RELEX Solutions vie maailmalle ohjelmistoja, joilla suunnitellaan ja optimoidaan vähittäiskaupan prosesseja. Vuonna 2005 perustetulla yrityksellä on tuhat työntekijää ja 13 toimistoa ympäri maailman.
"Kun tulin taloon yhdeksän vuotta sitten, meitä oli 40 työntekijää. Nyt meitä on jo tuhat. Emme ole enää startup vaan ennemminkin vakiintunut kasvuyhtiö, ja nousimme esimerkiksi Pohjoismaiden markkinajohtajaksi jo vuosia sitten", RELEXin Aasian ja Tyynenmeren asiakkuuksista ja operaatioista vastaava Jukka Uskonen kertoo. Kuuntele RELEXin Jukka Uskosen ja Business Finlandin Eero Toivaisen haastattelu.
RELEX Solutionsin koneoppimista ja tekoälyä hyödyntäviä vähittäiskaupan suunnittelu- ja optimointiratkaisuja käyttää yli 300 asiakasyritystä kuudella mantereella. Kuva: Relex Solutions
RELEX Solutions on saanut alusta alkaen tukea Business Finlandilta, joka on rahoittanut yrityksen tutkimus- ja tuotekehitystyötä sekä kansainvälistymistä. Maailmalla ovat auttaneet Business Finlandin kontaktit, jotka ovat avanneet ovia ja asiakaskeskusteluja. Neuvotteluja on parhaillaan käynnissä muun muassa Thaimaassa ja Singaporessa.
"Business Finlandin tuella on ollut suuri merkitys etenkin yrityksen alkutaipaleella. Tuen avulla pystyimme nopeuttamaan sekä tuotekehitystä että kansainvälistymistämme", Uskonen toteaa.
Business Finlandin Eero Toivainen on auttanut suomalaisyrityksiä Australiassa jo lähes parin vuoden ajan. Hänen mukaansa maa on loistava markkina: reilun 25 miljoonan asukkaan valtio on valtava ja vauras, mutta monilla toimialoilla paikallista kilpailua on hyvin vähän.
"Tarjoamme suomalaisyrityksille tietoa ja apua Australian markkinoille tultaessa", Toivainen kertoo ja listaa keinonsa:
Lisäksi varsinkin Aasiassa suhteilla on iso merkitys.
"Kaakkois-Aasiassa liikesuhteiden ja luottamuksen rakentaminen kestää kauan ja vaatii työtä, uskoa ja pitkäjänteisyyttä", Uskonen kertoo.
RELEX:illä on isoja ja tunnettuja asiakkuuksia, kuten S-ryhmä Suomessa, ICA Ruotsissa, Marks & Spencer UK:ssa sekä Ahold Delhaize USA Yhdysvalloissa.
Huhtikuussa varmistui, että RELEX sai asiakkaakseen australialaisen Colesin, jolla on noin 40 prosentin osuus maan päivittäistavarakaupasta. Coles toteutti hankintaprosessin pitkän kaavan kautta: ensimmäisistä tunnusteluista kaupan vahvistumiseen kesti lähes kaksi vuotta. Kesken prosessin iski vielä koronapandemia.
"Prosessin aikana huomasimme, että suomalainen työkulttuuri ja asenne selvästi puhuttelevat paikallisia. Me toimitamme asiakkaillemme mitattavaa lisäarvoa ja teemme sen, minkä lupaamme – emmekä lupaa liikoja. Tältä pohjalta asiakassuhdetta ja yhteistyötä on hyvä lähteä kehittämään eteenpäin", Uskonen kertoo.