Digitaalisuus ja kuluttajalähtöiset liiketoimintamallit luovat cleantech-yrityksille kasvua ja taloudellista kilpailukykyä.
#Cleantech yleistyy, ja mobiiliteknologia antaa mahdollisuuksia uusien liiketoimintamallien hyödyntämiseen. Tulevaisuuden menestyjiä ovat ne, jotka tarjoavat asiakkaille tuotteen lisäksi digitaalisia palveluita. Edessä on harppaus seuraavalle tasolle, jolla cleantechistä jalostuu CleanWeb. Kuluttajamarkkina cleantechissä kasvaa, ja asiakkaiden tarpeisiin haetaan kokonaisratkaisuja ja palveluja.
CleanWeb-ohjelman tavoitteena oli synnyttää nopeasti skaalautuvaa cleantech-liiketoimintaa ja nopeuttaa alan pk-yritysten pääsyä markkinoille.
Ohjelma halusi uudistaa cleantech-yrityskenttää kilpailukykyiseksi kasvualaksi hyödyntämällä digitaalisuutta, uusia innovaatioita ja toimintatapoja. Ohjelma pyrki myös lisäämään cleantech yritysten ja erityisesti kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten osaamista asiakashyödyn konkretisoinnista sekä viestimään tehokkaammin omista ratkaisuista. Ohjelma viesti aktiivisesti pk-yritysten kilpailukyvyn kehittymisestä.
CleanWeb-ohjelma pyrki avaamaan ovia kotimaisiin ja kansainvälisiin verkostoihin ja yrityskiihdyttämöihin. Lisäksi järjestimme verkottumistilaisuuksia, sparrausta ja koulutusta. Ohjelman kautta tarjotaan rahoitusta cleantech-alan ratkaisuille.
CleanWeb-ohjelma tarjosi rahoitusta aihepiiriin liittyville projekteille. Hankkeiden rahoittamiseksi olivat käytössä kaikki Business Finlandin rahoitustyökalut.
Cleanweb-ohjelman rahoituksen painopisteenä olivat erityisesti hankkeet, joissa digitaalisuutta hyödyntämällä kasvatetaan yritysten kilpailukykyä. Ohjelma tarjosi rahoitusta myös hankkeille, joilla yritykset tavoittelevat kansainvälistymistä. Nämä hankkeet voivat sisältää esimerkiksi markkina- ja kilpailijakartoituksia, market entry -suunnitelman laadintaa, kiihdyttämötoimintaan osallistumista tai kv-pilotteja ja demoja.
Rahoitusta oli haettavissa myös kuluttajaratkaisujen asiakasymmärryksen kasvattamiseen, palvelumuotoilun hyödyntämiseen sekä brändin kehittämiseen.
USA:n markkina tarjoaa loistavia mahdollisuuksia suomalaisille cleantech- ja kiertotalousyrityksille. Maailman viidenneksi suurimmalla talousalueella Kaliforniassa tehdään juuri nyt suuria investointeja puhtaisiin ratkaisuihin ja uusille innovaatioille on paljon kysyntää.
Business Finland tarjosi vuonna 2018 yrityksille räätälöityjä palveluja ja sparrausta, joilla parannetaan valmiuksia päästä USA:n markkinoille.
Kysyimme USA Bootcamp:iin kesäkuussa 2018 osallistuneilta yrityksiltä, miksi he tähtäävät juuri USA:n markkinoille. Katso yritysten näkemyksiä ja kokemuksia USA:n markkinoille menosta videoilta.
Boost your growth and sales in USA 1.6.2018
Boostia cleantech- ja kiertotalousyritysten kansainvälistymiseen ja myyntiin 7.2.2018
Nevada tarjoaa sijaintinsa puolesta oivallisen portin Kalifornian massiivisille cleantech-markkinoille. Nevadan osavaltion suurin kaupunki Las Vegas on puolestaan tunnettu USA:n data hubina. Myös verotuksen puolesta Nevada tarjoaa suotuisan bisnessympäristön. Business Finlandin tavoitteena on viedä suomalaisia cleantech-yrityksiä tutustumaan Nevadan tarjoamiin markkinamahdollisuuksiin. Waterstart on esimerkki Nevadassa toimivasta innovaatiokehittäjästä vesisektorin yrityksille, joka tarjoaa muun muassa pilotointimahdollisuuksia. Jos olet kiinnostunut Nevadan tarjoamista markkinamahdollisuuksista, ota yhteyttä:
Head of Cleantech Industry Ilkka Homanen, Business Finland, ilkka.homanen@businessfinland.fi, + 358 44 577 4430
Suomessa toimivat Business Finlandin asiantuntijamme auttavat valmistautumisessa, ja USA:ssa toimivat kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijamme avaavat yrityksellesi ovia markkinoille. Heillä on verkostoja, potentiaalisiin asiakkaisiin, kumppaneihin, rahoittajiin sekä paikallisiin yrityskiihdyttämöihin. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme:
Osallistumalla ulkomaiseen kiihdyttämöohjelmaan voit nopeuttaa USA:n markkinoille menoa, validoida asiakastarvetta ja rakentaa bisnestä kohdemarkkinalla. Lue lisää kansainvälisistä kiihdyttämöohjelmista.
Viikon matka Los Angelesiin ja San Diegoon tähtää yritysten myynnin edistämiseen USA:ssa. Sekä yksityisiä että julkisia potentiaalisia asiakkaita tavataan Kalifornian alueella sekä muilla valituilla alueilla USA:ssa. Matkoja järjestetään vuosittain.
GAP-ohjelma tarjoaa market entry -suunnitelman USA:n markkinoille. Global Access -ohjelman puolen vuoden tiiviin työskentelyjakson aikana yritykselle laaditaan kansainvälinen market entry -suunnitelma. Suunnitelman laatii jokaiselle yritykselle erikseen räätälöity tiimi UCLA:n MBA-tutkintoa suorittavia ammattilaisia. Lisätietoa: Teemu Varonen teemu.varonen (at) businessfinland.fi
Amcham on kansainvälinen bisnesyhteisö, joka auttaa kansainvälistymisessä muun muassa USA:n markkinoille.
Asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen on oleellista hyvän palvelun ja tuotteen kehittämisessä sekä onnistuneessa markkinoinnissa. Näistä materiaaleista ja tutkimuksista saat apua asiakasymmärryksen kasvattamiseen.
Pienten ja isojen yritysten yhteistyöstä vauhtia kasvuun:
CleanWeb-ohjelman tavoitteena oli synnyttää nopeasti skaalautuvaa cleantech-liiketoimintaa ja nopeuttaa alan pk-yritysten pääsyä markkinoille. Ohjelma pyrki uudistamaan cleantech-yrityskenttää kilpailukykyiseksi kasvualaksi hyödyntämällä digitaalisuutta, uusia innovaatioita ja toimintatapoja. Ohjelman sloganin ”Scale and Profit” mukaisesti, ohjelmassa aktivoitiin ja sparrattiin yrityksiä pääasiallisena tavoitteena nopeuttaa cleantech-alan pk-yritysten skaalaamista kansainväliseksi. Erityisenä fokuksena oli USA:n markkina. CleanWeb-hankkeita rahoitettiin yhteensä noin 26 miljoonalla eurolla. Tässä hallituksen kärkihankerahoituksella oli merkittävä rooli.
CleanWeb-ohjelmassa kokeiltiin Tekesin perinteisten rahoituspalvelujen rinnalla kansainvälistymiseen keskittyneitä palveluita, joissa tavoitteena oli alkuvaiheessa yritysten perusosaamisen ja –kyvykkyyksien kehittäminen Suomessa ja myöhemmässä vaiheessa kohdemarkkinakontaktien hyödyntäminen liiketoiminnan skaalaamiseksi. Tässä ohjelma teki yhteistyötä Finpron ja Team Finland -verkoston kanssa. Keskeisimpinä kontakteina USA:ssa toimivat ulkoministeriön asiantuntijat Aki Luukkainen Los Angelesissa ja Veijo Komulainen New Yorkissa.
Ohjelmassa autettiin yrityksiä luomaan kontakteja USA:ssa toimiviin kiihdyttämöihin sekä verkotettiin yrityksiä globaaleihin yritys- ja sijoittajaverkostoihin kuten Globaliin ja Euroopan Cleantech Forumiin sekä Nordic Innovation Acceleratoriin, NIA:an. CleanWeb-ohjelman tärkeimpiin sidosryhmiin ja kumppaneihin kuuluivat edellä mainittujen lisäksi Amcham Finland, Gate2Growth, Exact Innovation, Los Angeles Cleantech Incubator, Network for Global Innovation (NGIN), Kasvun Roihu Oy, Ite wiki Oy, Demos Helsinki ja Yrityskummit ry.
CleanWeb-ohjelman keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää huomioita, joilla kansainvälistymistä ja erityisesti USA:n markkinoille menoa voidaan nopeuttaa:
Ulkoministeriön kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijat USA:ssa Aki Luukkainen ja Veijo Komulainen kertovat tällä videolla, miten yrityksen kannattaa fokusoida tekemisiään kansainvälistyessään USA:han.
Ohjelman tuloksista viestittiin aktiivisesti Business Finlandin sivuilla julkaistujen blogien, uutisten ja asiakascasejen kautta. Näitä jaettiin twitterissä ja Linkedinissä sekä uutiskirjeen välityksellä. Alla on koottuna Business Finlandin sivuille viedyt materiaalit linkkeineen (vuodelta 2018). Osa artikkeleista julkaistiin vanhoilla Tekesin sivuilla, mutta niihin ei ole tässä linkkejä.
+358 50 5577 699
outi.suomi (at) businessfinland.fi
+358 40 555 2961
paula.eskola (at) motiva.fi