Siirry sisältöön

Global Access Program GAP

Global Access -ohjelmassa liike-elämän ammattilaiset tekevät suomalaisille yrityksille räätälöidyn market entry -suunnitelman Yhdysvaltoihin tai muille kansainvälisille markkinoille. Heillä on vuosien työkokemus ja laaja tuntemus paikallisista markkinoista. Market entry -suunnitelma on samalla heidän MBA-tutkintonsa lopputyö UCLA-yliopistosta.

Tietoa
ohjelmasta

Lue yritysten kokemuksia GAP 2019 -ohjelmasta

Global Access -ohjelman puolen vuoden tiiviin työskentelyjakson aikana yritykselle laaditaan kansainvälinen market entry -suunnitelma. Suunnitelman laatii jokaiselle yritykselle erikseen räätälöity tiimi UCLA:n MBA-tutkintoa suorittavia ammattilaisia.

Ohjelman aikana (heinä-joulukuu) yritys työstää yhdessä tiimin kanssa:

  • liiketoiminnan toteutettavuusanalyysin
  • markkinatutkimuksen ja markkinointistrategian
  • liiketoimintasuunnitelman (mm. fokusointi, verkottuminen)
  • menetelmän em. tekijöiden seurantaan ja jälkihoitoon

Parhaan mahdollisen hyödyn GAP-ohjelmasta saadakseen yrityksen on oltava tiiviissä yhteistyössä MBA-tiimin kanssa. Prosessia ohjaa ja koordinoi UCLA Anderson School of Managementin henkilöstö.

Rahoitus ohjelman osallistumiskustannuksiin

  1. Ohjelmaan osallistumisesta aiheutuviin kustannuksiin voi hakea avustusta (de minimis). Alle 5-vuotiaille, pienille yrityksille avustus kattaa 75% osallistumiskustannuksista. Yli 5-vuotiaille pk- ja midcap-yrityksille avustus kattaa 50% osallistumisen kustannuksista.
    • Kun yrityksesi on hyväksytty ohjelmaan, lähetä rahoitushakemus Business Finlandin asiointipalvelussa
    • Rahoituspalvelun nimi on ”Kiihdyttämöt ja kansainvälisten hankkeiden valmistelut”
    • Hakemuksen välilehdellä ”Hakemuksen perustiedot” on pudotusvalikko kohdassa ”Ohjelmat ja muut liitynnät”. Valitse kohta ”Market Access Programs (USA)”
  2. Ohjelman kustannukset voidaan sisällyttää osaksi käynnissä olevan t&k-projektin tai Nuoret innovatiiviset yritykset (NIY) -projektin kustannuksia.

Ohjelmaan pääsy edellyttää

  • innovatiiviseen tuoteideaan perustuvaa liiketoimintaa
  • itsenäistä yritystä tai suuren yrityksen yksikköä
  • riittävää teknologista osaamista
  • kestävää kilpailuetutekijää
  • maksavaa asiakaskuntaa
  • riittävää rahoitusta ja/tai positiivista kassavirtaa 1-2 vuodeksi eteenpäin
  • englanninkielisiä verkkosivuja

Haku ohjelmaan

• loka-tammikuu: yhteydenotot ja keskustelu Business Finlandin kanssa
• helmi-maaliskuu: UCLA:n ohjelmakeskustelut
• 1.4. UCLA:n hakemusdeadline
• huhti-toukokuu: UCLA valitsee osallistujat saaduista hakemuksista
• heinäkuun 3. viikko: ohjelman aloitusviikonloppu UCLA:ssa Los Angelesissa
• joulukuun 1. lauantai: ohjelman päätöstilaisuus UCLA:ssa Los Angelesissa

GAP-ohjelmaan on osallistunut vuodesta 1999 lähtien yli 260 suomalaista yritystä.

Katso kaikki suomalaiset GAP-yritykset (pdf)

Suomalaisten yritysten kokemuksia

Ota
yhteyttä

Asiantuntija, Global Access Program

Teemu Varonen

+358 50 5577 778
teemu.varonen (at) businessfinland.fi