Siirry sisältöön
Uutinen 22.04.2024

Osakan maailmannäyttelyssä etsitään ratkaisuja tulevaisuuden yhteiskunnille – Mitä annettavaa Suomella on?

Ensi vuonna järjestettävä Osakan maailmannäyttely tarjoaa houkuttelevia mahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Maailmannäyttelyn pääteemana on Tulevaisuuden yhteiskunta. Teeman kautta muun muassa vihreän siirtymän osaaminen, joka on Suomessa vahvaa, saa normaalia enemmän huomiota tapahtumassa.

– Maailmannäyttely on tapahtumana iso ja arvostettu ja loistava tilaisuus tuoda esiin Suomen vahvuuksia isolla rintamalla. Sillä on iso merkitys myös maakuvan kannalta, pääsemme vahvistamaan Suomen imagoa vihreän siirtymän edelläkävijänä, kertoo Helena Sarén, Business Finlandin Mission Lead, Zero Carbon Future.

Suomi osallistuu maailmannäyttelyyn yhdessä Pohjoismaiden kanssa. Pohjoismaiden kaupallisina teemoina ovat vihreän siirtymän lisäksi erityisesti liikkuvuus, digitaaliset yhteydet sekä terveys ja hyvinvointi.

Keskiössä tulevaisuuden yhteiskunta

Osakan maailmannäyttelyn teemoituksella keskitytään paitsi luomaan parempaa tulevaisuutta, myös edesauttamaan YK:n määrittelemien kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista.

Maailmanäyttelyssä etsitään ratkaisuja siihen, miten ilmastonmuutoksen ja terveyshuolien kaltaiset haasteet määrittelevät elämänlaatua tulevaisuudessa. Ydinkysymyksenä on: ”Millainen on onnellinen elämä?”

– Maailman onnellisimpana maana meidän on hyvä kertoa, miten ihmisiä osallistetaan kestävän tulevaisuuden tekemiseen, kertoo Sarén.

– Osakan maailmannäyttelyn teemaa voidaan ajatella esimerkiksi kaupunkikontekstissa. Tärkeää on miettiä, miten ihmisiä osallistetaan kaupunkiympäristön suunnitteluun jo alkuvaiheessa. Pandemia muutti monia käytäntöjä, etä- ja hybridityöt tulivat jäädäkseen, ja nyt tarvitaan esimerkiksi uudenlaisia liikenneratkaisuja tukemaan tällaista hybridimallia.

Maailmannäyttely on myös Japanille tilaisuus profiloitua kestävän kehityksen maana näyttelyn teemojen kautta.

Liikenneratkaisujen lisäksi esimerkiksi palvelujen suunnittelussa ja tarjonnassa on huomioitava yhteiskunnallinen muutos. Nykyisiä siiloja on purettava ja palveluiden saatavuutta parannettava.

– Lähtökohtana on tehdä ratkaisuista sellaisia, jotka palvelevat ihmisiä ja mahdollistavat heille hyvän ja helpon elämän, tiivistää Sarén.

Tavoitteena kasvattaa Suomen hiilikädenjälkeä maailmassa

Suomella on perinteisesti ollut paljon annettavaa ilmastoasioissa, kannamme oman kortemme kekoon ja pystymme myös auttamaan partnereita pääsemään tavoitteisiin. Business Finlandin Zero Carbon Future -mission tavoitteena on kasvattaa merkittävästi Suomen hiilikädenjälkeä maailmassa.

– Energiasektori tuottaa paljon päästöjä, joten energiahaasteen ratkaiseminen on tärkeää. Fossiilisten polttoaineiden korvaaminen puhtaalla ja uusiutuvalla energialla tulee mullistamaan monta teollisuudenalaa ja vaikutus on globaali, kertoo Sarén.

Meillä on hyvää osaamista, mutta ei muu maailma Suomea odota, eikä tule sitä täältä hakemaan, vaan meidän on itse tehtävä osaaminen ja kyvykkyytemme näkyviksi.

Kestävyys on välttämätöntä paitsi itse liiketoiminnan, myös työntekijöiden kannalta. Nykyään halutaan yhä enenevissä määrin töihin omia arvoja vastaaviin yrityksiin, mutta arvokeskustelu koskee myös maita ja kaupunkeja. Kansainvälisessä kilpailussa henkilöt sijoittuvat sinne, missä on heille sopivat arvot.

– Kestävässä kehityksessä Suomi on onneksi vahvoilla, sijoituksemme erilaisissa kehitysindekseissä ovat hyvät ja kestävä ajattelu on meillä valmiiksi DNA:ssa, huomauttaa Sarén.

– Maailmannäyttely on myös Japanille tilaisuus profiloitua kestävän kehityksen maana näyttelyn teemojen kautta.

Suomalaiselle osaamiselle on kysyntää, mutta aktiivisuutta tarvitaan

– Japanilainen ja suomalainen mielenmaisema sopivat hyvin yhteen, meitä yhdistävät muutkin asiat kuin rakkaus muumeihin. Molemmissa maissa tehdään töitä vihreän siirtymän eteen. Meitä yhdistää myös tarve löytää ratkaisuja tulevaisuuden satamiin, sekä uudistuviin logistiikka- ja hankintaketjuihin. Japanissa on kiinnostuttu esimerkiksi materiaalien kierrättämisestä ja erilaisista kiertotalouden ratkaisuista, jotka ovat Suomen vahvuus. Myös uudet polttoaineet, kuten vety kiinnostavat, ja Japani on perinteisesti ollut high tech -maa, joten sinne voidaan tarjota moderneja digitaalisia ratkaisuja, jatkaa Sarén.

Maailmannäyttely tarjoaa yrityksille hyvän alustan monenlaiselle toiminnalle. Siellä voidaan vahvistaa suhteita olemassa oleviin kontakteihin ja hakea uusia. Se on myös hyvä tilaisuus katsoa mitä muut maat tekevät, ja lisätä ymmärrystä muista markkina-alueista.

– Yritysten kannattaa lähteä mukaan rohkeasti vaikkei ihan valmiita tuotteita olisi, sillä tapahtumaa voi hyödyntää myös ideoiden testaamiseen ja alalla verkostoitumiseen.

– Meillä on hyvää osaamista, mutta ei muu maailma Suomea odota, eikä tule sitä täältä hakemaan, vaan meidän on itse tehtävä osaaminen ja kyvykkyytemme näkyviksi. Meidän on oltava aktiivisia Suomen ulkopuolella ja haettava isompaa vaikuttavuutta. Tähän maailmannäyttely tarjoaa hyvän ikkunan, sillä meidän pitää näkyä maailmalla.

Lue lisää osallistumisvaihtoehdoista

Expo 2025 Osaka 
  • Maailmannäyttelyt ovat vanhimpia ja suurimpia kansainvälisiä tapahtumia ja niitä on järjestetty vuodesta 1851 lähtien. Maailmannäyttelyt, eli EXPO:t, järjestetään joka viides vuosi. Tapahtuma on alusta, jossa eri maat jakavat parhaita kokemuksiaan, innovaatioitaan ja työskentelevät yhdessä.
  • EXPO 2025 Osaka kestää kuusi kuukautta, huhtikuusta lokakuuhun. Maailmannäyttelyssä arvioidaan vierailevan yhteensä jopa 28 miljoonaa osallistujaa. Pääteema on “Designing Future Society for Our Lives”.
  • Suomen Expo 2025 osallistumisprojekti etsii yhteistyökumppaneita eri teollisuuden aloilta ja erilaisilla osallistumisvaihtoehdoilla pääkumppanuuksista pienempiin in-kind-yhteistyökumppanuuksiin. Yritykset, jotka liittyvät Expo 2025 -projektiin, pääsevät hyödyntämään kumppanuusstatusta Japanin markkinalla, joka arvostaa suhteita ja yritysten osallistumista Japanin ehdottomaan kärkitapahtumaan.

Artikkeli on ensimmäisen kerran julkaistu kaupallisena yhteistyönä Kauppalehden kanssa 26.3.2024.