Photo: Otso Alasko.
RELEX Solutions exporterar programvara för att planera och optimera detaljhandelns processer. Företaget grundades år 2005 och har 1 000 anställda på 13 kontor världen över.
– När jag kom till huset för nio år sedan var vi 40. Nu är vi redan 1 000. Vi är inte längre ett uppstartföretag, utan snarare ett etablerat tillväxtbolag. Till exempel blev vi redan för flera år sen nordisk marknadsledare, säger Jukka Uskonen, som ansvarar för RELEX kundrelationer och verksamhet i Asien och Stillahavsområdet.
RELEX Solutions har redan från början fått stöd från Business Finland, som har finansierat företagets forsknings- och produktutvecklingsarbete och internationalisering. Ute i världen har företaget haft hjälp av Business Finlands kontakter, som har öppnat dörrar och lett till kundsamtal. För närvarande för företaget förhandlingar bland annat i Thailand och Singapore.
– Business Finlands stöd har spelat en viktig roll särskilt under företagets tidiga dagar. Stödet hjälpte oss att påskynda både vår produktutveckling och vår internationalisering, konstaterar Uskonen.
Eero Toivanen från Business Finland har redan hjälpt finska företag i Australien i nästan två års tid. Enligt honom är landet en fantastisk marknad: landet med drygt 25 miljoner invånare är enormt och välmående, men har väldigt lite lokal konkurrens i många branscher.
– Vi ger finska företag information och hjälp när de kommer in på den australiska marknaden, berättar Toivainen och räknar upp sina metoder:
Kontakter har också stor betydelse, speciellt i Asien.
– I Sydostasien tar det länge att bygga affärsrelationer och förtroende, vilket kräver arbete, tillit och uthållighet, berättar Uskonen.
RELEX har stora och välkända kunder, såsom S-gruppen i Finland, ICA i Sverige, Marks & Spencer i Storbritannien och Ahold Delhaize i USA.
I april blev det klart att RELEX slutit kontrakt med australiska Coles, som innehar cirka 40 procents andel av landets dagligvaruhandel. Coles genomförde upphandlingsprocessen enligt det långa formatet: det tog nästan två år från de första förfrågningarna till att affären var klar. Mitt under processen slog dessutom coronapandemin till.
– Under processens gång märkte vi att den finska arbetskulturen och attityden tydligt tilltalar lokalbefolkningen. Vi ger våra kunder mätbart mervärde och håller våra löften – och vi lovar inte för mycket. På den grunden är det bra att börja utveckla kundrelationen och samarbetet, säger Uskonen.
#framgångsreceptförexport