Siirry sisältöön

17/1

Helsinki / online 17.1.2024

Brändi- ja kuluttajalähtöinen tekstiili ja muoti Suomessa 2030: Kasvusopimustyöpaja

Aika: 17.1.2024 kello 9.30–13


Paikka: Team Finland -talo, Porkkalankatu 1, Helsinki / Microsoft Teams 

 

Suosittelemme läsnäosallistumista tilaisuuden vuorovaikutteisuuden vuoksi. Mikäli et pääse paikan päälle, voit osallistua työpajaan myös etänä.  

Ilmoittautuminen tapahtumaan päättyy 16.1.2024 klo 9.

Ilmoittautuminen

 

Lisätietoja

 

Kenneth Nyholm 

Head of Creative Business Finland, Business Finland
kenneth.nyholm (at) businessfinland.fi

 

Käytännön järjestelyt:

 

Leena Arvonen
Ecosystem Manager, Business Finland
leena.arvonen (at) businessfinland.fi


Teams-linkkiin liittyvät kyselyt:

Tessa Eronen
Program coordinator, Business Finland
tessa.eronen (at) businessfinland.fi

 

Kasvusopimustyöpajan sisältö:

 

Mikko Wennberg
Senior Partner, Owal Group Oy
mikko (at) owalgroup.com

Tekstiili- ja muotialan yritykset, Business Finland, työ- ja elinkeinoministeriö sekä Suomen Tekstiili & Muoti ry ovat käynnistäneet tekstiili- ja muotialan kasvusopimuksen valmistelun. Tule mukaan luomaan yhteisiä tavoitteita ja etsimään ratkaisuja, jotta kasvua ja kansainvälistymistä saadaan vauhditettua!

Haluatko olla ratkaisemassa brändi- ja kuluttajalähtöisen tekstiili- ja muotialan tulevaisuuteen liittyviä kysymyksiä, määrittelemässä yhteisiä tavoitteita, riittäviä resursseja ja oikeita toimia? Nyt on mahdollisuus vaikuttaa.

Mikä on kasvusopimus?

Kasvusopimus on uusi, jatkuva tapa käydä vuoropuhelua julkisen sektorin ja elinkeinoelämän välillä. Se on myös konkreettinen toimintasuunnitelma, jossa julkinen sektori ja toimialojen edustajat määrittelevät yhdessä alan tulevaisuuden kasvu- ja kehitystavoitteet ja tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet.

Tavoitteena on käytännön toimin tukea alan yritysten kehittymistä, kasvua ja kansainvälistymistä.

Vuonna 2022 pilotoitu AV-alan kasvusopimus tuodaan nyt suomalaiselle tekstiili- ja muotialalle. Työssä tarkastellaan erityisesti sitä, miten alan brändiperusteista kuluttajaliiketoimintaa voidaan kasvattaa ja kansainvälistää sekä vahvistaa toimialan vientiä.

Brändi- ja kuluttajalähtöisen tekstiili- ja muotialan kasvusopimus

Brändi- ja kuluttajalähtöisen tekstiili- ja muotialan kasvusopimusprosessi käynnistettiin elokuun 2023 lopussa. Alan yritykset, oppilaitokset ja muut keskeiset sidosryhmät ovat keskeisessä roolissa valmistelussa. Kasvusopimukseen kirjataan yhteisesti sovitut tavoitteet alan liikevaihdon, viennin ja työpaikkojen määrän kasvulle sekä toimenpiteet, joilla näihin tavoitteisiin päästään.

17.1. järjestettävässä kaikille avoimessa työpajassa yritysten, järjestöjen ja julkishallinnon edustajat kohtaavat ja ratkovat yhdessä kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita ja etsivät uusia ratkaisuja. Lähtökohtana on, että Suomeen on saatava lisää brändi- ja kuluttajalähtöistä osaamista ja yrityksille suunnattuja kansainvälistymis- ja rahoituspalveluita pitää kehittää. Jos olet samaa mieltä, tervetuloa työpajaan!

Ohjelma

09.30 Kahvit
10.00 Kasvusopimustyön tausta ja tavoitteet: mitä olemme tekemässä ja miksi? 

  • Petra Tarjanne, neuvotteleva virkamies, työ- ja elinkeinoministeriö

10.10 Tulevaisuudenkuva 2030: Miten kuluttajamarkkina muuttuu? Millaiset yritykset pärjäävät tässä ympäristössä?

  • Linda Sivander, sosiaali- ja kulttuuriantropologi
  • Hilja Aunela, sosiaali- ja kulttuuriantropologi, Noren Oy (ihmistieteitä strategiatyöhön soveltava konsulttitoimisto)

11.00 Miten alan yritysten ja sen toimintaedellytysten tulee Suomessa muuttua kasvaaksemme kestävästi ja kansainvälistyäksemme? Yritysten kasvun haasteet, edellytykset ja mahdollisuudet?

  • Elina Björklund, hallituksen puheenjohtaja, Reima Group
  • Mikko Wennberg, toimitusjohtaja, Owal Group

Tauko työskentelyn lomassa

12.25 Päätössanat

  • Elina Björklund & Petra Tarjanne

12.30 Lounas (omakustanteinen)

Kenelle?

Työpaja on erityisesti kohdennettu tekstiili- ja muotialan toimijoille, mutta rohkaisemme mukaan koko ekosysteemin lisäksi muita kasvusopimusprosessista ja -mallista kiinnostuneita läheisten toimialojen toimijoita ja yrittäjiä. Kutsumme mukaan:

  • yritykset (ylin johto ja johtoryhmän jäsenet sekä liiketoiminnan kehittäjät)
  • alueelliset organisaatiot
  • oppi- ja tutkimuslaitokset
  • edunvalvontajärjestöt
  • muut alan yritysten kasvun ja kehittämisen parissa työskentelevät tahot

Samasta organisaatiosta voi tulla useampi osallistuja.

Kasvusopimuksen roolit, vastuut ja velvoitteet määritellään vuoden 2024 alkupuolella yhdessä kaikkien osallistuvien tahojen kanssa. Kasvusopimukseen määritellyt toimenpiteet tulevat ensisijaisesti tukemaan tekstiili alan yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

Taustaa

Uudet materiaaliratkaisut, digitalisoitu kiertotalous ja design ovat avaimia Suomen tekstiili- ja muotialan kilpailukyvyn järjestelmätason muutokseen, ja alalla on mahdollisuus hyödyntää tilannetta kilpailukyvyn parantamiseksi kansainvälisillä markkinoilla. Kasvua ja kansainvälistymistä haetaan nyt konkreettisilla toimilla.

Osana luovien alojen uusien kasvukärkien tunnistamista ja työstämistä, työ- ja elinkeinoministeriö on kehittänyt kasvusopimusprosessin, jossa yritykset yhdessä julkisen sektorin kanssa laativat yrityksille yhteisen kasvureitin ja selkeät kasvutavoitteet nopeasti uudistuvassa toimintaympäristössä. Kasvusopimuksen esimerkki löytyy Isossa-Britanniassa toteutetusta Growth Deal -konseptista.

Kasvusopimus on jatkumoa jo tehdyille toimille, joita ovat Tekstiili- ja muotialan kasvun paikat -selvitysraportti, työ- ja elinkeinoministeriön selvitys suomalaisen tekstiili- ja muotialan kansainvälisestä kilpailukyvystä, sekä muut alan tutkimukset ja raportit.

Lue myös: Brändi- ja kuluttajalähtöinen tekstiili- ja muotiala Suomessa 2030 – Kasvusopimuksesta eväitä brändiliiketoiminnan kasvuun ja kansainvälistymiseen