Vuonna 2023 Business Finlandin kansainvälisen PR- ja mediatyön tuloksena syntyi yhteensä yli 700 mediaosumaa, joiden tavoittavuus oli maailmanlaajuisesti jopa 1,9 miljardia silmäparia. Medianäkyvyyden määrä kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna.
Maakuvatutkimusten mukaan Suomella on maailmalla hyvä ja vahva maine – mutta suurena haasteena on heikko tunnettuus. Business Finlandin kansainvälisen PR- ja mediatyön tavoitteena on, että Suomi ja suomalainen osaaminen, innovaatiot ja ratkaisut näkyisivät maailmalla erilaisissa printti- ja verkkojulkaisuissa, tv-ohjelmissa ja radiohaastatteluissa. Näkyvyys ansaitussa mediassa on yksi vaikuttavimmista keinoista kasvattaa Suomen tunnettuutta, sillä juttu laajalevikkeisessä mediassa tavoittaa valtavan määrän silmäpareja ja sisältö on yleisön silmissä maksettua mainontaa uskottavampaa.
Parempi tunnettuus helpottaa investointien ja osaajien houkuttelua Suomeen, lisää globaalia kysyntää ja parantaa suomalaisten yritysten edellytyksiä käydä kansainvälistä kauppaa
– Suomen näkyvyyden eteen tehdyllä PR-työllä on tärkeä rooli asiakkaidemme kansainvälisen kasvun vauhdittamisessa. Parempi tunnettuus helpottaa investointien ja osaajien houkuttelua Suomeen, lisää globaalia kysyntää ja parantaa suomalaisten yritysten edellytyksiä käydä kansainvälistä kauppaa, painottaa kansainvälisestä markkinoinnista ja PR-työstä vastaava johtaja Heli Jimenez Business Finlandilta.
Business Finlandin kansainvälinen PR- ja mediatyö kattaa laajasti eri toimialat energiasta tieto- ja informaatiotekniikkaan ja nostaa esiin suomalaisia yrityksiä ja niiden tuotteita ja palveluja.
Alkuvuonna kansainvälisessä mediassa huomiota keräsi vihreän teollisuuden investointihankkeet, kun Business Finlandin asiakkaat norjalainen Blastr Green Steel sekä yhdysvaltalainen Plug Power tiedottivat suunnitelmistaan investoida Suomeen. Laajasti jaellut lehdistötiedotteet poikivat 70 mediaosumaa 17 eri maassa, ja niistä valtaosa Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Ruotsissa ja Norjassa. Vuonna 2023 yhteensä noin sata artikkelia käsitteli Suomen houkuttelevuutta investointiympäristönä.
Osaajahoukutteluun liittyviä mediaosumia kertyi yli 130 kappaletta, joista eniten näkyvyyttä syntyi brasilialaisessa, intialaisessa ja vietnamilaisessa mediassa. Brasilian yli sadasta mediaosumasta suurin osa pohjautui Slushiin ja start-upeihin, Study in Europe -messutapahtumaan sekä Cleantech-aiheiseen markkinointikampanjaan. Intiassa mediaosumia syntyi pääasiassa Indian Tech Talent -tapahtumasta ja Vietnamissa PR-tilaisuudesta, jossa edistettiin Work in Finland -yhteistyötä markkinalla.
Syksyllä 2023 Business Finland toteutti peräti viisi mediavierailua, joille osallistui yhteensä 50 ulkomaista toimittajaa mm. Ranskasta, Saksasta, Isosta-Britanniasta, Hollannista, USA:sta, Espanjasta ja Japanista. Artikkeleita on ilmestynyt tähän mennessä yli 80 sekä laajalevikkeisissä yleismedioissa, kuten The Times, Le Monde ja Süddeutsche Zeitung, että erikoistuneemmissa talouden, teknologian ja mm. meriteollisuusalan julkaisuissa.
Mediavierailujen aiheina oli Suomen osaaminen ja ratkaisut ilmastonmuutoksen torjumisessa, puhtaan siirtymän edistämisessä, meriteollisuuden päästöjen vähentämisessä ja automatisoinnissa sekä 6G-teknologian kehittämisessä. Toimittajat vierailivat eri alojen yrityksissä Helsingissä, Espoossa, Vaasassa, Turussa ja Oulussa. Heille näytettiin käytännössä, miten Suomessa yhteistyö julkisen ja yksityisen sektorin, tutkimuslaitosten ja yliopistojen välillä toimii perustana maailmanluokan tutkimukselle ja innovoinnille.
Suomalaisen ruoka- ja saunakulttuurin sekä luonnonläheisen elämäntavan esittely kuuluu olennaisesti jokaisen mediamatkan ohjelmaan osana tutustumista – ja usein ihastumista – Suomeen.
Myönteistä kansainvälistä näkyvyyttä Suomen tärkeille vientialoille luotiin myös eri tapahtumien yhteydessä toteutetuilla PR-aktivoinneilla. Suomen ja Madridin yhteistyötä kaupungin päästöjen vähentämiseksi käsittelevä lehdistötilaisuus poiki espanjalaisissa medioissa lähes 30 mediaosumaa.
Business Finlandin Tukholmassa järjestämän rakennetun ympäristön vähähiilistämistä käsittelevän seminaarin ympärille luotu PR-näkyvyys tuotti erinomaisia tuloksia paitsi medianäkyvyytenä myös konkreettisena kauppana. Myös Saksassa pidettyjen XR- ja fotoniikka-alan messujen yhteydessä tehdyt PR-aktivoinnit synnyttivät mediaosumia toimialan medioissa.
Marraskuussa YK:n Dubain ilmastokokouksessa Suomella oli ensimmäistä kertaa oma paviljonki, jossa suomalaiset yritykset, järjestöt ja tutkimuslaitokset esittelivät omia ilmastoratkaisujaan sekä julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuuksia runsaalle kansainväliselle yleisölle. Business Finlandin mediatyö toi Suomelle näkyvyyttä seitsemässä eri maassa yli 30 mediaosuman verran. Eniten näkyvyyttä syntyi Intiassa, Arabiemiirikunnissa sekä Yhdysvalloissa.
Lisäksi Suomi oli mainittuna yli 250:ssa artikkelissa, jotka pohjautuivat 2023 China International Import Expoon.