Exhibition Explorer -rahoitus sopii pk- ja midcap-yrityksille, jotka osallistuvat kansainvälisille B2B-messuille ulkomailla.
Exhibition Explorer –rahoituksen myöntämisen kriteereitä uudistetaan vuodenvaihteessa. Päätöksenteko vuoden 2025 messutapahtumiin liittyviin hakemuksiin käynnistetään vasta tammikuun alussa ja hakemusten käsittelyyn sovelletaan 1.1.2025 voimaantulevia uusia rahoituksen myöntämisen kriteereitä riippumatta siitä, milloin hakemus on saapunut. Tällä sivustolla olevia kriteereitä sovelletaan vuoden 2024 messutapahtumiin. Tiedotamme vuoden 2025 kriteereistä myöhemmin.
Käsittelemme hakemuksia messutapahtumien aikajärjestyksessä, kun neljä hakemusta samaan messutapahtumaan on saapunut.
Exhibition Explorer -rahoitus on avustusta osallistumiseen kansainvälisille, Suomen ulkopuolella järjestettäville B2B-messuille. Rahoitus on tarkoitettu pk- ja midcap-yrityksille, jotka haluavat kasvattaa omien tuotteidensa tai palveluidensa vientiä. Yritys voi osallistua messuilla yhteisosastolle tai omalle, erilliselle osastolleen.
Rahoituksen myöntämisen perusedellytyksenä on, että vähintään neljä kotimaista pk- tai midcap-yritystä hakee Exhibition Explorer -rahoitusta samoille messuille, jollei hankkeen luonteesta muuta johdu. Kuvataidegallerioiden osalta rahoituskelpoisia ovat hankkeet, joissa messuille osallistuu yksi yritys.
Yritysryhmään pitää kuulua vähintään neljä keskenään riippumatonta yritystä. Yritysryhmässä voi olla mukana samaan konserniin kuuluvia yrityksiä, kunhan edellä oleva ehto täyttyy.
Mitä yritykseltänne vaaditaan?
Avustusta myönnetään enintään 50% hyväksyttävistä kustannuksista. Avustusta voidaan myöntää yksittäiselle yritykselle enintään 15 000 euroa per messuhanke ja pienin mahdollinen avustus on 1 000 euroa per yritys. Rahoitus maksetaan jälkikäteen.
Kansainvälisiä messutapahtumia toimialoittain
Suunnittele projekti ja määrittele tavoitteet. Varmista oman rahoituksen riittävyys.
Lähetä hakemus asiointipalvelussa. Toimita pyydetyt lisätiedot.
Business Finland arvioi hakemuksen ja ilmoittaa päätöksestä. Tutustu päätökseen, lue ehdot ja hyväksy päätös asiointipalvelussa.
Järjestä projektikirjanpito. Ilmoita mahdollisista muutoksista Business Finlandille.
Raportoi toteutus ja kustannukset. Toimita pyydetyt lisätiedot raporttiin.