Svar på frågor som redan ställts
Om du inte hittar svaret på ditt problem, lämna din fråga med hjälp av formuläret. Mer information om knappen finns längst ner på sidan.
Allmänna servicefrågor
Kan mer än en person fylla i rapporten samtidigt?
Det har förhindrats att fylla i rapporten samtidigt så att information inte kan gå förlorad.
Varför kan jag inte redigera en ofullständig rapport?
Rapporten låses när det finns en annan användare i rapporten samtidigt. Rapporten är också låst om den tidigare användaren har lämnat rapporten genom att kryssa i rutan i det övre högra hörnet; I det här fallet kan rapporten bara öppnas nästa dag.
Avsluta alltid rapporten antingen genom att gå till den grundläggande projektinformationen eller genom att klicka på knappen Logga ut. I det här fallet kan rapporten öppnas för nästa användare direkt efter att du har lämnat.
Varför kan jag inte skicka in rapporten?
Rapporten för ett affärsprojekt kan endast lämnas in av den ansvariga ledaren för projektet eller en person med rätt att företräda företaget.
För att kunna skicka rapporten krävs inloggning med suomi.fi identifiering för stark datasäkerhet. Det är fortfarande möjligt att logga in på rapporten med hjälp av SMS-tjänsten, men det är inte möjligt att skicka den. Sms-inloggning är en metod som kommer att fasas ut, och i framtiden kommer suomi.fi inloggning att vara det enda alternativet.
Hur ansöker man om utökning av projektrapporteringen?
Om du behöver mer tid för att rapportera om projektet kan du kontakta din kontaktperson vars information finns i e-tjänsten under projektet.
Frågor om offentliga forskningsorganisationer
Vem kan göra en anmälan i den nya tjänsten?
Den nya rapporteringstjänsten innehåller både en innehållsrapport och en kostnadsrapport. De offentliga forskningsorganisationerna har bestämt vilka personer som kan lämna in rapporten i webbtjänsten, Business Finland har inte begränsat rätten att skicka rapporten om ett offentligt forskningsprojekt.
Vad vi gör om en anmälan eller förlikning redan har lämnats in
Eftersom det inte är möjligt att skicka slutrapporten utan att fylla i sidan Kostnader måste vi hjälpa till med rapporteringen manuellt i denna förändringssituation. Om kostnadsredovisningen som ingår i slutrapporten redan har lämnats in i den gamla rapporteringstjänsten, be din kontaktperson i Business Finland att öppna innehållsrapporten i webbtjänsten. Med hjälp av e-tjänstens funktion Rapportbilaga kan du svara på frågorna i anmälan och skicka rapporten till väntan på behandling.
Liknande problem finns inte med delårsrapporteringen. Om utlåtandet redan har skickats tidigare, kan du skicka en anmälan som gjorts med den nya tjänsten genom att kryssa i rutan Vi redovisar inte kostnader under denna rapporteringsperiod.
I sällsynta fall har det också varit möjligt att anmälan har gjorts i den gamla tjänsten, men redovisningen har ännu inte lämnats in. Även i dessa fall kan du be Business Finlands kontaktperson att öppna kostnadsredovisningen i e-tjänsten för komplettering.