Matkailun tiedolla johtamisen käsikirja on yrityksille ja alueorganisaatioille suunnattu opas tiedolla johtamisesta. Käsikirjassa määritetään tiedolla johtaminen ja sen ulottuvuudet sekä kuvataan tiedolla johtamisen hyödyntämistä kilpailukyvyn lähteenä.
Käsikirjassa määritetään matkailutiedon eri hyödyntämiskohteet ja niiden tuki alueiden ja yritysten toiminnalle. Nykytilaa ja tarpeita tiedolla johtamiselle ja käsitellään Helsingin, Visit Espoon, Visit Oulun ja matkailuyrityksen esimerkkitapauksissa. Lisäksi kuvataan askelmerkit organisaatioille tiedolla johtamisen jalkauttamiseen toiminnassaan.
Käsikirjassa on myös yleiskatsaus Visit Finlandin tiedolla johtamisen työkalujen kehitystyöhön, mikä sisältää mm. Menestyvän matkakohteen johtaminen -analyysityökalun sekä Digitaalisen asiakaskokemuksen käsikirjan. Nämä työkalut täydentävät tätä käsikirjaa ja tiedolla johtamisen kokonaisuutta sekä kuvaavat muita konkreettisia käsitteitä ja esimerkkejä tiedolla johtamisesta matkailualalla.