Tässä skenaariossa Kiina nousee ilmastojohtajaksi. Kauppasota kiihtyy ja maailma jakautuu kahteen digitaaliseen blokkiin ja kauppa-alueeseen.
Kiina kasvattaa Belt & Road -hankkeellaan vaikutusvaltaansa ja lisää investointeja kansainvälisesti. Kiinalla on pelisääntöjen laatimisessa vahva rooli, sillä kansainvälisen kaupan painopiste on Aasiassa.
Kiina käyttää ilmastopolitiikkaa omien etujensa ja vaikutusvaltansa kasvattamiseen kansainvälisesti. Uusiutuvaan energiaan ja energian varastointiin investoidaan voimakkaasti.
Kiinasta leviää valvontakapitalismi sekä tiukka ”social & climate credit” -järjestelmä, missä sosiaaliseen luototusjärjestelmään lisätään päästöihin liittyviä tekijöitä. Luottojärjestelmän mukaan päätetään, kuka ja milloin saa ostaa lentoja, auton, bensaa tai lihaa. Henkilökohtaiset hiilibudjetit otetaan käyttöön asteittain.
Tässä skenaariossa Euroopan talous taantuu, unionin rivit rakoilevat entisestään ja EU:n globaali neuvotteluasema heikkenee. Lisääntyvät kyberhyökkäykset ja informaatiovaikuttaminen kiihdyttävät blokkiutumista. Euroopan digitaalisen itärajan takana ovat Kiina ja Venäjä. Myös internetit eriytyvät ja muistelemme aikaa, jolloin meillä oli vain yksi internet.
Pienen maan vaikutusmahdollisuudet kaupankäynnin ehtoihin vähenevät suurvaltojen välisten jännitteiden lisääntyessä. Suomen paine valita puolensa kasvaa. Suomella on kuitenkin kyvykkyyttä ja mahdollisuuksia toimia suurvaltojen välissä ja käydä kauppaa molempien alueiden kanssa. Toimintaympäristössä vaanii kuitenkin riski uusille pakotteille ja olosuhteet ovat hyvin epävarmat. Parhaiten pärjäävät yritykset, joiden tuotteilla on kysyntää Aasian markkinoilla. Erityisesti uusiutuvaan energiaan ja biotalouteen liittyville innovaatioille riittää kysyntää.
ASENNEILMAPIIRI
Nationalismi on noussut myös Suomessa ja suhtautuminen EU:hun ja kansainväliseen yhteistyöhön on muuttunut kielteisemmäksi. Suomen poliittinen ilmapiiri on jännitteinen. Kansa on jakautunut sen suhteen, mikä Suomen roolin ja aseman tulisi olla: voimmeko luovia kahden maailman välissä vai pitäisikö eurooppalaisista arvoista pitää tiukemmin kiinni, eikä tehdä yhteistyötä näitä loukkaavien tahojen kanssa.
SÄÄNTELY-YMPÄRISTÖ
EU:n sisämarkkina hiipuu ja Suomen vienti vetää yhä enemmän Aasiaan. Kiina luo tiukkoja ilmastopakotteita myös kauppakumppaneilleen. Ilmastovalvontaan valjastettu "social&climate credit" -järjestelmä, jossa suurin maksaja on yksilö, leviää Kiinasta myös muille alueille. Tämä velvoittaa myös suomalaiset yritykset allokoimaan päästöt per käyttökerta ja tuote.
Kiinan erilainen tekijänoikeusjärjestelmä sekä kiihtynyt vaatimus ulkomaisen teknologian ja datan siirtoon luovat haasteita sekä suomalaisille toimijoille Kiinassa että yrityksille, jotka alihankkivat tuotteita Kiinan markkinoilta.
LUONNONVARAT
Vesistöjen ja viljelysmaiden strateginen merkitys suurvalloille korostuu ja näiden raaka-aineiden hinnat nousevat, mikä osaltaan tasapainottaa Suomen taloutta.
TYÖMARKKINAT
Perinteiset työmarkkinajärjestöt säilyttävät asemansa työmarkkinoilla. Suurimpana vastavoimana on Kiinasta ja Aasiasta valuva työvoima sekä harmaan talouden kasvu.
ETUJÄRJESTÖT
Etujärjestöjen asemaan ja toimintaan vaikuttavat kunkin alan vientimarkkinat. Paine kansainvälistää esimerkiksi energiateollisuuden edunvalvontaa kasvaa.
PÄÄOMA
Pääomaa ja riskipitoista rahoitusta on runsaasti saatavilla Aasian markkinoilta. Lännessä korot ja osakekurssit laahaavat itää jäljessä, joten myös eurooppalainen raha etsii monipuolisia sijoituskohteita. Laajenevan silkkitiehankkeen myötä myös Suomessa on investoitu runsaasti Kiinan kannalta merkittäviin infrahankkeisiin sekä tiedonsiirtoon ja mobiiliverkkoon (5g).
OSAAMINEN
Suomessa panostetaan energiatekniikan kehittämiseen sekä kyberturvaosaamiseen. Osaamisvaatimukset näihin aloihin liittyen kasvavat molemmissa blokeissa.
Kiertotalous ja raaka-ainevirrat sekä blokkirajat ohjaavat tuotannon sijoittumista. Sijoittuminen polarisoituu joko lähelle raaka-aineita ja kiertotalouskeskittymiä tai asiakkaita ja logistiikkakeskittymiä. Kiina ohjaa keskusjohtoisesti kiertotalouden toteutusta. Muualla toteutuminen on regulaatio-ohjautuvaa ja hitaampaa.
Kiinassa lisätään investointeja kiristyvien päästörajoituksien seurauksena. Kiina on merkittävä raaka-aineiden omistaja esimerkiksi Afrikassa.
Suurkaupunkien ja teollisten kiertotalouskeskittymien symbioosi johtaa skaalautuviin ja monistuviin jätti-investointeihin. Pienet yritykset eivät tässä pärjää.
Metsät ja vesistöt nousevat strategisen geopolitiikan keskiöön. Blokeilla on tarve varmistaa kriittisten luonnonvarojen saatavuus myös tulevaisuudessa.
Kiina ja USA kulkevat ilmastopolitiikassa eri suuntiin. Kiina kehittyy cleantechin, uusiutuvan energian ja älykkäiden energiaverkkojen ratkaisujen supervallaksi, kun taas Yhdysvallat jää teknologiakehityksessä jälkeen, karsii ilmastolainsäädäntöään ja pitkittää fossiilienergian tukemista.
Heikon EU:n ilmastopolitiikka menettää tehoaan ja alueelliset erot energiantuotantomuodoissa kasvavat.
EU-maiden energiaratkaisut ovat sidoksissa siihen, mihin blokkiin kukin maa identifioituu. Osa EU-maista kurottaa Yhdysvaltain suuntaan ja yhtenäistää ilmasto-ohjausta sekä energiajärjestelmäänsä Yhdysvaltain kanssa kauppasuhteet säilyttääkseen. Osa Itä-Euroopan maista solmii energiakumppanuuden Kiinan kanssa, saa avokätisiä tukia, ottaa käyttöön kiinalaista teknologiaa ja liittyy Kiinan supergridiin.
Älykkyys lisääntyy energiaverkoissa. Energiaverkkoihin liittyvä vakoilu ja kybersabotaasi voimistuvat blokkien välillä.
Eurooppa putoaa kelkasta terveyden ja terveysteknologian saralla. Euroopan taantuvassa taloudessa ei ole riittävästi pääomaa tarjolla lääkekehitykseen ja yrityksiä siirtyy Aasiaan.
Kiinan "social credit" –järjestelmässä saa pisteitä terveyteen vaikuttavasta toiminnasta. Kiina pystyy keräämään kansalaisistaan yksityiskohtaista terveystietoa ja ohjaamaan heidän käytöstään. Kiinalla on etulyöntiasema tekoälyn ja datan hyödyntämisessä ja se tekee suuria harppauksia terveysteknologian saralla.
Monissa maissa otetaan käyttöön henkilökohtainen terveys- ja hyvinvointibudjetti, joka huomioi ravinnon, liikunnan ynnä muut terveyteen vaikuttavat elintavat. Kansalaiset saavat veroalennuksia toivotusta käytöksestä tai sairastuessa hoitomaksut ovat alhaisemmat niillä, jotka ovat todistettavasti noudattaneet terveellisiä elämäntapoja. Vakuutusyhtiöt keräävät yhä tarkempaa terveysdataa asiakkaistaan ja hinnoittelevat palvelunsa sen mukaan. Eriarvoistuminen vahvistuu.
Tuotteita ja palveluita tehdään yhä enemmän aasialaisten mieltymysten mukaisiksi, koska siellä on eniten potentiaalista asiakaskuntaa.
Kiina ja muut Aasian maat jatkavat johtavina matkailumaina. Kiina hallitsee poliittisin keinoin matkailijoiden kohteiden valintaa, mikä lisää kohdemaiden paineita miellyttää Kiinaa ja olla puuttumatta esimerkiksi ihmisoikeusrikkomuksiin. Kiina vahvistaa omia liiketoimintojaan myös matkakohteissa. Kiinaan tulevien ulkomaisten matkailijoiden osalta Kiina hyödyntää viisumikäytäntöjään datan keräämiseen.
Matkailusta tulee vain harvojen etuoikeutettujen mahdollisuus. Matkailua ja kuluttamista säännellään erityisesti Aasiassa valvontateknologian kautta.
IPR-oikeudet eivät toimi blokkien yli, jolloin yritykset joutuvat valitsemaan markkinansa ja ekosysteeminsä blokkien mukaan. Syntyy blokkien sisäisiä standardeja.
Kiina ja Venäjä harjoittavat digitaalista yhteistyötä ja maiden välillä on avoimet rajapinnat. Venäjä ottaa kiinalaista teknologiaa käyttöön. Maiden yhteyden tiivistyminen yhdistettynä 5G:n käyttöönottoon lisää turvallisuusuhkia. Maat tekevät yhteistyötä myös kyberhyökkäysten ja informaatiovaikuttamisen saralla.
Kiina lanseeraa Renminbi-pohjaisen kryptovaluutan, jota aletaan käyttää Kiinan lisäksi monissa Afrikan maissa. Afrikka mobiilimaksukäytäntöineen on otollista maaperää kasvulle.
Kiinalainen valvontateknologia yleistyy Afrikan maissa ja osa Itä-Euroopan maista ottaa sitä myös käyttöönsä.
Kiinan menestys aiheuttaa paineita vähentää teknologiakehityksen ja datan käytön sääntelyä lännessä.