Siirry sisältöön
Case 13.03.2024

Yritysryhmävierailu on hyvä työkalu, kun sitä käyttää oikein

Business Finland toteuttaa vuosittain useita yritysryhmävierailuita Suomesta maailmalle. Vuonna 2023 Business Finland toteutti yli 60 tällaista vierailua, ja 10 niistä liittyi vähähiiliseen rakentamiseen.
Director, Delegations
Maria Westerholm

Vastuullani Business Finlandissa on delegaatiotoiminta. Koordinoimme ja järjestämme maailmanlaajuisesti liiketoiminnan edistämisvierailuja ulkomaille, sekä isännöimme Suomeen saapuvia ulkomaisia delegaatioita tai ryhmiä. Team Finland -verkoston avainjäsenenä Delegations-tiimi työskentelee vuosittain tuhansien suomalaisyritysten edustajien kanssa useilla toimialoilla ja lukuisilla kohdemarkkinoilla maailmanlaajuisesti.

Business Finlandin palvelut vientiin ja kansainvälistymiseen

Vierailujen aikana suomalaisyrityksillä on mahdollisuus esitellä palveluitaan ja tuotteitaan uusilla tai jo tutuiksi tulleilla markkinoilla eri puolilla maailmaa. Yhden vierailun merkitys sinällään on rajallinen, mutta osana yrityksen koko kansainvälistymis- tai vientiprosessia sillä on tärkeä rooli.

Mitä hyötyä yritykselle on yritysryhmävierailulle lähtemisestä, Business Finlandin yritysryhmävierailuista vastaava johtaja Maria Westerholm?

– Hyötyjä on monia! Osallistuva yritys voi keskittyä oleelliseen, kun kokeneet ammattilaiset ovat tehneet sille valmiiksi kattavan ohjelman avaimet käteen -periaatteella.

Ennen vierailua Business Finland paneutuu huolellisesti osallistuvien yritysten liiketoimintatavoitteisiin ja toimittaa osallistujille tietoa kohdemarkkinasta. Vierailut kasvattavat yritysten ymmärrystä markkinan vaatimuksista ja mahdollisuuksista sekä ennen vierailua että sen jälkeen. Tärkeintä vierailuilla on uusien kontaktien luominen paikallisten toimijoiden kanssa, mutta toki vierailut antavat ainutlaatuisen mahdollisuuden verkostoitua myös muiden vierailulla mukana olevien suomalaisten yritysten edustajien kanssa.

Onko yritysryhmävierailuissa eroja?

– Jonkin verran. Ministereiden ja korkeiden virkamiesten johtamat vierailut eli Team Finland -vierailut saattavat tarjota näkyvyyttä muita vierailuja enemmän. Ne myös avaavat ovia korkean tason viranomaistapaamisiin, mahdollistavat suorat kontaktit kohdemaiden ministeriöihin ja julkisista hankinnoista vastaaviin viranomaisiin. Tällainen vierailu tarjoaa tilaisuuden saada medianäkyvyyttä ja esimerkiksi allekirjoittaa sopimuksia ministereiden läsnä ollessa. Kuitenkin myös muut yritysvierailut eli niin kutsutut Business Finland Trade Mission -vierailut tarjoavat hyvän mahdollisuuden näkyvyyden ja uskottavuuden kasvattamiseen kohdemarkkinoilla. Niiden pääasiallinen tavoite on yhdistää osallistujat juuri oikeiden kontaktien kanssa kohdemaassa.

Millaisen yrityksen kannattaa lähteä yritysryhmävierailuille?

– Business Finlandin järjestämille yritysryhmävierailuille ja Team Finland -vierailuille voivat osallistua kaikki sellaiset suomalaiset yritykset ja suomalaisen yrityksen tytäryhtiöt, jotka toimivat tai harkitsevat toimimista kansainvälisillä markkinoilla. Osallistujien pitää asettaa selkeä tavoite osallistumiselleen, sillä vierailun valmistelu, itse vierailu ja jälkityö vaativat aikaa. Team Finland tarjoaa paljon erilaisia kansainvälistymistyökaluja, ja vierailut ovat vain yksi työkalu isossa työkalupakissa. Yksittäinen vierailu ei vielä todennäköisesti ratkaise mitään. Jos yritys kuitenkin ymmärtää olevansa maratonilla sprintin sijaan, sillä on kaikki mahdollisuudet onnistua.

Osallistujien kokemuksia

Maria_Yritysryhmävierailu.jpg

– Etsimme yrityksellemme jakelukumppania Isosta-Britanniasta. Viimeisimmän delegaatiovierailun aikana saimme avattua seitsemisen keskustelua, jotka jatkuvat edelleen. Liidejä saimme vierailulta noin kymmenen. Tämä oli jo kymmenes kerta, kun osallistun tällaiselle vierailulle, ja voin suositella näitä muillekin kasvua hakeville suomalaisyrityksille erittäin lämpimästi. Ennen vierailua ja sen aikana kohdemarkkinasta saa sellaista dataa, jota saisi etsiä aika kauan itse googlettamalla. Eniten näistäkin tilaisuuksista hyötyy olemalla itse eri tapaamisissa aktiivinen ja verkostoitumalla mahdollisimman paljon sekä kohdemarkkinan edustajien että muiden mukana olevien suomalaisyritysten kanssa.
Sami Thelin, toimitusjohtaja, Koherent

– Business Finland tekee näillä vierailulla aina oman osuutensa hyvin. Se esimerkiksi panostaa kullekin yritykselle oikeanlaisten keskustelukumppanien löytämiseen paljon. Kaiken kaikkiaan Business Finland toimii niin sanotusti ovenaavajana, ja siitä on tietenkin valtavasti apua varsinkin pienemmille yrityksille. Suurimman hyödyn vierailusta saa kuitenkin vain, jos on itsekin valmis tekemään asian eteen työtä. Omaa yritystä koskevat tiedot on laadittava huolellisesti, ja verkostoitumista on tehtävä ahkerasti koko vierailun ajan. Lisäksi on tietenkin pyrittävä hoitamaan saadut kontaktit vierailun jälkeen mahdollisimman hyvin jopa kaupoiksi asti. Jos siihen on valmis, tulokset ovat varmasti hyviä ja vierailuille kannattaa ehdottomasti osallistua.
Pasi Leipälä, toimitusjohtaja ja perustajaosakas, Haltian

– Infrakit on saanut kontaktit suorastaan jättimäisiin diileihin osallistumalla Business Finlandin Lontooseen suuntautuneille vierailuille. Olemme olleet mukana sekä Low Carbon Built Environment -ohjelman yritysryhmävierailuilla että Team Finland -vierailuilla, joissa on ollut mukana myös ministeri. Ei sopimuksia tietenkään yhden vierailun perusteella solmita, mutta ne toimivat ovenavaajina keskusteluille, joiden lopputuloksena voi olla pääsy vaikkapa mukaan Euroopan suurimpaan infrastruktuuriprojektiin, kuten meidän tapauksessamme kävi. Vierailuiden suunnittelu perustuu kunkin osallistujan liiketoiminnallisiin tavoitteisiin, joiden pohjalta Business Finland laatii kokemukseni mukaan erinomaiset kutsulistat. Näiden vierailuiden perusteella saatujen sopimusten vaikutus yrityksemme liikevaihtoon on lähivuosina todella merkittävä.
Jarkko Hämäläinen, Chief Innovation & Sustainability Officer, Infrakit

Business Finlandin palvelut vientiin ja kansainvälistymiseen