Empatian osaaminen on palveluliiketoiminnan tärkeimpiä taitoja. Kyky tunnistaa ja ymmärtää muiden ihmisten tunteita on keskiössä, kun suunnitellaan sujuvia, hyödyllisiä ja motivoivia palvelukokemuksia. Luovien alojen edustajilla on puolestaan laajaa visuaalisuuteen tai performatiivisuuteen perustuvaa osaamista tutkia, kuvata, sanallistaa tai kokeilla palvelukokemuksia sekä niihin liittyviä tunteita. Parhaat innovaatiot syntyvät, kun pystytään ratkaisemaan arkisiin käyttökokemuksiin liittyviä haasteita tai keksitään jokin uusi tapa tuottaa arvoa. Kuka enää haluaisi jonottaa pankissa rahan nostamista? Miten helppoa onkaan selata AirBnB:stä loma-asuntoa?
Luoville aloille on tarjolla iso rooli toimia sekä asiakkaan tunteiden tulkkina että kokeilukulttuurin osaajana liiketoiminnan kehittämisessä. Luovien alojen osaaminen lähestyy tuote- ja palvelukehitystä monesta suunnasta. Muotoilualoilla on vahvaa sekä käytettävyystutkimuksen että tuotekehitysprosessin osaamista, joka on sovellettavissa monille toimialoille. Median ja teatterin erilaiset muodot pystyvät leikittelemään palvelutilanteilla niitä konkretisoiden, kokeillen ja muokaten. Kuvataiteella on vahva rooli kyseenalaistaa maailman menoa ja kuvitella uutta. Kaikkea tätä tarvitaan, kun kehitetään tulevaisuuden liiketoimintaa.
Lapin yliopiston Palvelumuotoilun tutkimusryhmä ja yrityskumppanit ovat Empathy Business -hankkeessa tutkineet avainkonseptien (Proof-of-Concept) avulla luovan osaamisen, tekoälyn, empatian, tunteiden ja dialogin hyödyntämistä liiketoiminnan kehittämisessä. Hankkeessa on hyödynnetty erityisesti AV-alan osaamista uusien liiketoimintaa edistävien menetelmien kehittämisessä; hankkeessa on hyödynnetty elokuvateollisuuden käyttämää LED-studiotekniikkaa (virtual production stage) sekä luotu kuvitteellisia maailmoja (worldbuilding). Näyttämöiden ja maailmanrakentamisen avulla voidaan testata ja kehittää tulevaisuuden liiketoimintakonsepteja.
Luovilla aloilla olisi iso rooli sekä asiakkaan tunteiden tulkkina että kokeilukulttuurin osaajana liiketoiminnan kehittämisessä.
Hankkeen yrityskumppaneita ovat olleet Content Union Oy, Zone Ii Oy, Zone2 Pictures Oy, Wetteri ja Volvo Cars. Hanketta on rahoittanut Business Finland.
Hanke on toiminut koealustana luovien alojen ja yritysten tarpeiden törmäyttämiselle. Tämä vaatii hyvää vuorovaikutusta, jatkuvaa opettelua ja luottamuksen syntymistä suunnittelutiimin kesken. Tunteilla on rooli myös suunnittelutoiminnassa, ei vain asiakasrajapinnassa. Entistä tärkeämpää on sekä hyvä tuki suunnittelutiimeille sekä synergia eri tiimien ja projektien välillä. Piilaakson muotoilu- ja suunnitteluintensiiviset yritykset koordinoivat erityisesti tiimien toimintaa.
Liikkeelle lähtö voi olla haastavaa puolin ja toisin. Luovan alan toimijalle voi liiketoiminnan sanasto ja reunaehdot olla uusia. Yritykselle puolestaan voi luovien tai taidelähtöisen menetelmien käyttäminen liiketoiminnan kehittämisessä olla uusi tilanne. Tässä voi apuna toimia muutama avainasia:
Business Finlandin palvelut on suunnattu kaikille kansainvälistymistä hakeville yrityksille toimialasta riippumatta. Tässä vinkiksi palveluita, joita luovien alojen yritykset ovat esimerkiksi hyödyntäneet: