Kiina on Suomelle tärkeä vientimarkkina. Kattavan Kiina-vientiselvityksen mukaan suomalaisyritysten liiketoiminta Kiinassa on vaikuttanut myönteisesti emoyhtiöiden toimintaan Suomessa. Kahden viime vuosikymmenen aikana Suomi on kuitenkin menettänyt markkinaosuuttaan Kiinan kuluttamasta arvonlisästä eikä Suomen tavaroiden ja palveluiden vienti Kiinaan ole kehittynyt yhtä myönteisesti kuin muilla vertailumailla. Samana ajanjaksona Suomen tavaraviennin painotus on siirtynyt koneista ja laitteista raaka-aineisiin ja välituotteisiin. Viennin tulevaisuudennäkymiä varjostavat muun muassa geopoliittiset riskit, protektionismi ja Kiinan talouskasvun hidastuminen.
Business Finlandin, Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitos BOFITin, työ- ja elinkeinoministeriön ja ulkoministeriön selvityksen tarkoituksena oli tuottaa Suomen Kiina-kaupasta aiempaa tarkempi kuvaus, esittää toimenpidesuosituksia mm. viennin edistämiseen sekä tunnistaa keskeiset työkalut Suomen ulkomaankaupan seuraamiseksi jatkossa.