Siirry sisältöön
Case 07.05.2024

StyleDoubler vahvistaa vaikuttajamarkkinoijan asemaa Indonesiassa

Suomalainen StyleDoubler on kehittänyt vaikuttajamarkkinointia varten digitaalisen alustan ja itsepalvelutyökalun pienille ja keskisuurille yrityksille. Yritys on löytänyt suurimmat käyttäjänsä Indonesiasta, jossa palvelu myös edistää kestävää alueellista talouskehitystä ja parantaa etenkin naisten ansaintamahdollisuuksia. Positiivisten kehitysvaikutustensa johdosta yritys on voinut hyödyntää Developing Markets Platformin puitteissa tarjottavaa rahoitusta yhteisinnovaatioille kehittyvillä markkinoilla.
StyleDoubler

StyleDoubler Oy on vuonna 2019 perustettu kasvuyritys, jonka vaikuttajamarkkinointialusta yhdistää brändit ja influensserit tulospohjaisesti.

Talvella 2019 Eetu Raudas saapui Indonesiaan ensi kertaa elämässään ja saman vuoden aikana käynnisti liiketoiminnan maan pääkaupungissa Jakartassa.

Rahoitus yhteisinnovaatiolle kehittyvillä markkinoilla

Yrityksen perustajan ja toimitusjohtajan Eetu Raudaksen mukaan sosiaalisen median vaikuttajat voivat tuoda konversiota eli myyntiä verkkokauppoihin.

– Tästä syystä lähdimme kehittämään brändeille ja verkkokaupoille markkinointialustaa ja influenssereille monetisointialustaa, Raudas kertoo.

StyleDoublerin vaikuttajamarkkinointialustan ainutlaatuisuus perustuu sen tulospohjaisuuteen.

– Asiakkaat maksavat kampanjoistaan tulospohjaisesti konversioihin tai katsontakertoihin perustuen ja vaikuttajat puolestaan saavat 60 prosentin provision.

Indonesia on sosiaalisen median suurvalta

Markkina-analyysia tehdessään Raudas huomasi Indonesian nousevan esille vaikuttajamarkkinoinnin potentiaalillaan. Indonesiassa on maailman toiseksi eniten tiktokkaajia ja kolmanneksi eniten instagrammaajia.

– Influensserit tekivät paljon tuotearvosteluja, mutta eivät linkanneet seuraajilleen, mistä tuotteet voi ostaa. Ensimmäinen tuotteemme oli yksinkertainen vaikuttajien integrointi verkkokauppoihin. Kun sitten toimme alustalle katsontakertoihin perustuvan tuotteen, liikevaihtomme alkoi kasvaa. Brändit maksavat näkyvyydestä, ja sitä kautta katsontakerroissa pyörii isommat rahat kuin konversioissa. 

Nyt alustalle on rekisteröitynyt yli 70 000 sosiaalisen median vaikuttajaa eri puolilta Kaakkois-Aasiaa; 40 000 Indonesiasta ja loput Filippiineiltä, Malesiasta ja Thaimaasta. Yritys työllistää 35 henkilöä Indonesiassa ja Thaimaassa.

Innovaatio edistää pk-yritysten kasvua ja naisten työmahdollisuuksia

Vaikka pienet ja keskisuuret paikalliset yritykset ovat Indonesian talouden selkäranka, ne joutuvat kamppailemaan päästäkseen laajemmille markkinoille, mikä rajoittaa niiden kasvua. StyleDoublerin itsepalvelutyökalun avulla pk-yritykset pääsevät vaikuttajamarkkinointiin tasaveroisesti isojen brändien kanssa, ja laajentamaan näkyvyyttään.

Raudas arvioi, että tämän vuoden aikana viitisensataa pk-yritystä ottaa itsepalvelutyökalun käyttöön kasvattaen niiden myyntiä usealla miljoonalla eurolla.

Samaan aikaan vaikuttajien – joista 80 % on naisia – ansiot kasvavat. Raudaksen arvion mukaan puolitoistatuhatta vaikuttajaa tulee tienaamaan vähintään maan keskivuosipalkan verran.

Maailman suurimmassa muslimimaassa perinteiset sukupuoliroolit rajaavat naiset usein perheen piiriin, mikä rajoittaa heidän työssäkäyntiänsä kodin ulkopuolella.

– Some-vaikuttajina naiset voivat tienata rahaa tuottamalla sisältöjä kotoa käsin, Raudas korostaa.

DevPlat vauhdittaa yhteisinnovaatioita kehittyvillä markkinoilla

Developing Markets Platform (DevPlat) on Business Finlandin ja ulkoministeriön yhteistyöalusta, joka auttaa suomalaisia yrityksiä ja niiden kumppaneita edistämään kestävän kehityksen mukaista liiketoimintaa ja pääsemään kasvaville kehittyville markkinoille. Yrityksille tarjottava rahoitus yhteisinnovaatioille kehittyvillä markkinoilla on yksi keskeinen työkalu kohti tätä tavoitetta. Kyseessä on lisärahoitus, jonka tulee kiinnittyä Business Finlandin rahoittamaan T&K-hankkeeseen.

– Tarjoamamme lisärahoitus kannustaa yrityksiä kehittyville markkinoille ja auttaa niitä kehittämään kestävän kehityksen mukaisia innovaatioita yhteistyössä paikallisten kumppanien kanssa, kertoo Business Finlandissa lisärahoituksesta vastaava Kiira Kärkkäinen.

– Tällä hetkellä voimme vastaanottaa lisärahoitushakemuksia yhteisinnovaatiohankkeisiin kehittyvillä markkinoilla jatkuvana hakuna 30.9.2024 asti, Kärkkäinen muistuttaa.

– Jotta rahoituksen voi saada, ratkaisun pitää edistää innovatiivisesti YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, sen lisäksi, että sillä on kaupalliset ja taloudelliset edellytykset menestyä, Minh Lam korostaa. Lam työskentelee DevPlatin puitteissa ulkoministeriön rahoittamana investointi- ja kehitysasiantuntijana Indonesiassa. Lamin kollega Tarja Kuokkanen toimii DevPlat-kontaktina puolestaan Filippiineillä.

– Minh Lam kehottaa yrityksiä ottamaan yhteyttä matalalla kynnyksellä asiantuntijoihin Suomessa tai kohdemarkkinoilla.

Raudas pitää hakuprosessia yhteisinnovaatioille kehittyvillä markkinoille varsin suoraviivaisena. Hän arvioi, että hakemuksen valmisteluun ja kirjoittamiseen sekä tarkentaviin kysymyksiin meni aikaa kolmisen työpäivää.

– Monesti tällaisia hakuprosesseja pidetään aikaavievinä ja byrokraattisina ihan turhaan. Sain apua ja tukea DevPlat-asiantuntijoilta koko prosessin ajan, Raudas hehkuttaa.

Rahoitus yhteisinnovaatioille kehittyvillä markkinoilla
  • Auttaa yrityksiä kehittämään ja luomaan kestävän kehityksen mukaisia innovaatioita yhdessä paikallisten kumppanien kanssa kehittyvillä markkinoilla.
  • Täydentää Business Finlandin T&K-rahoitusta ja muodostaa T&K-hankkeeseen liittyvän lisärahoituksen. T&K-hanke voi olla käynnissä, äskettäin päättynyt tai yritys voi hakea uutta T&K-hanketta yhtä aikaa haettaessa lisärahoitusta yhteisinnovaatioille kehittyvillä markkinoilla.
  • Myönnetään de minimis -avustuksena, jota voi saada enintään 300 000 euroa ja 75 % hankkeen hyväksytyistä kokonaiskustannuksista.
  • Maksetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyömäärärahoista.
  • Business Finland antaa tarkempaa tietoa rahoituksesta.

Rahoitus yhteisinnovaatiolle kehittyvillä markkinoilla