Suomalaisten yritysten kehittämät tuotteet ja ratkaisut ovat avainasemassa kestävässä vihreässä siirtymässä. Osakan maailmannäyttely tarjoaa yrityksille ainutlaatuisen näyteikkunan. Viiden vuoden välein järjestettävä tapahtuma kokoaa yhteen tuhansia yrityksiä noin 180 maasta. Pohjoismailla on Osakassa yhteinen paviljonki, joka toimii yritysten tapahtuma-alustana puolen vuoden ajan alkaen huhtikuusta 2025. Pohjoismaiden paviljongin yksi pääteema on Vihreä siirtymä. Tämä teema linkittyy vahvasti koko maailmannäyttelyn kattoteemaan Tulevaisuuden yhteiskunta (Designing Future Society for Our Lives).
Suomi tuo tapahtumassa vahvasti esille vihreän siirtymän innovaatioita ja ratkaisuja eri toimialoilta. Japani on Suomen toiseksi suurin kauppakumppani Aasiassa ja japanilainen yhteiskunta etsii aktiivisesti kumppaneita toteuttamaan siirtymä kestävään yhteiskuntaan. Suomalaisyrityksillä on jo merkittäviä päänavauksia markkinalla. Yritys pääsee merkittävästi vahvistamaan kauppasuhteita kansainvälisten sidosryhmien kanssa lähtemällä mukaan Suomen Expo-kumppaniksi. Pienille ja keskisuurille yrityksille on tarjolla uusia liiketoimintamahdollisuuksia erityisesti hankkeen teemojen ympärille rakentuvien klustereiden avulla. Business Finland operoi Suomen osallistumista.
Suhteilla on tärkeä merkitys Japanissa ja olemalla mukana hankkeessa Suomi, ja Pohjoismaat, osoittavat tukevansa yhtä japanilaisen yhteiskunnan merkittävintä hanketta.
– Yritysten kannattaa hyödyntää maailmannäyttelyn uniikki mahdollisuus ja ainutlaatuinen näköalapaikka kaupallisesti edukseen. Se on erinomainen tilaisuus hoitaa ja parantaa omia sidosryhmäsuhteita. Japani etsii aktiivisesti uusia vihreän siirtymän ratkaisuja ja hyödyntää maailmannäyttelyä innovaatioiden haarukoinnissa, toteaa Suomen pääkomissaari Nita Pilkama.
– Suomella on jo tällä hetkellä valmiita kaupallisia ratkaisuja, jotka auttavat japanilaisia yrityksiä ja toimijoita saavuttamaan omat hiilineutraaliustavoitteensa. Tämä lisäksi Japanilla ja Suomella on hyvät edellytykset tiivistää yhteistyötä myös innovaatioissa, joilla ratkaistaan tulevaisuuden haasteita, toteaa Business Finlandin Hiilineutraali tulevaisuus -mission johtaja Helena Sarén.
– Expo tarjoaa Suomelle ja suomalaisille yrityksille erinomaisen tilaisuuden vahvistaa globaalia johtoasemaansa vihreässä siirtymässä. On huomattavaa, että samalla Expo tarjoaa tilaisuuden vahvistaa verkostoja myös globaalisti, Sarén jatkaa.
Osakan maailmannäyttelyyn odotetaan 28 miljoonaa vierasta ja Pohjoismaiden paviljongissa tavoitellaan 1,7 miljoonaa kävijää. Suurin osa kävijöistä tutustuu paviljongin näyttelyyn, jota suunnitellaan parhaillaan. Näyttely ilmentää Pohjoismaiden Expo-hankkeen tavoitetta: Pohjoismaat edistävät kestäviä muutoksia ympäristölle ja yhteiskunnalle paremman tulevaisuuden hyväksi.