Suomi osallistuu yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa Japanin Osakassa vuonna 2025 järjestettävään maailmannäyttelyyn. Tämä ainutlaatuinen tapahtuma tarjoaa mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Expon avajaisin 13.4.2025 on aikaa noin vuosi.
Japani on maailman neljänneksi suurin talous ja Suomen toiseksi tärkein kauppakumppani Aasiassa. Suomalaisille yrityksille otollinen toimintaympäristö ja suuret, ostovoimaiset markkinat tekevät Japanista houkuttelevan vientikohteen yrityksille. Vuodesta 2019 voimassa ollut Japanin ja EU:n välinen vapaakauppasopimus helpottaa suomalaisyritysten pääsyä Japanin markkinoille.
– Japanin markkinat ovat edistykselliset ja tarjoavat paljon potentiaalia myös suomalaisille yrityksille. Kieli- ja kulttuurierot sekä kova paikallinen kilpailu vaativat kuitenkin suomalaisyritykseltä vientikokemusta ja panostuksia. Yhteistyön tekeminen japanilaisten kumppaneiden ja yritysten kanssa auttaa markkinoille pääsyssä, kertoo Suvi Sundquist, Business Finlandin Koillis-Aasian aluejohtaja.
Japani läpikäy juuri suurta muutosta, kun ikääntyvä ja vähenevä työväestö ajaa maata muokkaamaan yhteiskunnan rakenteita ja hakemaan uusia ratkaisuja kestävyysvajeen paikkaamiseksi. Japani panostaa tällä hetkellä voimakkaasti sosiaalisten haasteiden ratkaisemiseen Society 5.0 -ohjelmallaan, jossa painopistealueina ovat esimerkiksi nopeat tietoverkot, datan tehokas hyödyntäminen, IoT ja tekoäly. Nämä yhdistettynä Japanin tunnettuun teolliseen osaamiseen auttavat ratkaisemaan haasteita, jotka liittyvät esimerkiksi tuotannon tehostamiseen, infrastruktuuriin ja logistiikkaan.
– Suomen maakuva on Japanissa hyvä, mutta Suomalaisia ratkaisuja ei vielä tunneta riittävästi ja yrityksiltä vaaditaankin aktiivisia toimia erottuakseen kilpailluilla markkinoilla, kertoo Suomen Japanin suurlähettiläs Tanja Jääskeläinen.
Vihreä siirtymä ja digitaalisuus ovat päässeet Japanissa vauhtiin ja halua näiden edistämiseen on paljon. Japani on riippuvainen ulkomailta tuoduista fossiilisista polttoaineista, ja se etsiikin ratkaisuja energiansaannin turvaamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Vetytalouden kehittämiseen ja puhtaisiin teknologioihin panostetaan vahvasti, ja myös tuulivoimaan liittyviä hankkeita on vireillä.
– Suomalaisilla puhtailla teknologioilla, kuten Power-to-X –ratkaisuilla, on vientimahdollisuuksia Japanin tavoitellessa päästövähennyksiä. Vihreiden datakeskusten rakentaminen, hukkalämmön hyödyntäminen, sekä kestävä ja älykäs rakentaminen kiinnostavat esimerkiksi Suomea ilmastoltaan muistuttavalla Hokkaidolla, listaa Jääskeläinen.
Keväällä 2022 voimaan astunut laki velvoittaa suuria japanilaisia yrityksiä vähentämään kertakäyttömuovin määrää, joka on maailman korkeimpia. Suomi tunnetaan Japanissa kierto- ja biotalouden saralla, ja Suomen edistynyt osaaminen biomateriaaleissa voisikin auttaa Japania ratkaisemaan muovijäteongelmaa. Mahdollisuuksia on lisäksi kierrätyksen ja jätteiden käsittelyn teknologioiden alalla.
"Kestävyys ja digitaalisuus ovat valttikorttejamme, ja juuri nämä teemat kiinnostavat Japanissa nyt kovasti." Tanja Jääskeläinen
– Korea ja Japani kuluttavat maailmassa eniten muovia henkeä kohti. Japanissa työstämme muovin kemiallisen kierrätyksen arvoketjua. Uuden sukupolven muovinkierrätysteknologioilla voidaan huomattavasti vähentää fossiilisen raaka-aineen käyttöä, kertoo Sundquist.
Myös Suomen 5G/6G-osaaminen on Japanissa tunnettua. Yhteistyömahdollisuuksia on myös murrosteknologioissa, kuten supertietokoneissa sekä kvanttiteknologioissa.
Pohjoismaat rakentavat yhteisen paviljongin Japanin Osakassa vuonna 2025 järjestettävään maailmannäyttelyyn. Yhteispohjoismainen osallistuminen tuo Suomelle ja mukana oleville yrityksille mukanaan lisähyötyjä, kuten laajempaa näkyvyyttä ja uusia verkostoja. Suomi tuo esille myös omia yrityksiä ja erityispiirteitä.
– Osakan maailmannäyttelyyn odotetaan 28 miljoonaa kävijää, tällaista näkyvyyttä ei ole normaalisti tarjolla, kiteyttää Sundquist
Pohjoismainen paviljonki itsessään on ainutlaatuinen tapahtumapaikka, joka rakennetaan heijastamaan maille yhteisiä arvoja. Vaikuttava paviljonki ja sen tarjoamat kokouspalvelut tarjoavat alustan yritysten omille kutsuvierastapahtumille. Paviljongin yhteistyökumppanit saavat myös merkittävää markkinointinäkyvyyttä maailmannäyttelyprojektin aikana. Suomen osalta hankkeen toteutuksesta vastaa Business Finland.
– Expo 2025 tarjoaa suomalaisille yrityksille mahdollisuuden hyötyä Suomen ja muiden Pohjoismaiden positiivisesta maineesta Japanissa. Japani ja japanilaiset yritykset etsivät kumppanuuksia yhteisten haasteiden ratkaisemiseen. Tässä Suomella ja suomalaisilla yrityksillä on paljon annettavaa niin Japanissa kuin globaalistikin. Kestävyys ja digitaalisuus ovat valttikorttejamme, ja juuri nämä teemat kiinnostavat Japanissa nyt kovasti, rohkaisee Jääskeläinen.
Maailmannäyttelyyn on vuosi aikaa! Expon maskotti Myaku-Myaku kutsuu kaikki mukaan! Kuva @EXPO 2025
Expo 2025 Osakan valmistelut ovat hyvässä vauhdissa. Alue rakentuu Yumeshima-nimiselle tekosaarelle Osakan kaupungin yhteyteen. Mukaan on tällä hetkellä rekisteröitynyt 161 maata. Puoli vuotta kestävän tapahtuman avajaisia vietetään 13.4.2025.
Lue lisää maailmannäyttelystä ja osallistumisvaihtoehdoista
Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 5.3.2024 kaupallisena yhteistyönä.