Tiedote 06.05.2024

Davien telakoiden yhteistyö tuo mahdollisuuksia Suomen ja Quebecin meriteollisuudelle

Quebecin alueen telakkateollisuutta edustavan Naval Quebecin 40-henkinen delegaatio saapuu maanantaina 6.5.2024 Suomeen viikon kestävälle tutustumismatkalle. Matkan tavoitteena on edistää Quebecin ja Suomen meriteollisuustoimijoiden välisiä yhteistyömahdollisuuksia ja edistää merenkulkuteknologian kehitystä.

Yhteys Quebecin ja Helsingin välillä vahvistui merkittävästi viime vuonna, kun Helsinki Shipyard siirtyi kanadalaisen laivanrakentaja Group Davien (Davie) omistukseen. Kaupan myötä Davie lujitti asemaansa ympäristöystävällisten ja arktisiin olosuhteisiin suunniteltujen alusten globaalina suunnannäyttäjänä.

Davien yrityskauppa lisää Suomen ja Quebecin välistä yhteistyötä sekä korostaa alueiden roolia merkittävinä meriteollisuuden toimijoina. Davien Quebecin ja Helsingin telakoiden yhteistyö luo mahdollisuuksia alihankkijoille, lisää osaamisen jakamista ja vauhdittaa innovaatioita sekä alueiden yritysten vientimahdollisuuksia.

– Daviella on maailman suurin jäänmurtajien tilauskanta, ja pidämme esillä Nato-maiden kasvavaa tarvetta investoida arktisten alueiden turvallisuuteen. Haluamme hyödyntää sekä kanadalaista että suomalaista laivanrakennusosaamista transatlanttisen yhteistyömuotojen vahvistamiseen ja uusien bisnesmahdollisuuksien luomiseen. On selvää, että molemminpuolinen osaamisen ja teknologian jakaminen hyödyttää sekä suomalaista että quebeciläistä telakkateollisuutta”, sanoo Davien toimitusjohtaja James Davies.

Naval Québec uskoo, että tiiviimpi yhteistyö parantaa toimitusketjujen tehokkuutta ja molempien telakoiden teknologisia etuja.

– Kanadan kuuden uuden jäänmurtajan rakentajana Daviella on keskeinen rooli Kanadan merenkulun kyvykkyyksien kehittämisessä. Tämä rooli näkyy varmasti myös Suomen ja Kanadan meriteollisuuksien välisessä kasvuun, innovaatioihin ja teknologiseen osaamiseen liittyvässä yhteistyössä”, sanoo Naval Québecin toimitusjohtaja Pierre Drapeau.

– Davien Quebecin ja Helsingin telakoiden välinen yhteistyö luo uusia mahdollisuuksia kaupalliseen yhteistyöhön ja osaamisen jakamiseen. Business Finland jatkaa yhteistyötä Suomen ja Kanadan meriteollisuuden toimijoiden kanssa edistääkseen osaamisen jakamista maiden välillä”, kertoo Business Finlandin Senior Advisor Katerina Ioannou.

Kyseessä on vastavierailu, sillä vastaava Suomen delegaatio vieraili Kanadassa vuoden 2023 kesäkuussa sekä vuoden 2024 maaliskuussa. Tapaamisten yhteydessä suomalainen telakkateollisuus on päässyt esittelemään erikoisosaamistaan Davien Quebecin telakalle ja Naval Québecin edustamille yrityksille.

Yhteydenotot

Katerina Ioannou, Senior Advisor in Global Growth, Region North America
Business Finland
katerina.ioannou (at) businessfinland.fi

Eija Oraviita-Kaiku, viestintä
Helsinki Shipyard
Eija.Oraviita-Kaiku (at) helsinkishipyard.fi

Pierre Drapeau, President
Naval Québec
pdrapeau (at) navalquebec.ca

Business Finland
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Group Davie
Group Davie on yksityisomisteinen kansainvälinen meriteollisuuden yhtymä, joka on osa Inocea Groupia. Se omistaa Davie Shipbuildingin, joka on Kanadan kumppani kansallisessa laivanrakennusstrategiassa ja maan suurin laivanrakentaja, sekä Helsingin telakan, joka on maailman johtava jäänmurtajien ja jääluokan alusten rakentaja. Yhdessä yritykset suunnittelevat, rakentavat ja ylläpitävät erikoisaluksia, kuten jäänmurtajia, sota- ja matkustaja-aluksia valtioille ja kaupallisille asiakkaille. Lisätietoja osoitteessa davie.ca ja helsinkishipyard.fi

Naval Québec
Naval Québec on edistää, tukee ja edustaa Québecin seudun telakkateollisuutta. Naval Québecin visiona on luoda alueen telakkateollisuudesta maailmanlaajuisesti tunnettu toimija. Naval Québec on sitoutunut edistämään alueen telakkateollisuuden edelläkävijyyttä ja innovaatiotoiminta. Naval Québecin tavoitteena on nostaa Quebecin meriteollisuuden toimitusketjut menestykseen kotimaassa ja ulkomailla.