Vaasan tavoitetta edistää pyöräilyhanke, jonka aikana Vaasaan on tarkoitus luoda 50 kilometrin mittainen kävely- ja pyöräilyreittien verkosto.
Verkoston toteutuksesta vastaa Pyörällä päästään -allianssi. Kun Vaasan kaupunki kilpailutti vuonna 2022 allianssikumppaneita, voittajien – GRK Suomi Oy:n ja Sitowise Oyj:n – tarjous sai lisäpisteitä innovatiivisesta ideasta.
– Tarjouksessa oli mukana ehdotus biohiilen hyödyntämisestä, ja meistä ajatus tehdä pyöräteistä hiilinieluja oli mielenkiintoinen ja kokeilemisen arvoinen, toteaa Vaasan kuntatekniikan johtaja Jukka Talvi.
– Idea vastaa myös mietintöihimme rakennustyömaiden hiilijalanjäljen pienentämisestä. Me emme osanneet edes ajatella, että työmaista voisi tehdä hiilinieluja käyttämällä hiiltä rakenteisiin sitovaa materiaalia, projekti-insinööri Samuli Huusko säestää.
Kokeilualue on Gerbyn rantatien pyörätiellä, jonka pahasti routineista kohdista valitaan sopivimmat. Niiden perusparannuksen yhteydessä pilotoidaan biohiilen käyttöä tierakenteissa. Yksi keskeisistä tavoitteista onkin selvittää, onko biohiilen käytöllä vaikutusta teiden routimiseen.
– Pyörätien rakennekerrosten pohjalle tulee 1–5 senttiä biohiiltä, eikä sillä pitäisi olla suuria negatiivisia vaikutuksia. Mahdollisuus sitoa hiiltä rakenteisiin painanee vaa’an positiivisen puolelle, Huusko kertoo.
Routiminen on ongelma näillä leveysasteille, mutta hankkeesta tehdyt mittaukset ja kokemukset kerryttävät arvokasta tietoa ja taitoa, jota voidaan hyödyntää laajasti.
– Toivomme hankkeen onnistuvan, jolloin se on helppo kopioida käytettäväksi muuallakin. Uskon, että samaa konseptia voisi soveltaa myös muunlaisiin teihin.
Luomme esimerkkiä kansallisesti ja kansainvälisesti – tässä olisi mahdollisuus toteuttaa vastaavia hankkeita globaalilla mittakaavalla, Huusko visioi.
Gerbyn laatukäytävän avajaiset 18.9.2023.
Business Finlandille Vaasan-alueen hanke ja allianssin toiminta osoittavat, miten sen tarjoamalla rahoituksella ja muulla avulla voidaan edistää kaupunkien ja yritysten yhteistyötä ja innovatiivisia hankintoja.
– Tämä on malliesimerkki projektista, jossa kaupunki tarjoaa pilotointiympäristön ja yritykset saavat tärkeän referenssin kaupungin kanssa tehdystä yhteistyöstä ja siitä syntyneistä tuloksista ja mahdollisesti uudesta ratkaisusta, sanoo Business Finlandin rahoitusasiantuntija Riikka Munne.
Business Finland haluaa kannustaa julkisen sektorin hankintayksiköitä tiivistämään vuoropuhelua ja yhteistyötä yritysten kanssa ja hyödyntämään innovatiivisia hankintoja keinona avata markkinaa ja vauhdittaa yritysten tki-toimintaa.
– Hankintayksiköiden riittävän kunnianhimoisilla tavoitteilla ja sitoutumisella voidaan edistää vientipotentiaalisten ratkaisuiden kehittymistä. Business Finland voi olla rahoituksella mukana jakamassa tätä innovatiivisten hankintojen riskiä, joka kohdistuu uuden ratkaisun kehitystyöhön, Munne kommentoi.
Business Finland on mukana KEINO-verkostossa, joka on kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus ja tarjoaa maksuttomia palveluita hankintayksiköille. Sieltä Vaasan kaupunkikin on saanut tukea innovatiivisten hankintojen toteuttamiseen.
Business Finlandin rooli biohiilihankkeessa on rahoittaa sitä ja olla näin jakamassa uuden ratkaisun kehittämistyöriskiä. Hanke on saanut Business Finlandilta 100 000 euroa EU:n RRF-rahoitusta osana vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelmaa. Toiset 100 000 euroa tulee Vaasan kaupungin budjetista.
Samuli Huusko kannustaa innovaatiohankkeita harkitsevia miettimään eri rahoitusmahdollisuuksia, sillä rahoitusta on saatavilla. Jukka Talvi korostaa myös Business Finlandilta saatua apua ja sparrausta rahoituskuvioissa aina hakemuksen ennakkoarvioinnista maksatusasioihin.
Yhteistyö verkostojen ja esimerkiksi Business Finlandin kanssa on todella arvokasta
– Vaasan kokoinen kaupunki ei välttämättä pystyisi omilla rahoilla kehittämään tällaisia kansainvälisen tason menetelmiä. Siksi yhteistyö verkostojen ja esimerkiksi Business Finlandin kanssa on todella arvokasta, Talvi kertoo.
Innovatiivisten julkisten hankintojen rahoitus kohdistuu hankinnan suunnittelu-, kilpailutus ja kehitysvaiheeseen. Mahdollista on myös esimerkiksi hankintayksiköiden yhteisten innovatiivisten hankintaprojektien rahoittaminen.
– Useamman asiakkaan tarpeisiin skaalautuvan uuden ratkaisun kehittäminen tuo hyötyjä sekä toteuttavalle toimittajalle että hankintayksiköille, Munne toteaa.
Tutustu Decarbonized Cities -ohjelmaan
#KestäväKasvu