Siirry sisältöön
Uutinen 09.09.2024

Yli 500 yritystä jätti avointa palautetta palveluistamme

Business Finlandin asiakastyytyväisyys on erittäin hyvällä tasolla kuluvana vuonna. Asiantuntijuuttamme, tukeamme sekä asiantuntijoidemme asennetta ja laatua arvostetaan, niiden saadessa paljon kiitosta asiakkailtamme. Risuja saamme rahoitushakemusten käsittelyn kestosta ja asiakkaat toivovat meiltä selkeää ja läpinäkyvää viestintää.

Business Finlandin asiakkailta saama avoin palaute vuoden 2024 ensimmäiseltä vuosipuoliskolta on yleisesti positiivista. Selvitimme, millaisia toistuvia teemoja asiakkaidemme palautteesta nousee esille, toistuvatko samat asiat riippumatta palvelualueesta, millainen käsitys palveluista on ja mitä asiakkaamme odottavat meiltä tulevaisuudessa.

Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 329 kansainvälistymispalveluita hyödyntänyttä yritystä sekä 212 rahoitusta hakenutta yritystä. Asiantuntijoidemme osaaminen, tuki, palvelun laatu ja asenne saavat runsaasti arvostusta ja kiitosta avoimessa palautteessa. Kommentit paljastavat, että jopa monet negatiiviset kokemukset muuttuivat positiivisiksi henkilökohtaisen vuorovaikutuksen kautta asiantuntijoidemme kanssa. Kansainvälistymispalveluiden asiakastyytyväisyys on 4,6/5 ja rahoituspalveluiden asiakastyytyväisyys 4,4/5.

Asiakastyytyväisyys kv-palvelut H1-2024.png

 

Kansainvälistymispalvelut saavat kiitosta

Kansainvälistymispalveluita hyödyntäneiden yritysten asiakaspalautteessa jopa 76 prosenttia palautteesta on erittäin positiivista. Palautteessa korostuu asiantuntijoidemme tarjoama poikkeuksellinen tuki ja palvelu sekä räätälöity henkilökohtainen palvelu ja ammattimainen asiantuntemus. 14 prosenttia asiakaspalautteesta sisälsi kehityskohteita, kuten kiitellyistä ja pidetyistä tapahtumistamme toivottiin saatavan paremmin ja nopeammin tietoa. Ainoastaan kaksi prosenttia palautteesta oli negatiivista, kuten toive olemassa olevien palveluiden paremmasta viestimisestä.

”Viime vuosina vallalla ollut suuntaus kuunnella yrityksiä, mitä ne tekevät, ja räätälöidä apu ja neuvonta sen mukaisesti, on ollut hyvin myönteinen trendi. Hyvät kontaktit BF:n sisällä, jotka tuntevat yrityksesi ja mitä teet, on välttämätöntä, jotta yrityksen kannalta oleelliset aiheet etenevät oikeaan aikaan." (Asiakaspalaute 2024)
”Erinomainen ammattitaitoinen palvelu sekä paikallisten markkinoiden ja yrityskulttuurin tuntemus. Niin paljon apua meille sekä säästöjä kokeiluissa, epäonnistumisissa ja oppimiskustannuksissa." (Asiakaspalaute 2024)

asiakastyytyväisyys rahoitus H1-2024.png

Rahoituspalveluiden asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla

Rahoituspalveluiden asiakkailta saama palaute on 43 prosenttisesti positiivista, 14 prosenttia palautteesta on neutraalia tai sisältää kehitettävää ja 21 prosenttia palautteesta on kriittistä tai negatiivista. Asiakastyytyväisyys oli merkittävästi parempi niissä 40 yrityksen asiakaspalautteessa, joissa rahoitusprojektit olivat jo takana (68 % / 22 % / 10 %).

”Suuret kiitokset ohjauksesta hakuprosessin aikana. Business Finland eroaa siinä muista, että hakemuksen ohjaus on hakuvaiheessa tehty hakijamyönteiseksi. Hakija saa palautetta ennen hakua ja hakemusta voi vielä täydentää hakuajan päättymisen jälkeen saadun palautteen perusteella. Mielestäni tällä toimintatavalla päästään niin rahoituksen myöntäjän kuin hakijan kannalta parhaaseen lopputulokseen. Suuri kiitos mielestäni kaikkia hyödyttävästä hakumenettelystä ja ennen kaikkea ohjauksesta hakuprosessin aikana.” (Asiakaspalaute 2024)
”Jätimme hakemuksemme syksyllä ennen hakemuspalvelun sulkua. Lähes puoli vuotta ensimmäisen vastauksen saamiseen on aivan liian pitkä aika. Rahoituskriteerit saisivat myös olla paljon selkeämmät. Kilpailtu rahoitus ja harkinnanvaraisuus toimivat huonosti. Selkeät ja tiukat kriteerit toimisivat paremmin.” (Asiakaspalaute 2024)

Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna tekoälyä, mutta data on asiantuntijan läpikäymä.