.
 
Vainio viittaa Business Finlandin Veturiyritysten haastekilpailuun, jonka tavoitteena on kannustaa yrityksiä lisäämään TKI-toimintaansa Suomessa sekä luomaan työpaikkoja ja uuteen liiketoimintaan tähtääviä miljardiluokan ekosysteemejä. Vainio otti kilpailun puheeksi Kempowerin kanssa heti ensimmäisessä asiakaspalaverissa.

– Business Finland oli juuri hiljattain ottanut käyttöön veturirahoituksen myös haastajakokoluokan yrityksille, mihin Kempower soveltui täydellisesti, Vainio kertoo.
 
Kempower voitti haastekilpailun ja sai helmikuussa 2023 rahoituksen raskaan liikenteen Heavy Electric Traffic Ecosystem (HETE) -ohjelmalleen.

Kempower kehittää ohjelmassa yhdessä ekosysteeminsä kanssa ratkaisua seuraavaan nousevaan tarpeeseen, sähkörekkojen lataukseen.
 
– Raskas liikenne on muutaman vuoden päästä henkilöautojakin isompi sähköistymisen markkina. Silloin tarvitaan toimivia ratkaisuja: ammattiliikenne ei jonota laturille, hän sanoo.
 
Ekosysteemiin kuuluu yli 100 toimijaa esimerkiksi energian ja raskaan liikenteen aloilta.
 
– Ekosysteemi on ollut erittäin hyvä tapa edetä. Sen avulla voimme tunnistaa, millaisia asiakastarpeet ovat muutaman vuoden päästä. Markkinoille mennäänkin aina ensisijaisesti ratkaisemaan asiakastarvetta, teknologia tulee vasta kakkosena palveluroolissa, Veikkolainen sanoo.

Horisontissa uusia nousuvirtauksia

Veikkolaisen mukaan Kemppi ja Kempower ovat Tekesin ja Business Finlandin avulla saaneet ”leveämmät hartiat”: riskinottokykyä ja resursseja uusiin aluevaltauksiin. Tuukka Vainio sanoo, että juuri se onkin Business Finlandin ydintarkoitus.
 
– Tehtävämme on jakaa riskiä ja tarjota kansainvälisille markkinoille tähtääville yrityksille mahdollisuuksia uusiutua. Kemppi ja Kempower ovat erinomainen esimerkki mahdollisuuden käyttämisestä: perinteisestä teollisuuden yrityksestä, joka rakentaa jotain uutta teknologiansa ympärille ja löytää moninkertaisesti omaa alaansa suurempaa kasvupotentiaalia, Vainio sanoo.
 
Ja uutta päin uskalletaan myös jatkaa. Sähkörekkojen ohella Kempower tutkii nimittäin jo toista uutta markkinaa: ilmailun sähköistämistä ja sähkölentokoneiden latausta.
 
Lähteekö tämäkin markkina nousuun – ja nouseeko Kempower uusiin korkeuksiin sen mukana? Veikkolainen sanoo, ettei sitä voi vielä varmaksi tietää.
 
– Jos kaikki aina onnistuu, riskitaso on väärä.

Tutustu Business Finlandin rahoituspalveluihin