Nyhet 17.01.2023

Finländska delikatesser visas på Tysklands största matmässa

I år deltar Food from Finland-programmet i mässan tillsammans med 12 företag, bland deltagarna finns bl.a. Kuivalihakundi, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Kyrö Distillery, Kalaneuvos, Kouvolan Lakritsi, Lammin Sahti och Poikain Parhaat.

Under verksamhetsperioden för programmet Food from Finland har Finlands livsmedelsexport till Tyskland fördubblats från 60 miljoner euro till över 130 miljoner euro. Denna vecka stärks de finländska produkternas ställning i Tyskland ytterligare genom deltagandet i Internationale Grüne Woche-mässan i Berlin den 20.–29.1.2023.

Verksamheten i Tyskland inom Business Finlands program Food from Finland har gett synliga resultat. Man har kontinuerligt fått in flera finländska produkter i de tyska distributionskanalerna.

– Vi har redan länge samarbetat med bl.a. detaljhandelskedjorna EDEKA och Globus. Vi har konsekvent introducerat nya finländska produkter och kampanjsamarbete i dessa kedjor under uttrycket "FINNLAND – AUS DER WILDNIS" (från den vilda naturen). På senare tid har finländska produkter också kommit in i andra betydande distributionskanaler i Tyskland, såsom REWE och Amazon. Med hög kvalitet klarar man sig också på Tysklands konkurrensutsatta marknad, säger Lili Lehtovuori, som ansvarar för aktiviteterna i Tyskland inom programmet Food from Finland.

Exempel på finländska konsumentmärken som har varit framgångsrika i Tyskland är bl.a. Atria (förädlade produkter av kött av nötkreatur och broiler), Jymy (ekologisk glass), Hätälä (fiskprodukter), Kyrö (gin och andra alkoholprodukter) och Lignell & Piispanen (vodka och andra alkoholprodukter), alla dessa är finländska premiumprodukter.

Internationale Grüne Woche (IGW) är en av världens ledande internationella livsmedelsmässor vars historia sträcker sig över mer än 95 år. I år deltar Food from Finland-programmet i mässan tillsammans med 12 företag, bland deltagarna finns bl.a. KuivalihakundiLaitilan Wirvoitusjuomatehdas, Kyrö Distillery, Kalaneuvos, Kouvolan Lakritsi, Lammin Sahti och Poikain Parhaat 

På Finlands avdelning presenteras också landskapet Norra Karelen med temat SaimaaEuropean Region of Gastronomy 2024. På avdelningen presenteras regionens nya produktinnovationer samt turismmöjligheterna. 

Programmet Food from Finland anordnar vid Internationale Grüne Woche-mässan en helt kolneutral mässasavdelning tillsammans med sin partner Messeforum Oy. Den kolneutrala mässavdelningen är resultatet av den finländska mässbyggaren Messeforum Oy:s utvecklingsarbete. Alla mässavdelningar som Messeforum Oy anordnar för Food from Finland och sina övriga kunder är kolneutrala.  

I samband med mässan ordnar programmet Food from Finland också ett nätverksmöte för tyska köpare, partners och medierepresentanter tillsammans med Finlands ambassad i Berlin. Under nätverkstillfället har tyska partner möjlighet att bekanta sig med finländska produkter och finländska företag har möjlighet att föra bilaterala samtal med sina partner redan innan mässan officiellt inleds.  

Titta på videon: Greetings from Germany – Owner Jens Bockelmann, EDEKA Putlitz and Wittenberge

Food from Finland

 

Tysklands exportsiffra på 130 miljoner har förfinats den 19 januari 2023, baserat på den senaste uppskattningen för januari-oktober 2022.