Team Finland -verkosto mittaa säännöllisesti niin asiakastyytyväisyyttä kuin verkoston sisäistä tyytyväisyyttä yhteistyöhön ja omaan osaamiseen. Vuoden 2023 tulokset ovat valmistuneet. Tulosten perusteella asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Vuoden 2023 tulosten perusteella asiakkaiden kokemus muiden TF-organisaatioiden palveluiden tiedonsaannista sekä asiakkaiden kokemus TF-verkoston palveluiden liiketoimintahyödystä saivat arvosanaksi 4,0 asteikolla 1–5.
– Tehtävämme on luoda yhtenäinen palvelupolku, joka tukee yritysten kilpailukykyä ja luo mahdollisuuden saavuttaa merkittävää kansainvälistä kasvua. Asiakkaamme ovat pystyneet kasvattamaan liiketoimiaan, sillä viimeisen kolmen vuoden aikana TF-asiakkaiden vienti on kasvanut ennakkoarvion perusteella 25 prosenttia, sanoo Team Finland -toimintaa Business Finlandissa johtava Marjo Ilmari.
Asiakastyytyväisyyden ohella myös Team Finland -ydintoimijoiden sisäistä tyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti. Viime vuonna tyytyväisyys yhteistyöhön nousi parhaimpaan tulokseensa 7,2, asteikolla 1–10.
Tyytyväisyys verkoston sisäiseen yhteistyöhön parani edelleen monin osin. Tyytyväisyys kasvoi edellisvuoteen verrattuna Business Finlandissa, ELY-keskuksissa ja TE-palveluissa.
– Olemme kehittäneet yhteistä palvelupolkua asiakkaita ja sidosryhmiä jatkuvasti kuunnellen. Viime vuonna voimaan tullut laki valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta lähes tuplaa rahoituspanostukset 2030 mennessä. Sen tuomat hyödyt riippuvat suuresti innovaatiotoiminnan linkittämisestä viennin ja kansainvälistymisen edistämiseen.
Asiakastyytyväisyyttä ja sisäistä yhteistyötä mittaavat säännöllisesti Team Finland -organisaatioista Business Finland, Finnvera, ELY-keskukset ja TE-palvelut sekä ulkoministeriö.
Business Finlandin asiakasyritysten viennin kehitys on ollut hyvää, sillä innovaatiorahoitusta vuonna 2020 saaneiden yritysten vienti on kasvanut aina viime vuoden loppuun saakka. Aiemmin rahoitettujen startupien ja erityisesti startupien kovimman kärjen vienti on kasvanut jo kahteen miljardiin saakka. Vienti on kasvanut eniten korkean arvonlisän palveluissa, ohjelmistoissa ja huipputeknologiassa.
Kaksivuotisissa systemaattisissa vienninedistämisprojekteissa yrityksille syntyi uutta myyntiä sadoilla miljoonilla euroilla, ja projektit ovat kerryttäneet liiketoimintamahdollisuuksia yli kahdella miljardilla eurolla. Projektit kohdistuivat muun muassa vähähiiliseen rakentamiseen Euroopassa, satamainvestointeihin USA:ssa ja yhteiskunnan palvelujen digitalisaatioon Etelä-Amerikassa. Näissä kokonaisuuksissa oli mukana 215 suomalaisyritystä, jotka hyödynsivät eri tavoin 29 delegaatiovierailua kohdemarkkinoille ja muita Team Finland -verkoston palveluja.
Team Finland -verkosto tunnisti viime vuonna 355 markkinamahdollisuutta ympäri maailmaa, joihin aktivoitiin yhteensä 900 erillistä yritystä.
– Kilpailukykyisillä, globaaleihin markkinatarpeisiin vastaavilla yrityksillä ja viennin kasvulla on todella tärkeä yhteys ja ne takaavat, että Suomeen syntyvä jalostusarvo kasvaa ja meillä on hyvinvoiva talous.