Siirry sisältöön
Uutinen 16.12.2024

Vaikuttavuutta hakemassa

Kuluvalla strategiakaudella tavoittelemme talouskasvun, kilpailukyvyn ja kestävän kehityksen avulla vaurautta ja hyvinvointia Suomelle. Tavoitteisiin päästäksemme olemme viimeisen neljän vuoden aikana panostaneet paljon myös oman toimintamme kehittämiseen. Nyt kun strategiakausi on loppusuoralla, katsotaanpa taaksepäin: missä oikein olemme edistyneet ja onnistuneet?

Palvelut asiakkaan tarpeeseen

Yhtenä tärkeimpänä kehittämistavoitteenamme on ollut luoda asiakaskeskeinen kulttuuri Business Finlandille ja kehittää palvelujamme sen mukaisesti. Olemme tarkastelleet kaikkia palvelujamme asiakasnäkökulmasta: millaista arvoa ne tuottavat asiakkaillemme ja miten vaikuttavia ne ovat.

– On ollut hienoa huomata, miten usein BF:läiset kysyvät: ”Tuottaako tämä asiakkaalle arvoa?” He ymmärtävät, miten tärkeää asiakasnäkökulman miettiminen on, sanoo palvelutarjooman hallinnasta vastaava Irma Patala.

Asiakaskeskeisyys ei jää pelkäksi mututuntumaksi, vaan hyödynnämme paljon keräämäämme dataa. Sen avulla tarkastelemme joka vuosi, missä menemme, missä olemme kehittyneet ja onko suuntamme oikea. Mittaamme esimerkiksi CX-maturiteettiamme eli kyvykkyyttämme hyvien asiakaskokemusten luomiseen. Seuraamme myös asiakastyytyväisyyttä, jossa olemmekin onnistuneet hienosti: tuoreimmissa mittauksissa saimme kansainvälistymispalveluistamme arvosanaksi 4,6/5 (NPS 72) ja rahoituspalveluistamme 4,4/5 (NPS 62).

Jotta voimme hyödyntää dataa ja tuottaa palveluja asiakkaillemme mahdollisimman tehokkaasti, olemme myös päivittäneet lukuisia prosessejamme ja työkalujamme. Tämä työ jatkuu edelleen, ja seuraavana isona päivityskohteenamme onkin rahoitusjärjestelmämme uusiminen.

Vastuullisuustyöllä vaikuttavuutta

Vastuullisuustyössä olemme ottaneet ison askeleen eteenpäin, niin oman toimintamme kuin asiakkaidemmekin näkökulmasta.

Olemme kouluttaneet henkilöstöämme sekä päivittäneet ja laatineet uusia ohjeistuksia vastuullisuusnäkökulmasta. Olemme myös ottaneet käyttöön uudenlaisia työkaluja, kuten ESG-raportin, jonka avulla voimme arvioida, miten vastuullisesti innovaatiorahoitusta hakevat asiakkaamme toimivat. Erillinen ESG-työkalu auttaa asiantuntijoitamme punnitsemaan haavoittuville markkinoille suuntautuvien projektien kestävyyttä.

Lisäksi olemme selvittäneet laajasti asiakkaidemme kestävään kehitykseen liittyviä tarpeita. Tulosten perusteella olemme tuoneet palveluihimme lisää kestävyyselementtejä, ja asiantuntijamme sparraavat asiakkaitamme näistä teemoista koko ajan enemmän.

Vuoden 2023 alusta aloimme myös seurata, miten moni rahoittamamme projekti myötävaikuttaa kestävään kehitykseen. Viime vuoden rahoituksesta 58 % kohdistui tällaisille projekteille, tänä vuonna marraskuun loppuun mennessä luku on jo vajaat 79 %.

– Pystymme vaikuttamaan eniten asiakkaidemme kautta, joten mitä enemmän saamme tuotua kestävyys- ja vastuullisuustietoutta asiakasrajapintaan, sitä vaikuttavampaa toimintamme on, toteaa vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä vastaava Annabella Polo.

Viemässä Suomea eteenpäin

Olemme halunneet proaktiivisemmin hyödyntää meillä olevaa asiantuntemusta ja meille kertyvää dataa niin asiakkaidemme kuin koko Suomen hyväksi.

– Meillä on jatkuva keskusteluyhteys Suomen innovatiivisimpiin ja kasvuhakuisimpiin kansainvälistyviin yrityksiin. Meille kertyy siksi tietoa ja näkemystä siitä, mikä Suomelle ja suomalaiselle elinkeinoelämälle on tärkeää, kertoo strategiajohtaja Hannu Kemppainen.

Olemme kehittäneet asiantuntijoidemme viestintäosaamista ja jakaneet aktiivisesti tietoamme esimerkiksi tutkimus- ja kehitysrahoituksen vaikuttavuudesta. Meidän ja muiden toimijoiden välittämä tieto on osaltaan vaikuttanut Suomen uuteen T&K-rahoituslakiin, joka lähes kaksinkertaistaa T&K-panostuksemme vuosikymmenen loppuun mennessä.

Olemme myös tunnistaneet globaaleja, pitkän aikavälin kehityskulkuja ja haasteita, jotka voivat tarjota suomalaisille yrityksille uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia. Tältä pohjalta lanseerasimme missio-toimintamallin, jolla tavoittelemme uutta kasvua ja vientiä 20 miljardin euron edestä vuoteen 2035 mennessä.

Missiotoiminnan viitoittamana uudistimme myös Business Finlandin koko ohjelmaportfolion ja käynnistimme useita uusia kasvua luovia ohjelmia.

Kehittymistä tukeva työpaikka

Haluamme pitää huolta henkilöstöstämme ja heidän osaamisestaan. Yhtenä isona ja erittäin pidettynä panostuksenamme olemme jo useamman vuoden tarjonneet työntekijöillemme jopa kahdeksan päivää vuodessa oman osaamisen kehittämiseen. Jokaisella on vapaus päättää, mihin näinä päivinä perehtyy, kunhan se tukee strategiaamme ja henkilön omaa tehtävää.

Uusimpana avauksena kaikki työntekijämme osallistuvat kahden vuoden aikavälillä tunne- ja vuorovaikutusvalmennukseen, jolla on todistettu linkki työhyvinvoinnin ja työn tehokkuuden paranemiseen.

Asiantunteva ja osaava henkilöstö on meille mitä tärkein, minkä vuoksi tavoitteenamme on myös ollut varmistaa, että olemme vastuullinen ja kiinnostava työpaikka. Siqni-henkilöstökyselyssämme työn imua mittaava indeksi onkin noussut 69 pisteestä (2021) 72 pisteeseen (2024). Olemme erittäin iloisia, että olemme onnistuneet välittämään sanomaamme myös ulkoisesti: Universumin vuosittaisissa tutkimuksissa Business Finland on viimeiset vuodet ollut julkisen sektorin houkuttelevimpien työnantajien kärkikastissa.