Vihreä siirtymä ja kestävä kehitys tarjoavat suomalaisille pk-yrityksille valtavan mahdollisuuden napata kiinni suurista markkinaosuuksista kansainvälisillä markkinoilla. Mutta se myös koettelee suomalaisia yrityksiä eri tavoin. Asiantuntijamme antavat vinkkejä, miten hyödyntää vihreän siirtymän mahdollisuudet.
Asiantuntijamme jakavat sinulle viisi neuvoa, joiden avulla navigoit suurilta uhilta tuntuvien haasteiden läpi ja hyödynnät vihreän siirtymän tarjoamat mahdollisuudet.
1. Vihreän siirtymän koulutus - ja osaamistarpeet
Kaikki lähtee liikkeelle oikeanlaisesta osaamisesta ja tekijöistä. Jos Suomi haluaa pysyä vihreän siirtymän kilpailussa mukana, tarvitsevat yritykset kestävän talouden osaajia.
Tulevaisuudessa kansainvälisillä markkinoilla menestyvät ne yritykset, joilla on monimuotoinen henkilöstö, joka ymmärtää eri markkinoilla sijaitsevien asiakkaiden tarpeita. Myös kohdemarkkinan neuvottelukulttuurin ymmärtäminen on oleellista. Yrityksen monipuolinen osaaminen, markkinaymmärrys ja olemassa olevan tutkimustiedon soveltaminen tuotteiden ja palveluiden kehityksessä johtavat usein innovatiivisiin ratkaisuihin.
- Hyödynnä osaajahaussa laajaa kansainvälistä osaajapoolia. Löydätte siten varmemmin juuri tarvitsemaanne erityisosaamista. Yrityksenne asiakastyytyväisyys kasvaa, kun asiakkaiden monimuotoisuus osataan huomioida tuotteissanne ja palveluissanne.
- Huolehdi, että koko osaamisen ketju on kunnossa. Radikaaleja ideoita ei synny, jos niitä ei kehitetä, valmisteta ja kaupallisteta.
- Muista, että myös suomalaiset osaajat haluavat työskennellä yrityksissä, joissa on kansainvälinen tiimi.
- Kansainvälisten osaajien houkuttelun lisäksi kannattaa huolehtia Suomessa koulutuksensa saaneesta työvoimasta. Tehdä jatkossa tiiviimpää yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten, korkeakoulujen ja yliopistojen kanssa.
2. Aseta vihreä ja kestävä liiketoiminta kaiken keskiöön
Onko yrityksenne strategia kestävällä pohjalla? Tätä kysymystä kysyy teiltä jatkossa niin asiakkaat, tulevat työntekijät, rahoittajat, yhteiskunta, lainsäätäjät kuin yhteistyökumppanitkin. Kestävän liiketoimintamallin rakentaminen edellyttää muutoksia niin toimintatavoissanne kuin yrityskulttuurissannekin.
- Analysoi markkinatrendejä ja tunnista maailmalla tapahtuvat markkinamurrokset ja niiden vaikutukset liiketoimintaasi. Havainnoi uudet tarpeet markkinalla, liiketoimintamallit, arvoketjut ja partneruudet – ja reagoi näihin.
- Tarkastele, miten kestävä kasvu toteutuu liiketoiminnan eri tasoilla läpi arvoketjujen, prosessien ja operatiivisten toimintojen. Edistääkö yrityksenne sekä ympäristö- ja ilmastoarvoja että sosiaalisia arvoja ja hyviä hallintotapoja osana yrityksenne talouden kasvua?
- Kuuntele asiakkaitasi saadaksesi selville, millaisia vihreitä tuotteita ja palveluita he kaipaavat. Ota heidän palautteensa huomioon tuotekehityksessä ja liiketoimintastrategiassa.
- Huomio liiketoimintariskit, kuten ilmaston muutoksen tuomat ääri-ilmiöt, jotka tuovat uudenlaisia haasteita liiketoimintaan ja arvoketjujen toimijoille. Muotoile ja suunnittelu yrityksenne arvoketjut sekä arvontuotto vastaamaan olemassa olevia vaatimuksia.
- Vähennä omaa hiilijalanjälkeä. Kun ymmärrät, mistä kaikista tekijöistä yrityksenne päästöt tällä hetkellä muodostuvat, voit ryhtyä helposti konkreettisiin tekoihin oman toiminnan kehittämiseksi.
- Kasvata yrityksenne ja asiakkaidenne hiilikädenjälkeä. Hiilikädenjälki kertoo, miten yrityksenne on auttanut muita, kuten asiakkaitanne, pienentämään päästöjään. Hiilikädenjälki on luotettava, tieteellisen tarkastelun kestävä malli, jonka avulla edelläkävijäyritykset voivat erottua kilpailijoistaan.
Ne yritykset, jotka ottavat vihreän siirtymän ja kestävän kehityksen opit osaksi yrityksensä strategiaa, tulevat menestymään kansainvälisillä markkinoilla kilpailijoitaan paremmin.
3. Vihreä siirtymä on uuden innovoimista ja vanhan kehittämistä
Uudet, kestävät innovaatiot eivät itsessään riitä, vaan ne pitää saada skaalattua maailmalle nopeasti. Siksi tuotteiden ja palveluiden skaalaaminen sekä kaupallistaminen edellyttää vahvaa panostusta tuotekehitykseen ja rohkeaan kokeilukulttuuriin.
- Kehitä ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaitasi vähentämään energiankulutusta. Esimerkiksi tieto- ja viestintätekniikan hiilijalanjäljen pienentäminen sekä viestintäverkoissa että langattomien päätelaitteiden hiilijalanjäljen pienentäminen on edelleen tärkeä tutkimuskysymys. Ratkaisu tähän ongelmaan edistää teknologian käyttöönottoa jokapäiväisessä elämässämme ja vähentää samalla ilmastovaikutuksia.
- Ratkaisuja tarvitaan myös polttomoottorilla toimivien työkoneiden sähköistämiseen sekä uudelleensuunnittelua ja korvaavia materiaaleja prosessiteollisuudessa (erit. teräs-, betoni- ja kemianteollisuus).
- Tarkastele mahdollisuuksianne kierrätysmateriaalien hyödyntämiseen ja tuotteen elinkaaren pidentämiseen. Vähentäkää riippuvuutta primäärisistä eli suoraan luonnosta otettavista raaka-aineista. Kuluttakaa primäärisiä materiaaleja vähemmän ja korvatkaa primäärisiä materiaaleja sekundaarisilla materiaaleilla. Hyödyntäkää materiaaleja käytössä mahdollisimman pitkään ja nostakaa jo käytössä olleiden materiaalivirtojen arvoa uusissa tuotteissa ja käyttökohteissa.
- Vedyn avulla voidaan valmistaa polttoaineita, lannoitteita, kemikaaleja, materiaaleja ja vaikkapa proteiineja eli ruokaa ihmisille sekä parantaa yritysten energiaomavaraisuutta. Niistä saa markkinoilla hyvän hinnan.
Kestävän innovaation pitää olla myös myytävissä, mieluiten hyvään hintaan. Kaipaatko lisätietoa innovoinnista? Lue lisää innovaatio-oppaastamme.
4. Verkostoidu ja hae kumppaneita toimialarajojen ulkopuolelta
Kestävät ratkaisut vaativat yrityksiltä poikkitoimialaisuutta sekä digitalisaation ja kiertotalouden integroimista entistä voimakkaammin yrityksen eri toimintoihin. Tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset, joilla on toimivat kansainväliset verkostot ja kyky toimia näissä verkostoissa.
- Osallistukaa alan verkostoihin, tutkimusprojekteihin ja ympäristöjärjestöjen kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tämä auttaa rakentamaan mainetta muun muassa vastuullisena toimijana ja voi avata ovia uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin.
- Kansainvälistymistä suunnitellessa on hyvä käyttää ulkopuolista konsulttia, jolla on sekä toimiala että liiketoimintaosaamista sekä oikeanlaisia kontakteja kohdemarkkinalta.
Tarvitsetko apua kansainvälistymiseen? Lue lisää kansainvälistymisen eri vaiheista vientioppaastamme.
5. Vihreä siirtymä, digitalisaatio ja datatalous kulkevat käsi kädessä
Digitalisaatio ja data ovat vihreän kasvun vauhdittajia, jotka parantavat yritysten tuottavuutta ja kustannustehokkuutta. Ne tarjoavat valtavat mahdollisuudet uudenlaisten liiketoimintamallien, tuotteiden ja palveluiden luomiseen ja skaalaamiseen.
- Panosta rohkeammin digitaalisuuteen, diginatiiveilta yrityksiltä oppimiseen, tulevaisuuden verkkoteknologioihin sekä datatalouteen.
- Tehosta laitteidenne käyttöä ja seurantaa datan avulla. Hyvä yritysesimerkkinä tästä on Vaisala, joka on laajentanut liiketoimintaansa mittalaitteiden myynnistä laitteiden tuottaman datan kaupallistamiseen.
- Luo datan avulla läpinäkyvyyttä ja uudenlaisia liiketoimintamalleja, joissa esimerkiksi palveluilla ja jakamisella on yhä suurempi rooli.
Saitko tästä hyviä neuvoja vihreän kasvun vauhdittamiseen? Me Business Finlandilla autamme sinua ja suomalaisia yrityksiä maailmalle.
Tutustu pk- ja midcap-yrityksille suunnattuihin palveluihimme
Kuuntele myös Kasvupodin jakso: