Siirry sisältöön
Uutinen 27.06.2024

Suomi-kuvaa kirkastetaan Japanissa yhdessä yritysten kanssa

Nita Pilkama, Suomen hankkeen pääkomissaari

Japani on maailman kolmanneksi suurin talous, ja suomalaisten yritysten toiseksi tärkein kauppakumppani Aasiassa. Tämän vuoksi Suomi panostaa vahvasti Japanin markkinaan ja tukee yritysten toimintaa siellä. Yhteistyöllä yritysten kanssa on mahdollista kirkastaa maakuvaa ja vahvistaa Suomen ja yritysten asemaa markkinalla. Ensi vuonna Osakassa järjestettävä maailmannäyttely on erinomainen alusta tälle yhteistyölle.

Suuryritykset Nokia, Finnair ja Metsä Group ovat maailmannäyttelyssä mukana rakentamassa Suomen maakuvaa. Tapahtuma nostaa puolen vuoden ajan esiin kestävän kehityksen ja sitä tukevien teknologioiden ja palveluiden innovatiivisia ratkaisuja. Tähän tematiikkaan Suomen vahvuudet istuvat hyvin ja maailmannäyttely on paikka, jossa yritykset positioivat itsensä maailman johtavien, tulevaisuuteen katsovien ja vahvaa yhteiskuntavastuuta kantavien yritysten joukkoon.

Nokian, Finnairin ja Metsä Groupin lisäksi paviljongissa järjestävät tapahtumia erilaiset yritysryhmät, kuten Mökki 5G, eri kaupunkiorganisaatiot, Metaverse -hanke ja Business Finlandin ohjelmat. Suurimmilla yrityksillä on Japanissa toimivat maaorganisaatiot, joille kumppanuus on keino vahvistaa markkina-asemaa ja suhteita Japaniin. Osalle suomalaisista yrityksistä maailmannäyttely vasta avaa ovia Japanin markkinalle ja Aasiaan.  

Suomi osallistuu tällä kertaa maailmannäyttelyyn yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa ja yhteinen pohjoinen ulottuvuus on arvokas lisä myös yrityksille. Pohjoismaisen projektin pääkumppaneita ovat jo mm. Danish Crown, Lego, Tetra Pak, Statkraft, Volvo ja Ericsson.

Nokia tuo mukanaan koko ekosysteemin

– Me Nokiassa luomme teknologiaa, joka auttaa maailmaa toimimaan yhdessä. Maailmannäyttelyn fokus kestävään kehitykseen ja teknologisten ratkaisujen esille tuomiseen sopii siis meille erinomaisesti, sanoo Nokian yhteiskuntasuhdejohtaja Karol Mattila.  

– Nokia on globaali innovaatiojohtaja, ja on hienoa päästä esittelemään innovaatioitamme yhdessä muiden suomalaisten ja pohjoismaisten yritysten kanssa. Teemme laajaa yhteistyötä muiden yritysten, tutkimuslaitosten ja korkeakoulujen kanssa ja näemme tämän luontevana tilaisuutena olla edistämässä ICT-alan ekosysteemiyhteistyötä ja kirittämässä muitakin suomalaisia yrityksiä Japanin markkinoille, Mattila jatkaa.

Finnair haluaa edistää Suomen näkyvyyttä kansainvälisellä areenalla 

Finnairille Japani on yksi avainmarkkinoista, kertoo Jenni Suomela, Finnairin Vice President, Global Sales & Channel Management. Hän kiteyttää sanomansa seuraavasti:

– Finnairilla on pitkät perinteen Japanin ja Suomen yhdistämisessä – olemme lentäneet Japaniin jo yli 40 vuotta. Meille on tärkeää olla mukana edistämässä Suomen ja Pohjoismaiden näkyvyyttä kansainvälisellä areenalla, ja Osakan maailmannäyttely tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden esitellä pohjoismaista osaamista.

Jenni Suomelap.jpg
Jenni Suomela, Finnair

Maailmannäyttelyssä käy pääosin kuluttajia, joille vierailut eri maiden paviljongeissa tarjoavat näkymän myös mahdollisista matkakohteista. Japanilaiset kuluttajat ja matkanjärjestäjät ovat kiinnostuneita matkakohteen elämyksellisyydestä, turvallisuudesta, puhtaudesta ja suorista lentoyhteyksistä, joka on yksi Finnairin valttikorteista.  

Ikimuistoinen muistijälki Metsä Groupin Aasian-markkinan asiakkaille 

Asian markkina on Metsä Groupille erittäin tärkeä markkina. Yritys käyttää maailmannäyttelyn Pohjoismaiden paviljonkia järjestääkseen Aasian avainasiakkailleen ainutlaatuisen asiakaskonferenssin Osakassa. Sen tarkoituksena on paitsi kattaa strategisia ja ajankohtaisia aiheita, myös tarjota asiakkaille miellyttävä ja ikimuistoinen kokemus.  

Metsä Group toteaa, että ainutlaatuinen tapahtuma Pohjoismaiden omassa paviljongissa ja vierailut eri maiden paviljonkeihin ja ovat omiaan vahvistamaan pitkäaikaisia kumppanuuksia Aasian markkinalla. Maailmannäyttely herättää suurta kiinnostusta heidän asiakkaissaan. Expon pääteema ”tulevaisuuden yhteiskunta”, joka perustuu kestävään kehitykseen, sopii hyvin yhteen myös Metsä Groupin mission kanssa. 

Forest services - Nature - 57__web.jpg
Kuva: Metsä Group

Hanke etenee aikataulussa  

Yhteisen paviljongin rakentaminen Osakan Yumeshima-saarelle rakentuvassa maailmannäyttelyssä on alkanut toukokuussa. Hanke on pysynyt hyvin aikataulussaan. Pohjoismaiden vaikuttava ja veistoksellinen puurakenteinen paviljonki tulee sijaitsemaan Turkmenistanin ja Tšekin paviljonkien välissä. Paviljonki heijastaa viiden Pohjoismaan innovaatioita, kestävän kehityksen osaamista ja kulttuuria. Suomalaiset yritykset saavat 2025 ainutlaatuisen alustan tapahtumilleen sekä uusien ja nykyisten suhteiden vaalimiselle. 

Suurelle yleisölle avoimen paviljongin näyttelyn rakentaa Exponex, jonka suunnittelutiimissä on myös suomalaisia voimia. Paviljongin kaupan ja ravintolan toteuttaa suomalainen Logonet Group yhdessä ruotsalaisen kumppanin kanssa. 

Suomi tulee hyödyntämään kaikki käytettävissä olevat 40 päivää Suomen yritysten, teknologioiden, ratkaisujen ja kulttuurin esiin tuomiseen. Yritysten päivien lisäksi kootaan teemapäiviä eri liiketoiminta-alueiden ympärille. Esimerkkejä ovat mm. Metaversumi-päivä, joka keskittyy työn tulevaisuuteen, Digital Transformation -päivä, terveysalan päivä ja vihreän siirtymän teemapäivät hiilineutraalien kaupunkien ja vety- ja akkuteollisuuden ympärillä. Suunnitteilla on lisäksi Pohjoismaille yhteisiä tapahtumia eri teemoista.  

Yhteistyöstä ja teemapäivistä kiinnostuneita yritykset ja tapahtumasta kiinnostuneet kulttuuritoimijat voivat edelleen ottaa yhteyttä Suomen järjestelyorganisaatioon. Maailmannäyttely on koko Suomen yhteinen positiivinen voimannäyte teknologioiden, palveluiden, osaamisen ja kulttuurin esilletuomiseksi.    

Nita Pilkama
pääkomissaari
Suomen maailmannäyttelyhanke, Business Finland  

Lisätietoja

Expo 2025 Osaka – Suomen hankkeen nettisivu


Blogikirjoitus on julkaistu aikaisemmin kaupallisena yhteistyönä Kauppalehden kanssa.