Koronakriisi on ajanut monia valmistavan teollisuuden yrityksiä ahtaalle. Samantyyppisiä kriisejä tulee todennäköisesti esiintymään tulevaisuudessa yhä useammin. Suomalaisten yritysten tulee viimeistään nyt tehdä muutoksia, jotka parantavat kilpailukykyä ja kasvattavat kriisinkestävyyttä, resilienssiä, tulevaisuutta tarkasti silmällä pitäen.
Suomi on yksi maailman kolmesta resilienteimmistä yhteiskunnista. Siitä huolimatta yritysten valmiuden ja kriisinkestävyyden välillä on suuria eroja.
Kestävä, kriiseihin valmistautunut yritys on aina askeleen edellä. Vahva yritys seuraa aktiivisesti ympäröivää maailmaa, ennakoi ja reagoi nopeasti. Kestävä yritys sopeutuu muutokseen ja kääntää haasteet mahdollisuuksiksi. Parhaimmillaan kriisit synnyttävät uusia innovaatioita ja liiketoimintaa, joka ei olisi syntynyt ilman umpikujaan ahtautumista.
Resilienssi on oleellinen osa kestävää kehitystä, koska resilientit organisaatiot varmistavat kestävän kehityksen myös vaikeina aikoina.
"Resilienssi on enemmän kuin toipumista tai elpymistä. Se on myös varautumista ja ennalta ehkäisemistä."
– Sauli Eloranta, työelämäprofessori, VTT
Kriisinkestävyyden rakentaminen on siis pitkäaikaista työtä, joka tulee ottaa osaksi yrityksen päivittäistä toimintaa. Liiketoiminnallista joustavuutta ja toipumiskykyä lisäävät toimet auttavat yritystä valmistautumaan kriiseihin ja kasvattamaan liiketoimintaansa.
Lisää ohjeita kriisinkestävyyden ja valmiuden kasvattamiseen löydät Kestävän tuotannon resilienssi -oppaastamme.
Sustainable Manufacturing Finland -ohjelma keskittyy Suomen talouden kannalta merkittävän sektorin, valmistavan teollisuuden, liiketoimintamallien uudistamiseen ja tuottavuuden kasvattamiseen samalla pyrkien aktiivisesti löytämään ratkaisuja ilmastomuutoksen haasteisiin. Ohjelma auttaa yrityksiä voittamaan kasvun esteitä sekä kohtaamaan alan haasteet yhteistyössä.