Tekstiili- ja muotialan yritykset, Business Finland, työ- ja elinkeinoministeriö sekä Suomen Tekstiili & Muoti ry ovat käynnistäneet tekstiili- ja muotialan kasvusopimuksen valmistelun. Tule mukaan luomaan yhteisiä tavoitteita ja etsimään ratkaisuja, jotta kasvua ja kansainvälistymistä saadaan vauhditettua!
Haluatko olla ratkaisemassa brändi- ja kuluttajalähtöisen tekstiili- ja muotialan tulevaisuuteen liittyviä kysymyksiä, määrittelemässä yhteisiä tavoitteita, riittäviä resursseja ja oikeita toimia? Nyt on mahdollisuus vaikuttaa.
Kasvusopimus on uusi, jatkuva tapa käydä vuoropuhelua julkisen sektorin ja elinkeinoelämän välillä. Se on myös konkreettinen toimintasuunnitelma, jossa julkinen sektori ja toimialojen edustajat määrittelevät yhdessä alan tulevaisuuden kasvu- ja kehitystavoitteet ja tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet.
Tavoitteena on käytännön toimin tukea alan yritysten kehittymistä, kasvua ja kansainvälistymistä.
Vuonna 2022 pilotoitu AV-alan kasvusopimus tuodaan nyt suomalaiselle tekstiili- ja muotialalle. Työssä tarkastellaan erityisesti sitä, miten alan brändiperusteista kuluttajaliiketoimintaa voidaan kasvattaa ja kansainvälistää sekä vahvistaa toimialan vientiä.
Brändi- ja kuluttajalähtöisen tekstiili- ja muotialan kasvusopimusprosessi käynnistettiin elokuun 2023 lopussa. Alan yritykset, oppilaitokset ja muut keskeiset sidosryhmät ovat keskeisessä roolissa valmistelussa. Kasvusopimukseen kirjataan yhteisesti sovitut tavoitteet alan liikevaihdon, viennin ja työpaikkojen määrän kasvulle sekä toimenpiteet, joilla näihin tavoitteisiin päästään.
17.1. järjestettävässä kaikille avoimessa työpajassa yritysten, järjestöjen ja julkishallinnon edustajat kohtaavat ja ratkovat yhdessä kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita ja etsivät uusia ratkaisuja. Lähtökohtana on, että Suomeen on saatava lisää brändi- ja kuluttajalähtöistä osaamista ja yrityksille suunnattuja kansainvälistymis- ja rahoituspalveluita pitää kehittää. Jos olet samaa mieltä, tervetuloa työpajaan!
09.30 Kahvit
10.00 Kasvusopimustyön tausta ja tavoitteet: mitä olemme tekemässä ja miksi?
10.10 Tulevaisuudenkuva 2030: Miten kuluttajamarkkina muuttuu? Millaiset yritykset pärjäävät tässä ympäristössä?
11.00 Miten alan yritysten ja sen toimintaedellytysten tulee Suomessa muuttua kasvaaksemme kestävästi ja kansainvälistyäksemme? Yritysten kasvun haasteet, edellytykset ja mahdollisuudet?
Tauko työskentelyn lomassa
12.25 Päätössanat
12.30 Lounas (omakustanteinen)
Työpaja on erityisesti kohdennettu tekstiili- ja muotialan toimijoille, mutta rohkaisemme mukaan koko ekosysteemin lisäksi muita kasvusopimusprosessista ja -mallista kiinnostuneita läheisten toimialojen toimijoita ja yrittäjiä. Kutsumme mukaan:
Samasta organisaatiosta voi tulla useampi osallistuja.
Kasvusopimuksen roolit, vastuut ja velvoitteet määritellään vuoden 2024 alkupuolella yhdessä kaikkien osallistuvien tahojen kanssa. Kasvusopimukseen määritellyt toimenpiteet tulevat ensisijaisesti tukemaan tekstiili alan yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.
Uudet materiaaliratkaisut, digitalisoitu kiertotalous ja design ovat avaimia Suomen tekstiili- ja muotialan kilpailukyvyn järjestelmätason muutokseen, ja alalla on mahdollisuus hyödyntää tilannetta kilpailukyvyn parantamiseksi kansainvälisillä markkinoilla. Kasvua ja kansainvälistymistä haetaan nyt konkreettisilla toimilla.
Osana luovien alojen uusien kasvukärkien tunnistamista ja työstämistä, työ- ja elinkeinoministeriö on kehittänyt kasvusopimusprosessin, jossa yritykset yhdessä julkisen sektorin kanssa laativat yrityksille yhteisen kasvureitin ja selkeät kasvutavoitteet nopeasti uudistuvassa toimintaympäristössä. Kasvusopimuksen esimerkki löytyy Isossa-Britanniassa toteutetusta Growth Deal -konseptista.
Kasvusopimus on jatkumoa jo tehdyille toimille, joita ovat Tekstiili- ja muotialan kasvun paikat -selvitysraportti, työ- ja elinkeinoministeriön selvitys suomalaisen tekstiili- ja muotialan kansainvälisestä kilpailukyvystä, sekä muut alan tutkimukset ja raportit.