Siirry sisältöön
Blogi 21.05.2024

Jakso 22: Taklaako digitaalinen tuotepassi pikamuodin ympäristöhaasteet?

EU:ssa ollaan sääntelemässä muodin toimialaa voimakkaasti. Tulevaisuudessa vaateteollisuuden digitaalinen tuotepassin tarkoitus on lisätä läpinäkyvyyttä tuotteen koko elinkaareen. Samaan aikaan kiertotalous haastaa nykyisiä toimintamalleja – onko kiertotalous pikamuodille mahdollisuus uudistua?

Digitaalinen tuotepassi tulee tulevaisuudessa ohjaamaan kuluttajien päätöksiä datapohjaisesti. Samaan aikaa kiertotalous haastaa nykyisiä toimintamallejamme ja kuluttajien valintoja. EU:ssa säännellään vahvemmin muotialaa. Onko kiertotalous tulevaisuudessa ainoa liiketoimintamalli? Mitä kiertotalous ja digitaalinen tuotepassi tarkoittavat käytännössä vaateteollisuudelle ja kuluttajille?

Kasvupodissa keskustelemassa kiertotalousmission johtaja Outi Suomi Business Finlandilta sekä Suomen tekstiili- ja muotijärjestöjen johtava asiantuntija Emilia Gädda.