Siirry sisältöön
Case 23.10.2023

Kokeilu Vaasassa: onko pyöräteistä hiilinieluiksi?

Vaasalla on tiukkana tavoitteena olla hiilineutraali jo kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä. Yksi keino on kannustaa ihmisiä pyöräilemään ja kävelemään. Business Finland auttoi rahoittamalla hanketta ja edistämällä kaupunkien ja yritysten yhteistyötä ja innovatiivisia hankintoja.
Vaasan päästötavoitteet ja pyöräilyhanke

Vaasan kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunki 2020-luvulla. Hiilineutraalisuus tarkoittaa, että kaupunki tuottaa hiilidioksidipäästöjä vain sen verran kuin se sitoo niitä ilmakehästä.

Sitoutuminen hiilineutraliuteen koskee kaikkea kaupunkialueen energiankäyttöä, johon kaupunki voi vaikuttaa omassa toiminnassaan. Yksi suurista päästöjen lähteistä on liikenne.

Vuoden 2023 alussa alkanut pyöräilyhanke pyrkii vähentämään liikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä lisäämällä pyöräilyä ja kävelyä. Hankkeen aikana Vaasaan rakennetaan noin 50 kilometriä korkealuokkaisia kävely- ja pyöräilybaanoja, jotka yhdistävät eri kaupunginosat keskustaan. Hanke jatkuu vuoteen 2029.

Vaasassa yli 81 prosenttia asukkaista asuu alle 5 kilometrin päästä torista parhaiden pyöräilyetäisyyksien sisällä.


Biohiilestä lyhyesti

  • Biohiili valmistetaan kuumentamalla biomassaa hapettomissa olosuhteissa. Pyrolyysissä haihtuvat aineet häviävät ja jäljelle jää pääosin aineksen sisältämä hiili.
  • Yksi tonni biohiiltä sitoo noin 3–5 tonnia hiilidioksidia.
  • Pysyvän rakenteensa ansiosta biohiili voi säilyä maaperässä satoja tai jopa tuhansia vuosia.
  • Biohiili on hyvin huokoinen materiaali, minkä ansiosta se on hyvin kevyt ja pystyy sitomaan itseensä vettä ja ravinteita.
  • Biohiiltä käytetään jo kasvualustoissa, vesien ja ilman suodatuskäytössä, viherkatoissa, hulevesien puhdistusjärjestelmissä ja maataloudessa eläinten rehun lisäravinteena ja maanparannusaineena.

 Kuvat: Vaasan kaupunkiMikael Matikainen

Vaasan tavoitetta edistää pyöräilyhanke, jonka aikana Vaasaan on tarkoitus luoda 50 kilometrin mittainen kävely- ja pyöräilyreittien verkosto.

Innovatiivinen idea toi lisäpisteitä

Verkoston toteutuksesta vastaa Pyörällä päästään -allianssi. Kun Vaasan kaupunki kilpailutti vuonna 2022 allianssikumppaneita, voittajien – GRK Suomi Oy:n ja Sitowise Oyj:n – tarjous sai lisäpisteitä innovatiivisesta ideasta.

– Tarjouksessa oli mukana ehdotus biohiilen hyödyntämisestä, ja meistä ajatus tehdä pyöräteistä hiilinieluja oli mielenkiintoinen ja kokeilemisen arvoinen, toteaa Vaasan kuntatekniikan johtaja Jukka Talvi.

– Idea vastaa myös mietintöihimme rakennustyömaiden hiilijalanjäljen pienentämisestä. Me emme osanneet edes ajatella, että työmaista voisi tehdä hiilinieluja käyttämällä hiiltä rakenteisiin sitovaa materiaalia, projekti-insinööri Samuli Huusko säestää.

Gerbyn rantatieltä maailmalle

Kokeilualue on Gerbyn rantatien pyörätiellä, jonka pahasti routineista kohdista valitaan sopivimmat. Niiden perusparannuksen yhteydessä pilotoidaan biohiilen käyttöä tierakenteissa. Yksi keskeisistä tavoitteista onkin selvittää, onko biohiilen käytöllä vaikutusta teiden routimiseen.

– Pyörätien rakennekerrosten pohjalle tulee 1–5 senttiä biohiiltä, eikä sillä pitäisi olla suuria negatiivisia vaikutuksia. Mahdollisuus sitoa hiiltä rakenteisiin painanee vaa’an positiivisen puolelle, Huusko kertoo.

Routiminen on ongelma näillä leveysasteille, mutta hankkeesta tehdyt mittaukset ja kokemukset kerryttävät arvokasta tietoa ja taitoa, jota voidaan hyödyntää laajasti.

– Toivomme hankkeen onnistuvan, jolloin se on helppo kopioida käytettäväksi muuallakin. Uskon, että samaa konseptia voisi soveltaa myös muunlaisiin teihin.

Luomme esimerkkiä kansallisesti ja kansainvälisesti – tässä olisi mahdollisuus toteuttaa vastaavia hankkeita globaalilla mittakaavalla, Huusko visioi.

 Gerbyn laatukäytävän avajaiset 18.9.2023.

Yritykset ja kunnat yhdessä innovoimaan

Business Finlandille Vaasan-alueen hanke ja allianssin toiminta osoittavat, miten sen tarjoamalla rahoituksella ja muulla avulla voidaan edistää kaupunkien ja yritysten yhteistyötä ja innovatiivisia hankintoja.

– Tämä on malliesimerkki projektista, jossa kaupunki tarjoaa pilotointiympäristön ja yritykset saavat tärkeän referenssin kaupungin kanssa tehdystä yhteistyöstä ja siitä syntyneistä tuloksista ja mahdollisesti uudesta ratkaisusta, sanoo Business Finlandin rahoitusasiantuntija Riikka Munne.

Business Finland haluaa kannustaa julkisen sektorin hankintayksiköitä tiivistämään vuoropuhelua ja yhteistyötä yritysten kanssa ja hyödyntämään innovatiivisia hankintoja keinona avata markkinaa ja vauhdittaa yritysten tki-toimintaa.

– Hankintayksiköiden riittävän kunnianhimoisilla tavoitteilla ja sitoutumisella voidaan edistää vientipotentiaalisten ratkaisuiden kehittymistä. Business Finland voi olla rahoituksella mukana jakamassa tätä innovatiivisten hankintojen riskiä, joka kohdistuu uuden ratkaisun kehitystyöhön, Munne kommentoi.

Business Finland on mukana KEINO-verkostossa, joka on kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus ja tarjoaa maksuttomia palveluita hankintayksiköille. Sieltä Vaasan kaupunkikin on saanut tukea innovatiivisten hankintojen toteuttamiseen.

Rahoitusta ja apua saatavilla

Business Finlandin rooli biohiilihankkeessa on rahoittaa sitä ja olla näin jakamassa uuden ratkaisun kehittämistyöriskiä. Hanke on saanut Business Finlandilta 100 000 euroa EU:n RRF-rahoitusta osana vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelmaa. Toiset 100 000 euroa tulee Vaasan kaupungin budjetista.

Samuli Huusko kannustaa innovaatiohankkeita harkitsevia miettimään eri rahoitusmahdollisuuksia, sillä rahoitusta on saatavilla. Jukka Talvi korostaa myös Business Finlandilta saatua apua ja sparrausta rahoituskuvioissa aina hakemuksen ennakkoarvioinnista maksatusasioihin.

Yhteistyö verkostojen ja esimerkiksi Business Finlandin kanssa on todella arvokasta

– Vaasan kokoinen kaupunki ei välttämättä pystyisi omilla rahoilla kehittämään tällaisia kansainvälisen tason menetelmiä. Siksi yhteistyö verkostojen ja esimerkiksi Business Finlandin kanssa on todella arvokasta, Talvi kertoo.

Innovatiivisten julkisten hankintojen rahoitus kohdistuu hankinnan suunnittelu-, kilpailutus ja kehitysvaiheeseen. Mahdollista on myös esimerkiksi hankintayksiköiden yhteisten innovatiivisten hankintaprojektien rahoittaminen.

– Useamman asiakkaan tarpeisiin skaalautuvan uuden ratkaisun kehittäminen tuo hyötyjä sekä toteuttavalle toimittajalle että hankintayksiköille, Munne toteaa.

 Tutustu Decarbonized Cities -ohjelmaan

 

#KestäväKasvu