Suomalainen laatu ja erikoistuotteet maistuvat jatkossa superjahdeilla. Business Finland siivittää vientiä täysin uudelle ja tuntemattomalle niche-markkinalle. Markkina on pieni mutta globaali, se luottaa henkilökohtaisiin suhteisiin ja suosituksiin. Superjahdeilla kelpaavat vain tarkoin valikoidut tuotteet.
”Niche-markkinoiden löytäminen voi olla suomalaisille korkealaatuisten elintarvikkeiden valmistajille tie laajempaan menestykseen”, visioi Lili Lehtovuori Business Finlandilta. Hän vastaa Business Finlandin elintarvikealan markkinamahdollisuustyöstä.
Kuudentoista suomalaisen elintarvikealan yrityksen esittelyä tehdään superjahdeille tällä hetkellä Ranskan Antibesista käsin, joka on yksi superjahtialan ”hotspoteista”. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on yhteistyössä TUVYC -konsulttiyrityksen kanssa luonut konseptin ja kanavan, jossa suomalaisten yritysten tuotteita maistatetaan tukkureille ja loppuasiakkaille eli superjahtien kokeille ja jahtien tarjoiluista päättäville henkilöille.
Tällä hetkellä mukana olevat suomalaiset yritykset: Elixi Oil, Fazer, HILE Water, Kultasuklaa / Arctic Superfoods, Kuohu Artesian Waters, Leader Foods, Maustaja / Veljekset Rönkä, MBH Breweries, Poikain Parhaat, Real Snacks, Smakbyns Bränneri /Tjudö Vingård, Soul Mate Company, Stadin panimo, Taiga Chocolate, Tornion Panimo sekä Versofood/Beanit. Yritykset ovat toiveikkaita projektin onnistumisen suhteen.
“Ostavan tahon ylistävät kommentit ja innostus Soul Matéa kohtaan on meille merkityksellistä, koska superjahtialan omistajat, heidän vieraansa ja henkilökuntansa nauttivat maailman parasta ruokaa ja juomaa. Soul Matén valikoituminen innovatiivisten tuotteiden tarjoaman kärkeen näyttäytyy meille inspiroivana mahdollisuutena kansainvälisten vientitavoitteidemme näkökulmasta”, kommentoi toimitusjohtaja Anssi Lähteenoja, Soul Matésta. Soul Maté valmistaa virvokejuomia.
Yritykset Maustaja ja Rönkä ovat mukana yhteisellä tarjoomalla, joka sisältää Rönkän poronlihan ja Maustajan kastikkeet;
”Haemme aktiivisesti kansainvälistä kasvua sopimusvalmistajana. Tämä on hieno mahdollisuus päästä tavoittelemaan meille ihan uusia asiakkuuksia uudella idealla. Uskon, että tämä voi avata merkittävää vientiä suomalaisille erityistuotteille. Olemme pienen maan pieniä toimijoita, mutta yhdessä enemmän. Yhteistyö avaa paremmat mahdollisuudet”, lisää Maustajan toimitusjohtaja Arto Tölli.
Superjahtien omistajille ja heidän vierailleen tarjotaan huippuluksusta, mutta luksuksen päivittyvä määritelmä saattaa asiantuntijoiden mukaan yllättää.
”Luksus esimerkiksi omaa rauhaa, hiljaisuutta, luontokokemuksia kuin myös hyvää ja laadukasta ruokaa sekä juomaa. Mukaan valikoituneet suomalaiset yritykset, joilla on inspiroivat, vastuulliset, ja terveelliset tuotteet, vastaavat erinomaisesti superjahdeilla heränneeseen kysyntään”, sanoo Lehtovuori.
“Asiakkaiden näkökulmasta tuotteiden hinnalla ei ole ylärajaa. Superjahdeilla ovat maailman rikkaimpaan promilleen kuuluvat henkilöt. Superjahdin miehistön päätehtävä on tuottaa asiakkaille luksuselämyksiä ja yksityisyyttä. Tuotteen laatu ja sen ominaisuudet, jopa brändin tarina ovat hintaa määräävämpiä kriteerejä. Palvelun on oltava hienovaraista ja hyvin yksilöllistä”, jatkaa Titta Uoti-Väisänen TUVYC:sta.
Global Industry Analysts Inc. yhtiön Strategy-tutkimusten mukaan markkinan koko vuonna 2020 on 64,1 miljardia dollaria ja sen ennustetaan kasvavan vuoteen 2027 mennessä 84,7 miljardiin dollariin. Ala työllistää suoraan 150 000 henkilöä vuosittain ja suurimmissa jahdeissa miehistöön voi kuulua jopa 100 henkilöä.
TUVYCin mukaan markkina voidaan jakaa kahteen segmenttiin. Superjahtien miehistön ruokabudjetti on vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. Superjahtien asiakkaiden eli omistajien, vuokraajien ja vieraiden ruuan arvio on samaa luokkaa, noin 500 miljoonaa euroa.
Superjahti määritellään aluksen koon mukaan. Superjahtiluokan jahdit alkavat 24 metristä ylöspäin. Suurin olemassa oleva superjahti on 184-metrinen. Maailman vesillä seilaa tällä hetkellä noin 10 000 superjahtia ja noin 500 on valmisteilla. Superjahti on suunniteltu 1-36 hengelle. Sen ostaa tai vuokraa vain yksi maksava asiakas ja superjahti menee sinne, mihin asiakas haluaa. Risteilyaluksilla maksavia asiakkaita on enemmän, ja he ovat ostaneet ennalta suunnitellun reitin ja palvelut. Lähde
Lili Lehtovuori, Global Opportunity Leader, Business Finland
lili.lehtovuori (at) businessfinland.fi
Puh: +43 664 2545 289
Titta Uoti-Väisänen, toimitusjohtaja, TYVUC
titta (at) tuvyc.com
Puh: +33 62 116 5993
Anssi Lähteenoja, toimitusjohtaja, Soul Maté Company Oy
media (at) soulmate.company
Puh: +358 50 578 0404
Arto Tölli, toimitusjohtaja, Maustaja Oy
arto.tolli (at) maustaja.fi
Puh: +358 40 867 9442
Maria Arruda, viestintäpäällikkö, Business Finland
maria.arruda (at) businessfinland.fi
Puh: +358 400 933 913
Business Finlandin Food from Finland -ohjelma esittelee suomalaisia elintarvikeyrityksiä kansainvälisille ostajille ja vahvistaa Suomen imagoa korkealaatuisten elintarvikkeiden tuottajamaana. Ohjelma kannustaa yrityksiä kehittämään uusia innovaatioita sekä solmimaan kumppanuuksia tutkimusorganisaatioiden kanssa. www.foodfromfinland.fi
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 750 asiantuntijaa 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Jahtikuva: Lyca Cornejo