Siirry sisältöön
Uutinen 04.04.2022

Business Finlandin kansainvälinen mediatyö toi kattavasti näkyvyyttä Suomen vientialoille

Suomen akkuarvoketjua käsittelevä virtuaalitapahtuma houkutteli linjoille kymmeniä toimittajia ympäri maailmaa.

Vuonna 2021 Business Finlandin kansainvälisen mediatyön tuloksena syntyi yhteensä 381 mediaosumaa, joiden tavoittavuus oli maailmanlaajuisesti jopa miljardi silmäparia. Pitkäjänteisellä ja oivaltavalla mediatyöllä luodaan kansainvälistä näkyvyyttä niin suomalaisille yrityksille ja osaamiselle kuin koko Suomelle.

Business Finlandin kansainvälinen mediatyö kattaa laajasti eri toimialoja bio- ja kiertotaloudesta terveysalaan ja nostaa esiin suomalaisten yritysten tarjoomaa ja ratkaisuja vähähiilisyydestä digitalisaatioon. Mediatoimenpiteitä tehdään markkinakohtaisesti niin Euroopassa, USA:ssa kuin Aasiassakin. Näkyvyys ansaitussa mediassa on yksi vaikuttavimmista keinoista kasvattaa Suomen tunnettuutta maailmalla, sillä sisältö on kohderyhmän silmissä usein maksettua mainontaa uskottavampaa.

– Suomi on yksi maailman innovatiivisimmista maista ja suomalainen osaaminen kiinnostaa maailmalla. YK:n onnellisuusraportti on myös tuonut viime vuosina paljon myönteistä medianäkyvyyttä Suomelle ja onnellisuudesta onkin tullut tiivis osa Suomen maakuvaa. Onnellisuus kytkeytyy myös Suomen houkuttelevuuteen investointien ja osaajien näkökulmasta”, kertoo kansainvälisestä markkinoinnista ja PR-työstä vastaava johtaja Heli Jimenez Business Finlandilta.

Mediaosumien määrä lähes kolminkertaistui vuoteen 2020 verrattuna

Toisesta peräkkäisestä pandemiavuodesta huolimatta Business Finlandin kansainvälinen mediatyö laajeni ja kehittyi vuonna 2021. Suomalaisen osaamisen ja innovaatioiden näkyvyyden eteen tehtävä PR-työ on aiemmin perustunut vahvasti siihen, että toimittaja kutsutaan Suomeen tutustumaan kiinnostaviin toimialoihin ja yrityksiin. Matkustusrajoitusten rajoittaessa vierailuja tiedotteiden ja erilaisten virtuaalitapahtumien rooli ansaitun medianäkyvyyden saamisessa kasvoi.

Alkuvuodesta 2021 tehty lehdistötiedote suomalaisesta tekstiiliteollisuudesta ja -innovaatioista herätti laajasti median mielenkiintoa etenkin Etelä-Euroopassa, Italiassa ja Espanjassa. Tiedotteen pohjalta syntyi yli 50 mediaosumaa seitsemässä eri maassa ja poiki myös konkreettisia liidejä.

Business Finland järjesti myös kansainväliselle lehdistölle suunnatun virtuaalitapahtuman akkutoimialasta ja Suomen aktiivisesta roolista kestävän eurooppalaisen akkuarvoketjun rakentamisessa. Yhteensä 35 median edustajaa Euroopasta ja Aasiasta saapui linjoille ja tapahtuma poiki yli 40 artikkelia, mm. Japanin Forbesissa.

Startup- ja teknologiatapahtuma Slushin yhteyteen pystyttiin loppuvuodesta järjestämään fyysinen matka brittiläis-ranskalaiselle toimittajaryhmälle. Tapahtuman lisäksi vierailulla pyrittiin antamaan toimittajille kattava kuva Suomen startup-ekosysteemistä sekä taustoista kukoistavan keskittymän syntyyn.

Myös Tokiossa Suomen Japanin suurlähetystön yhteyteen rakennetussa Metsä Paviljongissa järjestettiin vuoden aikana lukuisia tapahtumia paikallisen median edustajille. Mediatilaisuuksia järjestettiin mm. teknologia-, ruoka-, design- ja matkailukärjillä ja lukuisat kampanjat nostivat esiin mukana olleita yrityksiä. Koronasuluista huolimatta mediatyö toi Suomelle valtavasti myönteistä näkyvyyttä ja tavoitti yli 377 miljoonaa japanilaista. Suomi oli myös yksi harvoista maista, joilla oli Tokion kesäolympialaisissa ja paralympialaisissa virallinen kumppanitalo, ”Home of Finland”.   

Katso parhaat artikkelit:

Lue lisää Visit Finlandin mediatyön tuloksista, jotka raportoidaan erikseen.