Siirry sisältöön
Uutinen 20.12.2023

Suomen elintarvikealan ohjelma Food from Finland sai viennin vahvaan kasvuun

Food from Finland -tiimi Food ingredients Europe -messuilla Frankfurtissa marraskuussa 2023. Kuvassa vasemmalta Erika Wang, Esa Wrang, Annaleena Soult, Lili Lehtovuori ja Sari Paavilainen.

Vuoden 2023 lopussa päättyvä Food from Finland -ohjelma on monipuolistanut suomalaisen elintarviketeollisuuden kohdemarkkinoita ja nostanut alan maailmanlaajuista näkyvyyttä.

Vientimarkkina laajeni kaikkialle maailmaan

Vuonna 2014 käynnistyneen ohjelman tarkoituksena oli vähentää riippuvuutta Venäjän markkinasta ja kehittää tasapainoisempaa kohdemarkkinoiden portfoliota. Tavoitteina olivat Suomen elintarvikeviennin arvon kaksinkertaistaminen, viennin painopisteen lisääminen pk-yrityksiin sekä maan maineen parantaminen kansainvälisillä elintarvikemarkkinoilla.

Ohjelman keskeisimmät kohdemarkkinat olivat Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Kiina, Hongkong, Japani ja Etelä-Korea. Näiden lisäksi suomalaisille elintarvikkeille raivattiin tunnettuutta myös muilla Euroopan markkinoilla, Yhdysvalloissa, Lähi-idässä, Singaporessa ja Etelä-Afrikassa.

Ohjelmajohtaja Esa Wrang mainitsee blogissaan, että elintarvikevienti on saavuttanut merkittävää kasvua erityisesti näissä kohdemaissa vuodesta 2014: Ranska (+ 730 %), Kiina (+ 230 %), Etelä-Korea (+ 158 %), Saksa (+ 135 %), Tanska (+ 107 %), Japani (+ 86 %), Norja (+ 85 %) ja Ruotsi (+ 26 %).

Ohjelmaan kuuluneet yritykset kasvattivat vientiään keskimäärin 36,4 % toisen ohjelmajakson aikana (2019–2022). Merkittävistä haasteista huolimatta, kuten COVID-19-pandemiasta ja Ukrainan sodasta, Suomen elintarvikeviennissä saavutettiin kaikkien aikojen ennätysarvo, 2,3 miljardia euroa vuonna 2022, kasvaen 70 % vuodesta 2014.

Elintarvikeala uudistuu ja tähtää kasvihuonepäästöjen vähentämiseen

Elintarvikealalla on kirjattu tavoite vähentää hiilidioksidipäästöjä 75 % vuoteen 2035 mennessä. Myös Food from Finland -ohjelma osaltaan on edistänyt tavoitetta vähentämällä painettua aineistoa, hankkimalla hiilineutraaleja messuosastoja ja nostamalla kestävyysteeman esille 51,2 % ohjelman kaikista tapahtumista.

Vaikka ohjelma päättyykin, muistuttaa Esa Wrang, että jatkossa Suomella on hyvä mahdollisuus olla maa, jossa on täysin läpinäkyvä, turvallinen ja vastuullinen ruokaketju. Avainroolissa on Food Data Finland -kasvumoottori, jota johtaa Food from Finland -ohjelman läheinen yhteistyökumppani GS1 Finland yhdessä tärkeimpien suomalaisten elintarvikealan yritysten kanssa.

Vaikka Food from Finland -ohjelma päättyy, Business Finland on mukana jatkossakin edistämässä suomalaisten elintarvikkeiden kehitys- ja vientityötä. 

Kahdessa osassa toteutettu ohjelma (2014–2018 ja 2019–2023) sai rahoitusta sekä työ- ja elinkeinoministeriöltä että maa- ja metsätalousministeriöltä. Käytännössä ohjelma teki myös vientiyhteistyötä ulkoasiainministeriön, Suomen suurlähetystöjen, Ruokaviraston ja muiden alan keskeisten sidosryhmien kanssa. Ohjelma järjesti toimintakausiensa aikana 450 vienninedistämistapahtumaa, kontaktoi tuhansia asiakkaita ja vahvisti yli 200 suomalaisyritysten kansainvälistymistä 15 kohdemarkkinalla.

Lue Food from Finland -ohjelman johtajan Esa Wrangin jäähyväisblogi LinkedInistä