Tiedote 16.10.2023

Pohjoismaiden paviljonki Japanissa kuin veistoksellinen lato

Kuva: Suunnittelutoimisto AMDLC yhteistyössä Rimond

Osakassa 2025 järjestettävän maailmannäyttelyn pohjoismaisen paviljongin päätoteuttajaksi on valittu italialainen suunnittelu- ja rakennustoimisto Rimond, jolla on kokemusta useista maailmannäyttelyistä. Puurakenteinen paviljonki on hakenut inspiraatiota Pohjoismaiden vahvasta luontoyhteydestä ja ulkonäöllisesti se muistuttaa modernia latoa.

Suomi osallistuu vuonna 2025 Japanin Osakassa järjestettävään maailmannäyttelyyn yhteisellä paviljongilla muiden Pohjoismaiden kanssa. Paviljongin toteuttaja valittiin hankintakilpailutuksella, jonka voittajaksi pohjoismainen hanke valitsi 17 metrin korkeuteen kohoavan 1 200 m² kokoisen puupaviljongin. Shanghain ja Dubain maailmannäyttelyissä Suomen paviljongin arkkitehtina toiminut Teemu Kurkela pitää maailmannäyttelyitä tärkeinä kohtaamispaikkoina.

– Voittanut ehdotus rakentaa onnistuneesti modernin ja veistoksellisen paviljongin Osakan Expoon Japaniin vuonna 2025. Paviljongille on annettu ikoninen perinteisen ladon hahmo. Lato rakennustyyppinä johdattaa ajatukset yhteisiin pohjoismaisiin juuriimme. Ladot ovat aina olleet tärkeitä yhteisön elämän arjen ja juhlan tiloja. Paviljongin arkkitehtuurilla on tärkeä tehtävä: se luo paikan, jossa kerrotaan tarinoita Pohjoismaista. Se kokoaa myös ihmiset yhteen ajattelemaan parempaa tulevaisuutta, Teemu Kurkela JKMM Arkkitehdeista kommentoi.

Paviljongissa on näyttelyalueen lisäksi runsaasti erilaisia kokoustiloja, kattoterassilla sijaitseva ravintola sekä pieni pohjoinen puutarha. Rakennus on suunniteltu uudelleen käytettäväksi. Se esittelee Pohjoismaiden yhteyttä luontoon estetiikan lisäksi myös kestävän kehityksen arvojen kautta.

Maailmannäyttely järjestetään joka viides vuosi

Maailmannäyttelyjen perinteiden mukaisesti Osakan Expo 2025 on paikka, jossa esitellään tulevaisuuden ratkaisuja. Maailmannäyttely järjestetään joka viides vuosi, jotta maat ja alueet voivat esitellä innovaatioita ja uusia teknologioita.

– Japani on maailman kolmanneksi suurin talous, ja suomalaisten yritysten toiseksi tärkein kauppakumppani Aasiassa. Expo on loistava paikka esitellä suomalaista osaamista kansainvälisille markkinoille ja toivommekin, että maailmannäyttelyn kumppaneiksi löytyy useita suomalaisia yrityksiä, Business Finlandin projektijohtaja Nita Pilkama kommentoi.

Pohjoismaat nostavat maailmannäyttelyssä esiin erityisesti kolmea teollista teemaa: kiertotaloutta, langatonta viestintää sekä terveyttä ja hyvinvointia. Suomen osalta hankkeen toteutuksesta vastaa Business Finland.

Pohjoismaat Osakan maailmannäyttelyssä 2025

Lisätietoja medialle:

Communications Manager. Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard (at) businessfinland.fi
040 901 5219

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi