Finansieringstjänsten är stängd och tjänsten finns inte längre i Business Finlands finansieringsurval. Det går inte längre att skicka in nya ansökningar.
Ansökningstiden för Innovationssedel stängde den 17 oktober 2024 kl. 23:59. Sedan dess har det inte varit möjligt att öppna nya ansökningar eller att skicka in ofullständiga ansökningar som skapats före stängningen i nätservice.
De allmänna krav för att bevilja en Innovationssedel (t.ex. registreringar och andra skyldigheter) måste ha uppfyllts vid ansökningstillfället. Minimikravet är att ett kvitto eller annan handling har lämnad som bilaga till ansökan, som otvetydigt visar att ärendet har inletts före ansökningsomgången stände den 17 oktober 2024. Vid tidpunkten för beslutet ska uppgifter om registreringarna också finnas synliga från berörda register.
Anledningen till att finansieringstjänsten har stängts är att Business Finlands finansieringsfokus flyttas mer mot finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt år 2025. Därför har andra finansieringstjänster behövt skäras ner.
Läs mer om denna nyhet
Bidraget är 75 % av det mervärdesskattefria beloppet för de köpta experttjänsterna och högst 4 500 euro. Självfinansieringsdelen är 25 % av de acceptabla kostnaderna. Du kan använda finansieringen för att köpa tjänster av en eller flera tjänsteproducent. Ditt företag kan få sedeln bara en gång.
Understödet betalas till finansieringstagaren efter det att denne har godkänt det arbete som den valda tjänsteleverantören har utfört och betalat detta arvode.
Planera projektet och ställ upp mål. Se till att du har tillräcklig egen finansiering.
Sänd ansökan i nätservice. Lämna in de tilläggsuppgifter som begärs.
Business Finland bedömer ansökan och meddelar ett beslut. Läs beslutet och villkoren noga och godkänn beslutet i nätservice.
Organisera projektbokföringen. Meddela eventuella förändringar till Business Finland.
Rapportera om genomförandet och kostnaderna. Lämna in på en rapport de tilläggsuppgifter som begärs.