Pressmeddelande 19.05.2021

Den finländska livsmedelssektorn har fått fotfäste inom superyachtbranschen

Framöver kommer man att få njuta av finländsk kvalitet och finländska specialiteter på superyachter. Business Finland främjar export till helt nya och okända nischade marknader. Marknaden är liten men global, och förlitar sig på personliga relationer och rekommendationer. På en superyacht duger bara noggrant utvalda produkter.

"Att hitta en nischad marknad kan vara en väg till större framgång för en finländsk tillverkare av högklassiga livsmedel", visionerar Lili Lehtovuori från Business Finland. Hon ansvarar för Business Finlands globala arbete för marknadsmöjligheter inom livsmedelssektorn.

En presentation av sexton finländska livsmedelsföretag för superyachter sker just nu i Antibes i Frankrike, som är en "hotspot" för superyachter. Business Finlands Food from Finland-program i samarbete med konsultföretaget TUVYC har skapat ett koncept och en kanal där finländska företags produkter presenteras för partiaffärer och slutkunder, det vill säga kockarna och de som fattar beslut om serveringen på superyachter.

För närvarande är följande finländska företag med: Elixi Oil, Fazer, HILE Water, Kultasuklaa/Arctic Superfoods, Kuohu Artesian Waters, Leader Foods, Maustaja/Veljekset Rönkä, MBH Breweries, Poikain Parhaat, Real Snacks, Smakbyns Bränneri/Tjudö Vingård, Soul Mate Company, Stadin panimo, Taiga Chocolate, Tornion Panimo samt Versofood/Beanit. Företagen har höga förhoppningar om projektets framgångar.

"Köparnas uppskattning och intresse för Soul Maté har betydelse för oss, eftersom superyachternas ägare samt deras gäster och personal kan njuta av världens bästa mat och dryck. Valet av Soul Maté i spetsen för innovativa produkter för en ny generation är en inspirerande möjlighet i fråga om våra internationella exportmål", kommenterar Anssi Lähteenoja, verkställande direktör för Soul Maté. Soul Maté tillverkar läskedrycker.

Företagen Maustaja och Rönkä deltar med ett gemensamt utbud, som omfattar Rönkäs renkött och Maustajas såser.

"Vi strävar aktivt efter internationell tillväxt som avtalstillverkare. Det här ger oss en fin möjlighet att sträva efter kundrelationer som är helt nya för oss med en ny idé. Jag tror att detta kan öppna upp för betydande export av finländska specialiteter. Vi är små aktörer i ett litet land, men tillsammans är vi mer. "Samarbete öppnar upp för bättre möjligheter", tillägger Maustajas vd Arto Tölli.

Ägarna till superyachter och deras gäster erbjuds den bästa lyx som finns att få, men den moderna definitionen av lyx kan enligt experterna överraska.

"Lyx innebär såväl lugn och ro, tystnad och naturupplevelser som god mat och dryck. De utvalda finländska företagen, som erbjuder inspirerande, ansvarsfulla, högklassiga och hälsosamma produkter, motsvarar på ett utmärkt sätt den efterfrågan som uppstått på superyachterna.

"Ur kundernas perspektiv finns ingen övre gräns för budgeten. Det är ju fråga om folk som hör till världens rikaste promille. På en superyacht är besättningens huvudsakliga uppgift att ge kunderna lyxupplevelser och privatliv. Produktens kvalitet och egenskaper, och till och med varumärkets historia, är viktigare kriterier än priset för dem som fattar besluten. Servicen ska vara diskret och mycket personlig", säger Titta Uoti-Väisänen från TUVYC.

Vad är en superyacht?

Enligt StrategyR-undersökningen, som gjordes av Global Industry Analysts Inc., uppgick marknadens storlek år 2020 till 64,1 miljarder dollar, och fram till 2027 väntas den ha vuxit till 84,7 miljarder dollar. Branschen sysselsätter direkt 150 000 personer per år, och på de största yachterna kan besättningen bestå av upp till 100 personer.

En superyacht definieras enligt sin storlek. Yachter i superklassen är 24 meter eller längre. Den största superyachten som finns är 184 meter lång. För närvarande seglar ungefär 10 000 superyachter på världens hav, och ungefär 500 håller på att byggas. En superyacht är avsedd för 1–36 personer. Den köps eller hyrs av en enda betalande kund och seglar dit kunden vill. Ett kryssningsfartyg har fler betalande kunder som har betalat för en rutt och tjänster som planerats på förhand. Källa

Lili Lehtovuori, Global Opportunity Leader, Business Finland
lili.lehtovuori (at) businessfinland.fi
Tfn: +43 664 2545 289