The Chips Campaign -kampanja rohkaisee suomalaista mikroelektroniikka-, fotoniikka- ja kvanttiteknologia-alaa (HW Tech) tarttumaan globaalien arvoketjujen uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin Euroopassa ja valituilla markkinoilla. Kampanja auttaa suomalaisia yrityksiä kehittämään kilpailuetuaan ja löytämään uusia liiketoiminnan kasvun lähteitä, jotka perustuvat investointeihin TKI-toimintaan.
The Chips
Campaign
-kampanja
Elektroniikka, fotoniikka ja tulevaisuudessa myös kvantti ovat entistä keskeisempiä modernin elämäntavan mahdollistavia tieteen ja teknologian osa-alueita. Monien yritysten kasvu, valtioiden turvallisuus ja jopa vihreä siirtymä ovat yhä riippuvaisempia elektroniikkaan ja fotoniikkaan perustuvista teknologioista. Tekoälyyn ja digitaaliseen todellisuuteen (metaverse) liittyvien kaupallisten odotusten ajamana tämän teollisuudenalan uskotaan ylittävän 1 biljoonan US dollarin rajan vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa sen koon yli kaksinkertaistumista vain kuudessa vuodessa. Toisaalta alan globaalit arvoketjut ovat vahvasti Aasia-keskeisiä, ja sen vuoksi EU on päättänyt sijoittaa jopa 43 miljardia euroa European Chips Act -hankkeen muodossa vahvistaakseen Euroopan teknologista johtajuutta tutkimuksessa, kehityksessä, suunnittelussa ja valmistuksessa sekä palauttaakseen osan kriittisimmistä toimitusketjuista takaisin Eurooppaan.
Chips Joint Undertaking (Chips JU) on EU:n sirusäädöksen (European Chips Act) alle perustettu avaininstrumentti, jonka tarkoitus on helpottaa eurooppalaisten arvoketjujen vahvistamista. Se avaa mahdollisuuksia Euroopan yrityksille ja tutkimuslaitoksille osallistua eurooppalaisiin ekosysteemeihin ja globaaleihin arvoketjuihin. Yksi sirukampanjan keskeisistä tavoitteista on auttaa suomalaisia yrityksiä, tutkimuslaitoksia ja yliopistoja saavuttamaan keskeisen aseman uudelleenjärjestäytyvässä alan eurooppalaisessa ekosysteemissä. Chips JU:n tekninen sisältö kattaa kaikki digitalisaation mahdollistavat keskeiset teknologiat, kuten elektroniikan (mikroelektroniikasta tehoelektroniikkaan), fotoniikan sekä kvanttiteknologiat.
Suomella on poikkeuksellisen vahvaa osaamista kaikilla edellä mainituilla teknologian alueilla, ja kansainvälisesti tunnustettu tietotaito tarjoaa erinomaisen perustan tulevalle kasvulle. Suomen Puolijohdetoimialaryhmä on kansallisessa strategiassaan ("Chips from the North", julkaistu huhtikuussa 2024) arvioinut, että Suomella on uskottavat mahdollisuudet jopa kolminkertaistaa teollisuudenala vuoteen 2035 mennessä. Suomessa tällä teollisuuden sektorilla on lähes 300 yritystä, joita tämä kasvupotentiaali koskee. Täten sirukampanjan toinen keskeinen tavoite on tukea tätä kasvunäkymää Business Finlandin rahoituksen ja neuvontapalveluiden avulla.
Luoda uusia liiketoiminnan kasvun alueita aktivoimalla yrityksiä ja tutkimuslaitoksia T&K-lähtöiseen osaamisen, tuotteiden ja liiketoiminnan kehittämiseen. Olemme erityisen kiinnostuneita hankkeista, jotka ovat tavoitteiltaan kunnianhimoisia ja luonteeltaan verkostoituneita. Vaikka kannustamme osallistujia tiiviiseen yhteistyöhön projektin puitteissa (kts. esim. Business Finlandin yhteisinnovaatiorahoitus, ECS Chips JU:n kautta tai Eureka Xecs), tuemme silti yrityksiä myös niiden yksilöllisissä kasvupyrkimyksissä.
Auttaa yrityksiä ja tutkimuslaitoksia tarttumaan mahdollisuuksiin kehittyvissä eurooppalaisissa T&K-verkostoissa ja arvoketjuissa. Eurooppalaisten verkostojen ja arvoketjujen näkyväksi jäseneksi tuleminen edellyttää oikeiden yhteistyökumppaneiden löytämistä. Sirukampanjan järjestämät ja tukemat verkostoitumistapahtumat tarjoavat tilaisuuden kehittää kontaktiverkostoasi tätä tavoitetta varten.
Auttaa yrityksiä kasvamaan ja luomaan uutta liiketoimintaa valituilla markkinoilla ympäri maailmaa. Kampanja toimii yhteistyössä ulkoministeriön markkina-asiantuntijoiden kanssa avatakseen suomalaisille yrityksille liiketoimintamahdollisuuksia kohdemarkkinoilla.
Auttaa ulkomaisia yrityksiä harjoittamaan liiketoimintaa ja sijoittautumaan Suomeen. Suomi on erityisen houkutteleva paikka, jos yrityksesi on ulkomainen tutkimukseen ja kehitykseen keskittyvä, avoin yhteistyölle ja/tai keskittyy edistyneeseen valmistukseen.
Kampanja on suunnattu alan startup-, pk- ja suuryrityksille, yliopistoille, tutkimusorganisaatioille ja muille relevanteille sidosryhmille kuten teollisuusyhdistyksille, -liitoille ja muille yhteenliittymille sekä sektorista kiinnostuneille kaupungeille, kunnille ja niiden aluekehitysyhtiöille.
Tilaa Business Finland -ohjelmien uutiskirjeitä. Saat tietoa muun muassa ohjelman tapahtumista, työpajoista ja rahoitushauista.
Tilaa Business Finland -ohjelmien uutiskirjeitä
Aineistot